معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که معمولا با خلط همراه خواهد بود، گفت: این بیماری ممکن است با سایر علایم تنفسی نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی، کاهش وزن، تب، کاهش اشتها، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی همراه باشد.

در صورت سرفه بیش از دو هفته به مراکز بهداشتی مراجعه کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر عباس علیپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به‌مناسبت روز جهانی سل؛ به همسایگی ایران با کشورهایی با بار بالای سل در دنیا و بحران‌های حاد و مزمن سیاسی موجود در این کشورها اشاره کرد.

وی با توجه به اثرات سنگین مستقیم و غیرمستقیم تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی و پاندمی کرونا بر مولفه‌های اجتماعی موثر بر بروز سل در کشور و همچنین دشواری کار در عرصه کنترل بیماری سل تاکید کرد.

این مسئول با تاکید براینکه توجه بیش از پیش هر یک از ما به عنوان یک انسان یا یک شهروند نسبت به بیماری سل ضرورت دارد، تصریح کرد: بر اساس اعلام محققان، احتمالا از هر ۴ نفر جمعیت جهان، یک نفر به باسیل سل آلوده باشد و در هر ثانیه نیز یک نفر به تعداد آنان افزوده می‌شود.

علیپور افزود: در سال ۲۰۲۱ میلادی در جهان، میزان بروز سل ۱۳۴ مورد در یک صدهزار نفر جمعیت تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: بررسی روند میزان بروز بیماری سل در کشور نشان داده شد که میزان بروز از ۱۴۲ مورد در یک صد هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۴۳ به ۸.۵ در یک صد هزار نفر جمعیت در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در سال ۱۴۰۱ در ایران میزان بروز گزارش شده سل ریوی با اسمیرخلط مثبت ۴.۹ مورد در یک صد هزار نفر جمعیت بوده و بیشترین میزان بروز سل مربوط به گروه سنی ۶۵ سال به بالا بوده است که این حاکی از موفقیت چشمگیر کشور در کنترل این بیماری است.

دکتر علیپور، اضافه کرد: در طی همین سال در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران میزان بروز گزارش شده سل ریوی با اسمیرخلط مثبت، ۵ مورد در یکصد هزار نفر جمعیت بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران با اعلام اینکه در میان استان‌ها، سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین میزان بروز و شیوع سل را در کشور دارا هستند، خاطرنشان کرد: درمان بیماران مبتلا به سل، بهبود بیماران سلی، پیشگیری از مرگ یا عوارض ناشی از این بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری در جامعه، پیشگیری از پیدایش موارد مقاوم به درمان و پیشگیری از پیدایش موارد عود به‌عنوان مهمترین اهداف و برنامه‌های حوزه بهداشت محسوب می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: تمامی خدمات تشخیصی و درمان، مراقبت و نظارت بر درمان و بررسی اطرافیان بیماران مبتلا به بیماری سل از طریق خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های پزشک خانواده شهری و مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha