از آنجایی که سونوگرافی و رادیولوژی بانوان بیشتر در زمینه‌های بارداری، ناباروری و همچنین تشخیص سرطان زنان است، مدتی است برخی از بانوان نسبت به کمبود پزشک زن در بخش سونوگرافی مراکز درمانی دولتی معترض بوده و به دنبال راه چاره‌ای برای حل این معضل می‌گردند.

 واکنش تأمین اجتماعی به انجام سونوگرافی بانوان توسط آقایان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، «سونوگرافی و رادیولوژی بانوان توسط خانم انجام شود» و «لزوم استفاده از پرسنل خانم در سونوگرافی زنان» از جمله پویش‌های پر امضایی است که توسط برخی از بانوان ایرانی و مخاطبان خبرگزاری ما در بخش «فارس من» این خبرگزاری به ثبت رسیده است.

به گفته برخی از امضا کنندگان این پویش، در حال حاضر در بیشتر مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی که تحت پوشش بیمه‌های پایه از جمله تأمین اجتماعی هستند؛ در بخش سونوگرافی و رادیولوژی بانوان، متخصص خانم وجود ندارد. از آنجایی که سونوگرافی و رادیولوژی بانوان بیشتر در زمینه‌های بارداری، ناباروری و همچنین تشخیص سرطان است، با توجه به نیاز و ضرورت حفظ حریم شخصی بانوان باید برای رفع این معضل چاره اندیشی شود.

همچنین برخی از بانوان در بیان برخی از مشکلاتشان در زمان انجام سونوگرافی توسط پزشک مرد، در کنار مسئله حفظ حیا و تعرض به آرامش روانی‌شان، مسئله شرعی و محرم نبودن پزشک مرد در این قسمت را عنوان می‌کنند. این درحالی است که برخی از افراد می‌گویند: «پزشک مرد، محرم است!» که این مسئله با اعتراضات فراوان زنان مواجه شده است.

تأمین و رسیدگی به مشکلات درمانی و پزشکی مردم از جمله «کمبود نیروی پزشکی و خدمات درمانی» برعهده وزارت بهداشت است اما تا کنون پاسخ شفافی به این مطالبه مردمی نداده و اقدام جدی هم برای رفع این مشکل نکرده است. اما سازمان تأمین اجتماعی در طی نامه‌ای رسمی به خبرگزاری ما، به این مطالبه‌ شهروندان که در بخش «فارس من» به ثبت رسیده بود، واکنش نشان داده است. در جزئیات این نامه آمده است:

«در پاسخ به موضوع مطرح شده در بخش پویش‌های «فارس من» خبرگزاری فارس در زمینه کمبود پزشک خانم متخصص سونوگرافی در برخی مراکز درمانی دولتی، به اطلاع می‌رساند کمبود نیروی متخصص در برخی رشته‌های پزشکی علی‌الخصوص در حوزه رادیولوژی یکی از چالش‌های حوزه درمانی کشور است که سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان دومین تولیدکننده خدمات درمانی در کشور و نیز مسؤول تامین و ارائه خدمات سلامت به بالغ بر ۴۵ میلیون نفر از مردم، از تبعات این کمبود در برخی مناطق کشور رنج می‌برد.

بر این اساس، ضمن یادآوری این نکته که مسؤولیت تأمین و آموزش نیروی انسانی متخصص حوزه سلامت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و این سازمان نیز در زمینه تامین نیروی انسانی مراکز درمانی ملکی وابسته به همکاری و همراهی وزارت محترم بهداشت و درمان است، به اطلاع می‌رساند مجوز به‌کارگیری متخصصین به صورت تمام‌وقت یا نیمه‌وقت از محل ردیف‌های بلاتصدی بدون رعایت شرط سنی به مدیران درمان تامین اجتماعی استان‌ها تفویض شده و در صورت وجود پزشک متخصص رادیولوژی خانم متقاضی همکاری، هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص به‌کارگیری نیروی مورد نیاز وجود ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha