شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
سلامت نیوز : هنوز حافظه تاریخی مردم چهره‌های چروك خورده و سوخته دانش‌آموزان مدرسه شهید رحمتی روستای درودزن مرودشت استان فارس را از یاد نبرده است.


همان دانش‌آموزانی كه 14 آذر سال 85 در یك روز سرد پاییزی دور بخاری علاءالدین كلاس حلقه زدند تا گرم شوند و یكباره در انبوهی از شعله‌ها گرفتار شدند.

درست است كه آموزش و پرورش 709 میلیون تومان دیه آنها را پرداخت و اعلام كرد حمایت‌های این وزارتخانه تا پایان دوره دبیرستان پشت این دانش‌آموزان خواهد بود، اما به نظر شما این چهره‌های معصوم با لب‌ها و چشم‌هایی كه گوشت اضافی آورده‌است، با این مقدار دیه و انجام جراحی‌های مختلف، دوباره به شكل سابق برخواهد گشت.

دانش‌آموزان درودزنی یك تجربه تلخ بود برای همه كسانی كه در این خصوص كوتاهی كردند، اما هنوز هم در بسیاری از مناطق محروم و سردسیر كشور، كلاس‌های دانش‌آموزان با بخاری‌های غیراستاندارد گرم می‌شود.

هر سال آغاز سرما در نقاط مختلف كشور برای آموزش و پرورش دغدغه‌ای است تا اعلام كند همه بخاری‌های نفتی و چكه‌ای از مدارس جمع‌آوری شده، اما هر سال تعدادی مدارس از قلم می‌افتد تا حوادث تكان‌دهنده، مسوولان آموزشی را وادارد كه باز هم به نصب سیستم‌های گرمایشی استاندارد قول دهند.

رییس سازمان نوسازی مدارس همه مدارس را به استفاده از بخاری‌های استاندارد فراخوانده است. او می‌گوید: در سال تحصیلی جاری مشكلی برای تامین اعتبارسیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس نداریم و در بودجه، اعتبار ویژه‌ای برای این بخش تحت عنوان استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس در نظر گرفته شده است.

علیرضا رییسی اضافه می‌كند: امسال 24 میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مصوب شده كه تاكنون 45 درصد از این اعتبارات به مدارس كشور تخصیص یافته و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی خبر می‌دهد كه در سال‌های گذشته تمام بخاری‌های غیراستاندارد از فضاهای آموزشی كشور حذف شده ضمن آن‌كه بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد در مدارس ممنوع است.

رییسی در حالی از ممنوعیت بخاری‌های غیراستاندارد و چكه‌ای سخن می‌گوید كه در حال حاضرمهم‌ترین ابزار گرم كردن كلاس‌ها در استان‌های مختلف را بخاری‌های نفتی تشكیل می‌دهند بخاری‌هایی كه گاه سابقه چند ساله در گرم كردن كلاس‌ها دارند و هر سال با سرویس جزئی به كار گرفته می‌شوند. امسال چهار هزار بخاری نفتی در مدارس استان آذربایجان شرقی نصب شده و مدیركل آموزش و پرورش این استان دعا می‌كند تا در مدارس روستایی اتفاقی نیفتد.

امسال مشكل سرمایش و گرمایش نداریم

اما آموزش و پرورش بر موضع خود مصر اســـت و با اختصـــاص 45 درصدی اعتبارات 23 میلیارد و 900 میلیون تومانی استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اعلام می‌كند كه مدارس كشور مشكل سیستم گرمایش نخواهند داشت.

در حالی كه هنوز خبر سوختن دانش‌آموزان چابهاری در خوابگاه مدرسه داغ است و از مرگ آخرین دانش‌آموز با سوختگی 90 درصد تنها 4روز می‌گذرد.

صبح روز چهارشنبه چهارم آبان ماه جاری خبر رسید كه در خوابگاه شبانه‌روزی دانش‌آموزی دبیرستان وابسته به دانشگاه علوم دریانوردی چابهار آتش به اتاق خواب دانش‌آموزان زده كه در آن حادثه دو دانش‌آموز به نام‌های قاسم حیرتی و قنبر قریب در همان لحظات فوت كردند و سه نفر دیگر هم آسیب جدی دیدند. برهان‌الدین بلیده و جمال رئیسی، دو نفر از دانش‌آموزان مصدوم این حادثه نیز به تهران منتقل شدند.

وزیر آموزش و پرورش در واكنش به این آتش‌سوزی در چابهار اعلام كرد: این مدرسه زیر نظر ما نیست و وابسته به دانشگاه علوم دریانوردی چابهار است و ما تنها نظارت می‌كنیم. ما این مدرسه را به عنوان یك مدرسه غیردولتی و همانند سایر مدارس مشابه می‌شناسیم و مجوز این مدرسه برای دانشگاه دریانوردی و زیرنظر آنهاست. ما به‌عنوان آموزش و پرورش در این مدرسه نظارت داریم؛ اما خوابگاه و همه موارد مربوط به آن زیرنظر دانشگاه است و مستقیم آن را مدیریت نمی‌كنیم.

اما رئیس سازمان نوسازی مدارس وقوع حوادث مشابه را در خوابگاه‌های غیراستاندارد غیرقابل اجتناب می‌داند و به خبرگزاری مهر می‌گوید: زمانی كه یك ساختمان اداری یا آموزشی را تبدیل به خوابگاه می‌كنند قطعا غیراستاندارد است و اگر حادثه و مشكلی در آن پیش نیاید باید به آن شك كرد.

رییسی می‌افزاید: فضای خوابگاه با محیط اداره، مدرسه و دانشگاه متفاوت است. زمانی كه ساختمان‌های دیگر را تبدیل به خوابگاه می‌كنند قطعا از لحاظ ایمنی و بهداشتی دچار مشكلات متعددی خواهد شد و باید منتظر حادثه در آن بود.

وی در عین حال اطمینان می‌دهد كه هر پروژه خوابگاهی كه در آموزش و پرورش تعریف می‌شود، طبق استانداردهای لازم ساخته شده و حتی اگر در همان زمان تجهیز نشود پس از مدتی با امكانات كامل آماده می‌شود.

رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با بیان این‌كه واقعه آتش‌سوزی خوابگاه دانش‌آموزی چابهار به عهده آموزش و پرورش نیست، می‌گوید: اما درباره واقعه آتش‌سوزی خوابگاه چاه رحمان كه سال گذشته رخ داد، قطعا فضای آنجا برای خوابگاه مناسب نبود.

حوادث مشابه باز هم تكرار می‌شود؟

«بخاری نفتی نه فقط در مدارس كه حتی در منازل هم می‌تواند حادثه‌ساز باشد.» «م. گرمارودی» مدیر یك دبیرستان پسرانه در تهران با بیان این جمله اضافه می‌كند: در سنین دبستان كنترل بچه‌ها بسیار دشوارتر است، گاه مشكل از بخاری نیست، بلكه جایی كه بخاری نصب می‌شود به خاطر محدودیت فضا خطرساز است، این مشكل حتی در مدارس غیردولتی هم وجود دارد به نظر من شیلنگ‌های بلند، تكان‌های بخاری و گازی كه از این بخاری‌ها ساطع می‌شود، ظرفیت حادثه‌سازی را دارد.

از سخنان معاون فنی سازمان نوسازی مدارس مبنی بر تغییر زیربنایی سیستم گرمایش مدارس بیش از سه سال می‌گذرد، اما این طرح هنوز نتوانسته بجز در مدارس تازه تاسیس به طور فراگیر اجرا شود. به گفته محمدحسین ترابی‌زاده، در این سیستم‌‌ گرما از كف‌ ساختمان منتقل‌ می‌شود و فضای‌ مدرسه‌ گرم‌ می‌شود‌ و در این‌ سیستم‌ اتلاف انرژی و آسیب‌‌پذیری‌ به‌ حداقل‌ می‌رسد‌.

وی‌ می‌افزاید‌: این‌ سیستم‌ فعلا‌ به‌ صورت‌ آزمایشی‌ در چند مدرسه‌ تهران‌ اجرا می‌شود و در صورتی‌ كه‌ در زمینه‌ تامین‌ اعتبار آن‌ مشكلی‌ نداشته‌ باشیم‌ به‌ صورت‌ گسترده‌ اجرا خواهیم‌ كرد‌.

ترابی‌‌زاده‌ اضافه كرد:‌ مدارسی‌ كه‌ در چند سال‌ اخیر در استان‌ تهران‌ ساخته‌ شده‌اند دارای‌ سیستم‌ شوفاژ هستند‌ و‌ در مدارسی‌ كه‌ استفاده‌ از گاز یا گازوئیل‌ مقدور نیست‌‌ از بخاری‌‌های نفتی‌ ژاپنی‌ استفاده‌ می‌شود.

به هر حال در یك برنامه‌ریزی پنج ساله و اختصاص 500 میلیارد تومان مقرر شده تا سال 94 سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد از مدارس سراسر كشور جمع‌آوری شود، هرچند امسال هم سازمان نوسازی مدارس بودجه قابل توجهی را برای پیشگیری از حوادث تلخ سوختگی در مدارس اختصاص داده و به ادارات كل اتمام حجت كرده تا تمام بخاری‌های ناایمن جمع شود، اما گویا علاوه بر میزان اعتبارات، مدیریت توزیع آن در مدارس بویژه روستایی و نقاط سردسیر قدم بعدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha