دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 362144

آب قلم یا آب استخوان به‌دلیل مزایایی که دارد در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. آب قلم از جوشاندن استخوان‌های حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بوقلمون و مرغ به دست می‌آید و می‌توان آن را در خانه تهیه کرد.

با خواص بی‌نظیر «آب قلم» آشنا شوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، آب استخوان یا آب قلم، به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، تامین‌کننده مواد مغذی مهمی مانند اسیدهای آمینه و مواد معدنی است که در ادامه فواید آن را برای بدن مرور می کنیم:

با خواص بی‌نظیر «آب قلم» آشنا شویداسید آمینه| یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که آب قلم اسیدهای آمینه حیاتی برای ساخت پروتئین‌ها و دیگر ترکیب‌های مهم در بدن را فراهم می‌کند. مقدار اسید آمینه در یک وعده آب استخوان یا آب قلم بستگی به حیوانی دارد که استخوانش مصرف شده است.

مواد معدنی| آب قلم یا استخوان تا حد زیادی به‌عنوان منبع مواد معدنی مهم شناخته می‌شود. بسیاری از مردم به‌دلیل محتوای کلسیم در آب استخوان به خوردن آن فکر می‌کنند که البته امری بدیهی است، زیرا کلسیم جزء اصلی استخوان‌ و ماده‌ای حیاتی برای سلامت است. مواد معدنی دیگری که در آب قلم یافت می‌شود، عبارت‌اند از: آهن، منیزیم، روی و مس. البته، به‌رغم ادعاهای بهداشتی درباره محتوای چشمگیر مواد معدنی در آب استخوان، پژوهش‌های اندکی در حمایت از این ادعا وجود دارد و تخمین‌ها از محتوای مواد معدنی آن متفاوت است.

سلامت روده| نوشیدن یک فنجان آب قلم گرم، معده برخی افراد را تسکین می‌دهد و به‌خودی‌خود مزیت به‌شمار می‌رود. علاوه بر این، برخی از مواد مغذی موجود در آب استخوان را تقویت‌کننده سلامت روده می‌دانند. یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که مکمل گلوتامین به حفظ یا بهبود سلامت روده به روش‌های موثری کمک می‌کند: از جمله با متعادل نگه داشتن میکروبیوم روده، دست‌نخورده نگه داشتن پوشش روده و کاهش التهاب در روده.

منابع پروتئین و تجزیه مواد مغذی| پروتئین موجود در آب قلم یا استخوان معمولا از کلاژن، نوعی پروتئین موجود در استخوان‌ها و تاندون‌ها و رباط‌ها به دست می‌آید. کلاژن پروتئین کامل نیست، به این معنی که تمام اسیدهای آمینه ضروری برای ساخت پروتئین را ندارد. با این حال، آب قلم در صورتی که بخشی از رژیم غذایی متنوع باشد منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود.

مشخصات تغذیه آن نیز بسته به مواد تشکیل‌دهنده و استخوان‌های حیوان مورد مصرف، متفاوت خواهد بود. در ضمن به‌علت محتوای کم‌کالری و پرپروتئین آب قلم، ممکن است چنین به نظر برسد که این ماده خوراکی می تواند ابزاری برای کاهش وزن باشد. با این حال، هیچ سند علمی مشخصی وجود ندارد که نشان دهد آب استخوان باعث کاهش وزن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha