پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 362160

عوامل مختلفی مانند بهداشت ضعیف، داروها، شلوارهای تنگ و بارداری بر سلامت واژن تأثیر می‌گذارند و رژیم غذایی شما نیز نقش اساسی در سلامت واژن دارد.

بهترین غذاها برای سلامت واژن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کارت، سلامت واژن یک جنبه مهم از سلامت کلی زنان است. اختلال در سلامت واژن می تواند بر باروری،میل برای داشتن رابطه جنسی، ارگاسم و غیره تأثیر بگذارد. این امر به شدت بر روابط شما با همسرتان تأثیر می گذارد و می تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد

عوامل مختلفی مانند بهداشت ضعیف، داروها، شلوارهای تنگ و بارداری بر سلامت واژن تأثیر می‌گذارند. ترشحات واژن که بوی بد می دهد یکی از نشانه های عدم تعادل سلامت واژن است؛ در حالی که بهداشت نقش مهمی در حفظ سلامت واژن ایفا می کند، تغذیه نیز تا حد زیادی به مدیریت تعادل pH واژن کمک می کند.

عدم تعادل pH به باکتری های بد واژن اجازه رشد می دهد و زمینه را برای عفونت های باکتریایی یا قارچی فراهم می کند.

دوش واژینال فقط می تواند بوی بد بدن را بپوشاند اما درمانی برای عفونت های واژن نیست؛ در واقع باعث کاهش اسیدیته و اختلال در بیوم واژن می شود.

بهترین راه برای حفظ تعادل pH سالم واژن از طریق مواد غذایی است. غذاهایی که به افزایش باکتری های خوب کمک می کنند، مایع واژن را کمی اسیدی می کنند که برای سلامت واژن بسیار مهم است.

بهترین غذاها برای سلامت واژن

دوش گرفتن بهترین راه برای حفظ سلامت واژن نیست. دوش واژینال می تواند برای سطوح pH واژن که باید بین 3.8 تا 4.5 حفظ شود، تداخل ایجاد کند. اگر می خواهید سطح pH واژن شما متعادل بماند، باید از تمیز کردن واژن خود با صابون ها و شوینده ها خودداری کنید.

اگرچه واژن شما قادر به پاکسازی و محافظت از خود است، اما مراقبت های مناسب از واژن مانند بهداشت خوب، مراجعه منظم به متخصص زنان، رابطه جنسی ایمن و غیره نقش مهمی در حفظ تعادل pH واژن دارند. هیدراته نگه داشتن خود، اصلاح رژیم غذایی و افزودن مکمل های حاوی لاکتوباسیل نیز به وضعیت کمک می کند.

با این حال، تغذیه برای سلامت کلی بخش‌های خاصی از بدن، از جمله واژن، به همان اندازه مهم است. غذاهایی وجود دارند که به حفظ تعادل pH واژن کمک می کنند و غذاهایی هستند که به روان نگه داشتن آن کمک می کنند. اگرچه از نظر رژیم غذایی برای همه مناسب نیست، اما در اینجا برخی از غذاهایی که برای سلامت واژن توصیه می شود، لیست شده است:

1. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است که به سلامت غشاهای مخاطی کمک می کند که یک معیار حیاتی برای جلوگیری از واژینوز باکتریایی (BV) است(یک عفونت بسیار شایع واژن).

کمبود ویتامین A همراه با کمبود ویتامین C، D، E، بتاکاروتن، کلسیم و فولات خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی را افزایش می دهد.

زنان مبتلا به PCOS یعنی سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً مشکل مقاومت به انسولین را دارند. سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر است که به کنترل سطح انسولین و تقویت باروری کمک می کند.

2. غذاهای غنی از پروبیوتیک

سویه های لاکتوباسیلوس موجود در غذاهای غنی از پروبیوتیک به همان اندازه که برای سلامت روده مهم هستند، برای سلامت واژن نیز مهم می باشند. این سویه ها به کاهش علائم واژینوز باکتریایی کمک می کنند و همچنین به عنوان یک درمان برای BV عمل می کنند؛آنها رشد باکتری های مضر را مهار می کنند و در حفظ تعادل pH واژن موثر هستند.

مطالعات نشان داده اند که غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، تمپه، مخمر، ترشی، کلم ترش، سوپ میسو و غیره به پیشگیری از واژینوز باکتریایی، کاهش علائمی مانند بوی بد و ترشحات واژن کمک می کند و از عود عفونت جلوگیری می کند.

3. آب کرن بری

محصولات 100% کرن بری سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات اسیدی هستند که برای درمان عفونت های دستگاه ادراری عالی می باشند.

آنها با عفونت ها مبارزه و از چسبیدن باکتری ها به دیواره مثانه جلوگیری می کنند. آب کرن بری غیر شیرین و مکمل های کرن بری به ویژه برای درمان UTI در زنان مفید هستند. آنها همچنین حاوی ویتامین C و E هستند که از سیستم ایمنی بدن حمایت کرده و سلامت واژن را بهبود می بخشد.

4. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین

واژینوز باکتریایی یکی از شایع ترین اختلالات زنانه در زنان است. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین (GI) به جلوگیری از علائم این مشکل مانند بوی واژن، خارش، سوزش و ترشح کمک می کنند(تورم و قرمزی بخشی از علائم است) دلیل اصلی این عفونت عدم تعادل در باکتری های واژن است.

BV شما را مستعد ابتلا به عفونت های مقاربتی می کند.

غذاهایی با سطح GI پایین به کنترل سطح قند خون کمک می کند؛ در نتیجه به شما در جلوگیری از BV کمک می کند.

غذاهای با GI پایین عبارتند از:

  • شیر
  • آجیل، لوبیا و حبوبات
  • هویج و سبزیجات غیر نشاسته ای
  • جو دوسر، جو و کینوا
  • گریپ فروت، پرتقال و سیب
  • ماست

5. غذاهای غنی از ویتامین D

ویتامین D یک ماده مغذی کلیدی است که به حفظ سلامت واژن کمک می کند.

از تخم مرغ، ساردین، چدار و شیر غنی شده با ویتامین D، ماهی آزاد پخته شده و ماهی قزل آلا برای دریافت مقادیر کافی از این ویتامین استفاده کنید. اگر گنجاندن این غذاها برای سلامت واژن چالش برانگیز است، می توانید مکمل های ویتامین D را انتخاب کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D به کاهش خشکی واژن، حفظ تعادل pH واژن و به افزایش تکثیر و تنوع سلول‌ها در پوشش داخلی واژن در زنان در مرحله یائسگی کمک می‌کند.

ویتامین D همچنین سیستم ایمنی را تقویت کرده که برای بهبود سلامت کلی واژن ضروری است.

6. سویا و محصولات سویا

زنانی که سطح استروژن پایینی دارند از مصرف سویا سود می برند.

سویا دارای فیتواستروژن هایی است که به وفور شبیه استروژن است. این فیتواستروژن ها به حفظ سلامت واژن کمک می کنند. کاهش سطح استروژن می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند سن، مصرف دارو و همچنین یائسگی باشد.

مصرف محصولات سویا که فرآوری نشده اند، ماهیچه های شما را برای حفظ آب بیشتر حمایت می کند و ایزوفلاون های موجود در این محصولات برای پوست در زنانی که مرحله یائسگی خود را پشت سر می گذارند مفید است( آنها به کاهش خشکی واژن کمک می کنند.)

7. آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌های سالم، پتاسیم و ویتامین B6 است که همگی به افزایش سطح استروژن و همچنین روان‌سازی واژن و تقویت دیواره‌های واژن کمک می‌کنند.

یکی دیگر از فواید آووکادو، افزایش میل جنسی است.

8. سبزیجات سبز برگ

شما می توانید مجموعه ای از فواید سلامتی را از سبزیجات سبز برگ به دست آورید، از جمله سلامت واژن.

سبزی های با برگ های تیره تصفیه کننده خون هستند. نیترات‌های موجود در سبزیجات سبز رنگ، رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند و گردش خون را در کل بدن، از جمله واژن، تقویت می‌کنند.

بهبود گردش خون به جلوگیری از خشکی واژن کمک می کند و در عین حال میل جنسی را افزایش می دهد.

ویتامین E، کلسیم و منیزیم موجود در سبزی‌های برگ‌دار، سلامت کلی عضلات، از جمله عضلات واژن را افزایش می‌دهند.

غذاهایی که برای سلامت بهتر واژن باید از آنها پرهیز کرد

در حالی که بر سلامت واژن تمرکز می کنید، باید غذاهای خاصی را محدود کنید:

  • غذاهای با قند بالا، گوشت قرمز و غلات تصفیه شده که شما را مستعد ابتلا به واژینوز باکتریایی می کنند.
  • غذاهای با شاخص GI پایین مانند نان سفید، نان شیرینی، برنج سفید، شکر، عسل، غلات فرآوری شده مانند بلغور جو دوسر فوری و غلات شیرین

در آخر

بوی مشخص واژن معمولاً ناسالم در نظر گرفته نمی شود اما اگر بوی واژن و ترشحاتی دارید که طبیعی به نظر نمی رسد، می تواند نشانه عفونت باشد.اگر چنین است، باید با پزشک خود صحبت کنید.

تعادل pH واژن و بوی آن تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند غذا، بهداشت، فعالیت جنسی و غیره است.

غذاهای پروبیوتیک میکروب های واژن را مدیریت می کنند، سیب زمینی واژن شما را روان نگه می دارند و غذاهای پر فیبر به جلوگیری از واژینوز باکتریایی کمک می کنند. کیفیت رژیم غذایی شما می تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت واژن شما داشته باشد. برای جلوگیری از عفونت واژن و حفظ سلامت کلی واژن از غذاهای ذکر شده در بالا استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha