دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 362190

دانستن فرق اسلیو و بای پس معده در زمانی که شما تصمیم به جراحی چاقی یا کاهش وزن گرفتید می توان بسیار پر اهمیت باشد. بسیاری از مردم جراحی بای پس معده و اسلیو معده را یکی می دانند و فکر می کنند که این روش جراحی دارای نام های متعددی است.

تفاوت عمل اسلیو و بای پس معده

اما برخلاف باور عموم این دو عمل جراحی چاقی در عین حال که کارکرد بسیار مشابهی دارند ولی از تفاوت های مختلفی نیز برخوردار هستند.

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام جراحی برای شما مناسب است باید تمامی گزینه های موجود را با هم مقایسه کنید. شما باید شباهت ها و تفاوت های بین دو نوع کاهش وزن را به صورت دقیق بررسی نمایید و مزایا و معایت هر شیوه را به طور دقیق بدانید.

هر چند که برای کاهش وزن می توانید از گزینه های متعددی استفاده نمایید، ولی شما باید در نظر بگیرید که انجام هر نوع جراحی مزایا و خطرات خاص خود را دارد.

شباهت های عمل اسلیو با اسلیو معده

هر دو این عمل های جراحی چاقی برگشت ناپذیر هستند و دارای دوره نقاهت یا بستری شدن 2 الی 3 روزه در بیمارستان می باشند. در هر دو روش مقدار غذایی را که می توانید قبل از احساس سیری بخورید کاهش می یافته و عمدتا فرایند عمل به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

در هر روش فرد بیمار باید تغییراتی جدی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود بعد از عمل اعمال کند که شامل کاهش حجم وعده های غذایی کمتر و محدود کردن کالری دریافتی به 800 کالری در روز است. در این روش های متداول جراحی چاقی شما در طول 12 تا 18 ماه اول تقریبا 60 تا 80 درصد کاهش وزن اضافی خود را از دست خواهید داد. از سوی دیگر در هر دو روش خطر ابتلا بیمار به سندرم دامپینگ (حرکت سریع کیم هیپراسمولار از معده به روده کوچک) به میزان قابل توجهی وجود دارد. هرچند در تدوین یک رژیم غذایی و درمانی می توان در کمترین زمان ممکن آن را برطرف نمود.

همچنین اگر اضافه وزن شما بالای شاخص توده بدنی بالای 35 درصد است و یا مبتلا به دیابت نوع 2 یا فشار خون مزمن هستید انجام عمل بای پس معده یا اسلیو معده از سوی پزشکان متخصص به شما توصیه خواهد شد.

فرق اسلیو و بای پس معده

با انجام هر دو عمل جراحی اسلیو و بای پس معده بیماران باید از یک رژیم غذایی سخت پس از جراحی پیروی کنید و به صورت منظم فعالیت ورزشی خاصی را دنبال نمایند. بای پس معده یا روش Roux-en-Y شامل اتصال یک کیسه کوچک بر روی روده به منظور دور زدن معده است. زمان بهبودی در این فرایند کاهش وزن سریع حدود 2-4 هفته است که در طی آن بیماران در حدود 60 تا 80 درصد از وزن اضافه خود را طی 1 تا 1.5 سال از دست می دهند.

اما در جراحی اسلیو معده پزشک بخشی از معده را برمی دارد و یک معده لوله ای شکل (آستین) ایجاد می کند تا فرد بیمار به طور متوسط بین 60 تا 70 درصد از وزن اضافی بدن خود را در عرض 12 تا 18 ماه از دست دهد. به عبارت دیگر جراحی اسلیو معده یکی از محبوب ترین جراحی های چاقی در دنیا است که به روش جراحی لاپاروسکوپی کمتر تهاجمی انجام می شود.

اگر چه جراحی بای پس معده به طور کلی برای بیماران بسیار چاق با شاخص توده بدنی بالای 45 توصیه می شود. با این حال توانسته کاهش وزن سریعتر و دوره نقاهت کمی ایجاد نموده و نتایج ثابتی را در طول چندین دهه تحقیقات ثابت نماید.

عمل اسلیو معده

نتایج و فواید عمل اسلیو و بای پس

ارزیابی گزینه‌های مختلف برای کاهش وزن می‌تواند برای همه افراد ترسناک باشد ولی متخصصان تغذیه و پزشکان متخصص به شما کمک می کنند تا بهترین گزینه را متناسب با شرایط روحی و جسمی خود انتخاب کنید. در این میان هر دو جراحی بای پس معده و اسلیو معده می توانند ابزارهای موثری در فرایند کاهش وزن سریع محسوب شوند که در بهبود بیماری ها و مرتبط با چاقی موثر باشند.

  • درمان یا کاهش دیابت

  • کاهش یا رفع فشار خون بالا

  • رفع کلسترول بالا

  • برطرف شدن آپنهخواب

  • درمان ناباروری

  • پیشگیری و درمان سر طان

کدامیک برای من بهتر است؟

همانطور که گفتیم، هر دو جراحی بای پس و اسلیو می توانند ابزارهای موثری در دستیابی به کاهش وزن سریع باشند. اما ما به طور کلی جراحی بای پس معده را برای بیماران بسیار چاق با BMI > 45 توصیه می کنیم، زیرا به طور کلی منجر به کاهش وزن سریع تر و بالاتر می شود.

از سوی دیگر به دلیل اینکه روش بای پس معده یک جراحی پیچیده تر است، می توان به جای آن از عمل اسلیو برای بیمارانی که در گذشته چندین عمل جراحی شکم داشته اند، برای کاهش وزن استفاده نمود. بنابراین افراد دارای BMI بالای 50 درصد که به دنبال کاهش وزن هستند ممکن است از بای پس معده سود بیشتری ببرند. همچنین عمل بای پس معده ممکن است برای بیماران مبتلا به بیماری ریفلاکس شدید معده به مری یا رفلاکس اسید و برای بیماران دیابتی که انسولین مصرف می کنند یک شیوه درمانی بسیار مفید باشد.

افرادی که در معرض خطر بالای عوارض پزشکی جراحی (بیماران مبتلا به بیماری شدید قلبی، ریوی یا کلیوی) هستند باید برای کاهش وزن از حراجی اسلیو معده استفاده نمایند؛ زیرا برای انجام این عمل به زمان کمتری تحت بیهوشی نیاز است.

با این حال انتخاب اسلیو معده در مقابل بای پس معده به عوامل متعددی بستگی دارد که در هر بیمار منحصر به فرد است. بنابراین پاسخ گویی به نیازها، انتظارات بیمار و دنبال کردن اهداف و محدودیت های متفاوت پزشکی باید باید متخصص جراحی برای انتخاب روش جراحی مناسب مشورت کنید.

کلام نهایی

اگر چه هر عمل جراحی خطراتی و عوارض خاص خود را دارد با این حال، در مقایسه با عوارض چاقی انتخاب یک روش کاهش وزن سریع می تواند کاملا عاقلانه باشد. افرادی که به دنبال جراحی چاقی برای کاهش وزن هستند، گزینه های متعددی همچون جراحی سنتی بای پس معده، جراحی باند لاپاراسکوپی و اسلیو معده را پیش روی دارند . اما باید به یاد داشته باتشید که انجام هر نوع عمل جراحی مزایا و خطرات خاص خود را دارد که باید قبل از انجام عمل باید نسبت به آنها آگاهای لازم را داشته باشید.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه نوع عملی را برای کاهش وزن انجام دهید باید نسبت به فرق اسلیو و بای پس معده یا تمام خطرات و مزایای هر دو روش به طور مفصل با پزشک خود صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha