شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به‌ شدت اعتیادآور باشند؛ همه ما می‌دانیم چه حسی دارد وقتی به خودمان قول می‌دهیم که فقط اعلانات گوشی‌مان را بررسی کنیم اما قبل از آنکه متوجه شویم، ساعت‌ها برای جوریدن مطالب توی گوشی‌، وقت صرف می‌کنیم.

شبکه‌های اجتماعی نوجوانان را مضطرب و سرخورده می‌کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان همواره تاکید دارند که استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی به‌ویژه اگر نزدیک به زمان خواب باشد می‌تواند اثرات مضری برای سلامتی به همراه داشته باشد از جمله کمبود خواب، خستگی چشم و تنبلی به خصوص در محصلان و نوجوانان.

نور آبی که از صفحه نمایش این دستگاه‌ها ساطع می‌شود می‌تواند بدن ما را فریب دهد به‌ گونه‌ای که بدن تصور می‌کند هنوز روز است و شب فرا نرسیده است. این فریب‌کاری، ریتم طبیعی بدن را به‌هم می‌زند.

در عین حال زمانی که به صفحه نمایش خیره می‌شویم کمتر پلک می‌زنیم و این کمتر پلک زدن به همراه اثرات مضری که نور آبی برای چشم‌ها به همراه دارد، می‌تواند منجر به ایجاد اختلالاتی مانند «خستگی چشم» و «فشار آمدن به چشم‌ها» شود.

شبکه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند سلامت روان انسان به ویژه کودکان و نوجوانان را به خطر انداخته و اضطراب و افسردگی را تشدید کنند.

بنابر آنچه روزنامه وال‌استریت ژورنال افشا کرده، شبکه اجتماعی فیس‌بوک در حال بررسی تأثیر اینستاگرام روی کاربران جوان‌تر خود بوده و یافته‌های نگران‌کننده‌ای به دست آورده است. تحقیقات کامل فیس‌بوک در اخبار منتشر شده توسط وال‌استریت ژورنال در دسترس همه قرار گرفته است.

برخی از یافته‌های تحقیقات فیس‌بوک به شرح زیر است:

• بیشتر کاربران تمایل داشته‌اند که اینستاگرام، امکانِ کنترل بیشتر روی محتواها را در اختیار کاربری که مطالب را می‌بیند و می‌خواند، قرار دهد و به کاربران کمک کند تا با کسانی که تجربیات مشابهی در این زمینه دارند ارتباط برقرار کنند.

• یک نفر از هر سه دختر نوجوان معتقدند که اینستاگرام باعث به وجود آمدن احساسات و افکار منفی مانند ایجاد «تصویر بد از شکل و سایزشان» در آن‌ها می‌شود (که یکی از پیامدهای این حس منفی روانی، سرخوردگی و از دست دادن اعتماد به نفس است).

• کاربران معتقدند که استفاده از اینستاگرام آسیب‌زا است و باعث ایجاد اختلالات ذهنی مانند مقایسه اجتماعی، FOMO (ترس از دست دادن)، مقایسه اجتماعی، بدخوابی و اضطراب می‌شود.

فیس‌بوک پس از انجام این تحقیقات، برای بهبود سلامت روان کاربرانش «پنهان کردن لایک‌ها» را آزمایش کرد. این کمپانی همچنین پیام «all caught up» را فعال کرده تا با اعلام اینکه کاربران تمام محتوای حساب‌هایی که دنبال می‌کنند را دیده‌اند، اسکرول کردن (بالا و پایین کردن صفحه گوشی) را محدود کند.

برخی دیگر از کاربران پیشنهاد داده‌اند که فیس‌بوک برای جلوگیری از ایجاد تصور بد از شکل و سایز بدن در فرد و همچنین سرخوردگی ناشی از آن، اقدامات بهبوددهنده بیشتری هم در دستور کار قرار دهد؛ اقداماتی مانند فاش کردن اینکه کدام تصاویر با استفاده از فیلترهای مخصوص توسط خود کاربر تغییر داده شده‌ و تصاویر حقیقی نیستند.

در این میان مربیان آموزشی و والدین باید متوجه تأثیراتی که شبکه‌های اجتماعی بر کودکان تحت مراقبت آن‌ها می‌گذارند، باشند و اگر لازم باشد، استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی را کنترل و محدود کنند.

به گفته کارشناسان، در این زمینه نرم‌افزار onguard که بخشی از پلتفرم netsweeper است، می‌تواند به عنوان ابزاری برای مانیتور و کنترل کردن رفتار کودکان در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد و اگر دانش‌آموزان در معرض مشاهده محتوای مضر در شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند، این نرم‌افزار به والدین و همچنین مربیان آموزشی هشدار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha