عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی کشور با بیان اینکه هیچ‌گونه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگانی در گله‌های مادر مشاهده نشده است، گفت: بیش از ۱۲۰ میلیون دز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور تولید شده تا مرغداران آن را به جوجه‌ها و گله‌های مادر تزریق کنند.

تولید بیش از ۱۲۰ میلیون دز واکسن آنفلوآنزای حاد پرندگان در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،عباس جمالی افزود: از مهر ماه سال گذشته تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون دز از این واکسن در مرغ های مادر، تخم گذار و بوقلمون سراسر کشور به صورت گسترده تقریبا معادل ۵۰ درصد نیاز در هر سال مورد مصرف قرار گرفته، تا به امروز هیچگونه گزارشی از بروز عوارض یا شکست آن در حفاظت از گله هایی که این واکسن تولید داخل را مصرف نموده اند ثبت نشده و بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این گله ها مشاهده نشده است.

این متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران در ادامه مهمترین مزیت واکسن تولید داخل که با استفاده از پیشرفته ترین فناوری نوترکیبی در دنیا ساخته شده است را انطباق با ویروس در حال گردش کشور عنوان کرد.

جمالی از مرغداران درخواست کرد ضمن رعایت حداکثر نکات بهداشتی و قرنطینه ای تزریق حداقل ۲ دز واکسن در جوجه های تخم گذار و حداقل ۲ و یا ۳ دز در گله های مادر از همان برند تزریق اول منطبق با دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کل کشور و بروشور شرکت سازنده را مدنظر قرار دهند تا از فارم خود با حداقل ریسک ممکن در شروع فصل سرد محافظت کنند.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم از تمامی فناوری های موجود در دنیا در راستای تولید با کیفیت ترین واکسن ها و فراورده های زیستی مورد نیاز صنعت دام و طیور کشور استفاده کرده و در آینده نزدیک شاهد تولید سایر محصولات فناورانه منطبق با استاندارد های بین المللی توسط شرکت های عضو این انجمن خواهیم بود.

حامد یزدی مهر مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران نیز پیش تر اعلام کرده بود، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی و قابل انتقال خطرناک بوده که توسط پرندگان مهاجر منتقل می‌شود، مشترک بودن این بیماری بین انسان و طیور این ضرورت را به وجود می‌آورد که آگاهی‌های لازم به مردم ارائه و تمهیدات لازم برای پیشگیری از ورود این بیماری به استان اندیشیده شود.

وی در ادامه به دقت مرغداری‌ها مبنی بر حفظ و رعایت بهداشت و قرنطینه ورود و خروج و جلوگیری از تماس و ورود هرگونه حیوان و پرنده اهلی و وحشی به داخل مرغداری‌ها تاکید کرد و یادآور شد: نظارت بر فرآیند تولید و توزیع دان مرغ و طیور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یزدی مهر با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خطرات جدی و قابل توجهی به دنبال دارد و در صورت عدم کنترل این بیماری و سرعت سرایت آن بین طیور و انسان، این ویروس می‌تواند مشکلات زیادی را گریبان گیر مردم عزیز و دولت کند، افزود: تاکید مؤکد مدیریت بحران ضمن همکاری همه دستگاه‌های مسوول، پیشگیری و آمادگی لازم برای مقابله با این پدیده خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha