جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 361659

یک فوق تخصص بیماری‌های تنفسی و ریه با تشریح علایم حساسیت‌های فصلی، گفت: استفاده طولانی مدت از داروهایی مانند نفازولین و فنیل افرین که داروهای تنگ کننده عروق بوده و باعث کاهش علائم التهابی مخاط بینی می‌شوند، می تواند باعث بروز بیماری‌های دیگر و تشدید آلرژی شود.

علایم حساسیت‌های فصلی را بشناسیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، با آغاز فصل پاییز، حساسیت‌های مربوط به این فصل نیز شایع می شود؛ حساسیت هایی که ممکن است با علائمی چون خارش، خشکی پوست و ایجاد اگزما، مشکلات ریوی و تنفسی، اسهال، خارش و التهاب گلو همراه باشد.

کارشناسان استفاده از داروهای ضد حساسیت، شستن مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک در مکان های سرپوشیده و حتی در فضای باز که برگ‌ها پاییزی وجود دارد، و مصرف نکردن مواد غذایی حساسیت ‎زا را در بهبود علایم ناشی از حساسیت فصلی موثر می دانند.

سیاوش کورانی فر فوق تخصص بیماری‌های تنفسی و ریه در این باره اظهار داشت: سیستم ایمنی بدن، مواد خارجی را به عنوان عوامل غیر خودی تشخیص می‌دهد و به دنبال آن، واکنش‌های آبشاری ایجاد و منجر به بروز علائمی می‌شود، که واکنش ایمنی و آلژیک نام دارد.

وی افزود: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت جهان در گروه‌های سنی مختلف، مبتلا به حساسیت های فصلی هستند؛ موادی که از طریق هوا وارد دستگاه تنفسی این افراد می‌شود، باعث بروز واکنش‌هایی از قبیل آبریزش بینی، احساس خارش داخل بینی و سقف دهان، قرمزی چشم‌ها، ورم پلک‌ها و حتی خستگی‌های مزمن می‌گردد.

کورانی فر ادامه داد: تمام این علائم به سیستم ژنتیکی و سیستم ایمنی فرد بستگی دارد؛ در یک فرد، واکنش‌ها ممکن است بسیار شدید باشد و حتی با انسداد مجاری تنفسی همراه شود اما این علائم در فرد دیگر، تنها باعث خارش مختصر گلو شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تشخیص پزشکی شخصی مبتنی بر شواهد، در آینده می‌تواند در درمان آلرژی ها، بسیار کمک کننده باشد، درباره عواملی که باعث تحریک سیستم ایمنی فرد می شود، توضیح داد: ذرات ریزگردی که در محیط اطراف وجود دارند، مانند گرده‌های گیاهی، حرکت حشراتی مایت ها در هنگام جارو برقی و یا حتی مصرف غذاهای خاص و ابتلا به عفونت‌های ویروسی، می‌تواند باعث تشدید سیستم ایمنی فرد شود.

کورانی فر شایع‌ترین و اصلی‌ترین دلیل آبریزش بینی را بیماری رینیت آلژیک دانست و افزود: رینیت آلژیک به معنای التهاب داخل بینی است که همراه با لکه‌های قرمز همراه با شکنندگی در مخاط ، تورم بسیار زیاد پلک ها، کهیر، خارش پوستی و....، همراه است.

وی همچنین از سرفه به عنوان شایع‌ترین علامت در حساسیت‌های فصلی نام برد، که به دنبال ریختن ترشحات بینی به ناحیه حنجره ایجاد می‌شود و باعث ایجاد سرفه در فرد می‌گردد.

کورانی در پاسخ به این سوال که چه نوع بیماری‌هایی با آلرژی‌ها علائم مشترک دارند، گفت: علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، قرمزی و التهاب چشم ها، در همه انواع رینیت آلژیک و بیماری‌های ویروسی، مشترک است.

وی از یک سری علائم جدا کننده‌ این بیماری‌ها نام برد و گفت: در آلرژی‌های فصلی، دردهای شدید عضلانی و تب و لرز نداریم زیرا این علایم مختص بیماریهای ویروسی است.

این استاد دانشگاه از خستگی مزمن به عنوان علامت شایع در بیماری رینیت آلرژی، نام برد.

فوق تخصص بیماری‌های تنفسی و ریه، علائم مشخصه بیماری‌های ویروسی را همراه با بدن دردهای شدید (میالژی)، تب و لرز وحالت بیماری و از کار افتادگی، ذکر کرد و یادآور شد: علائم آنفولانزا به صورت حاد و حمله ای بروز می‌کند.

وی درباره اینکه چه عواملی باعث تشدید آلرژی در فرد می‌شود، گفت: هرگونه عاملی که بتواند تحریک مخاطی ایجاد کند، مانند مواجهه با هوای سرد، مصرف ترشی و غذاهای تند، واکنشهای حساسیتی بعد از مصرف بعضی از داروها می تواند باعث تشدید بروز حساسیت ها در فرد شود.

کورانی فر همچنین مواد شست‌وشو دهنده مانند وایتکس، جوهر نمک و انواع حشره کش‌ها را، به عنوان شایع‌ترین مواد شیمیایی آلرژن نام برد.

وی درباره اینکه آیا درمانی برای جلوگیری از بروز واکنش های آلرژیک، وجود دارد؟ گفت: تا زمان حضور علائم، استفاده از داروهای ضد حساسیت مانند سیتریزین توصیه می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در موارد شدید آلرژی, مصرف کورتون‌های استنشاقی توصیه می‌شود که البته باید گفت استفاده از کورتون‌ها نباید باعث نگرانی باشد، زیرا کم عارضه‌ترین نوع کورتونها، نوع استنشاقی آن است.

کورانی فر در رابطه با استفاده از داروهایی همچون نفازولین و فنیل آفرین که داروهای تنگ کننده عروق محسوب می‌شوند و باعث کاهش علائم التهابی مخاط بینی می‌شوند، هشدار داد و گفت: استفاده از این داروها باعث بروز بیماری دیگری به نام رینیت وازو موتور می‌شود که به مراتب پر عارضه‌تر از رینیت آلرژیک است.

وی این نکته را هم یاد آور شد که مصرف نفازولین و فنیل آفرین و نظایر آن بیش از ۳ تا ۵ روز توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha