شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 362023

عضو هیئت علمی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با تاکید بر اینکه متأسفانه افزایش سن ازدواج و فرزندآوری از جمله عوامل خطر بروز ناباروری در زنان است، در عین حال بر ضروری بودن آگاهی‌بخشی در این زمینه تاکید کرد.

تاثیرات منفی افزایش سن بر باروری زنان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیمین ظفردوست در این خصوص، گفت: یکی از مشکلات بزرگ جامعه ما افزایش سن ازدواج و فرزندآوری زنان است که ناشی از علل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. اما بسیار مهم است که خانم‌ها بدانند فرصت فرزندآوری آنها محدود است. در واقع، هر خانمی با یک میزان مشخص ذخیره تخمدان متولد می‌شود و این ذخیره تخمدان از زمان تولد تا زمان یائسگی (۴۷ تا ۵۰ سالگی) به‌ تدریج کاسته می‌شود تا به پایان می‌رسد. اما این روند کاهش از سن ۳۵ سالگی سرعت می‌گیرد و پس از ۴۰ سالگی سرعت این روند کاهشی بسیار بیشتر می‌شود.

او توضیح داد: بنابراین، لازم است که زنان آگاه شوند که فرصت باروری‌شان محدود است و وقتی ذخیره تخمدان کاهش یابد، به هیچ وجه قابل تجدید و بازیابی نیست. نکته مهم دیگر این است که با افزایش سن، فقط میزان ذخیره تخمدان و تعداد تخمک‌ها کاهش نمی‌یابد، بلکه کیفیت تخمک‌ها نیز کاهش می‌یابد.

این متخصص زنان و زایمان، افزود: وقتی کیفیت تخمک پایین باشد، جنین تشکیل شده نیز کیفیت خوبی نخواهد داشت و این به معنی افزایش خطر سقط جنین است. به همین دلیل است که در خانم‌های بالای ۴۰ سال میزان سقط جنین به‌ شدت افزایش می‌یابد. در واقع با افزایش سن، هم احتمال بارداری کاهش می‌یابد و هم احتمال سقط افزایش پیدا می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، این فلوشیپ ناباروری، بیان کرد: عامل خطر دیگری که با افزایش سن مرتبط است، وضعیت رحم است. فیبروم‌ها و پولیپ‌های رحمی در خانم‌هایی که در سنین باروری قرار دارند، شایع است اما با افزایش سن این فیبروم‌ها و پولیپ‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و با تغییراتی که در رحم ایجاد می‌کنند، باعث کاهش احتمال بارداری و افزایش احتمال سقط می‌شوند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در پایان، خاطرنشان کرد: وظیفه ما و رسانه‌ها این است که بانوان عزیز را از تأثیرات منفی افزایش سن بر باروری آگاه کنیم. این یک واقعیت بیولوژیک است که با افزایش سن فرصت بچه‌دار شدن برای زنان به‌شدت کاهش می‌یابد و بانوان باید با آگاهی از این واقعیت، درباره سن ازدواج و فرزندآوری تصمیم بگیرند. اگر هم به هر دلیلی امکان ازدواج یا اقدام برای بارداری ندارند، می‌توانند از روش‌های حفظ باروری، یعنی فریز تخمک یا جنین استفاده کنند که توان باروری خود را برای آینده حفظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha