حوزه زنان و خانواده در برنامه توسعه هفتم تحول چشمگیری را تجربه خواهد کرد. در این لوایح و مصوباتی درنظر گرفته شده که می‌توان گفت تأثیر زیادی در حمایت از زن و بنیان تحکیم خانواده خواهد داشت.

جایگاه توانمندسازی زنان در برنامه هفتم توسعه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در برنامه ششم، اگر چه تصمیماتی در راستای تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن گرفته شد، اما به‌دلیل ضعف و کاستی بعضی از طرح‌ها، آنطور که باید مصوبات لوایح اجرا نشد. در برنامه هفتم مسئولان و نماینده‌های مجلس، رویه دیگری را به‌کار گرفتند.

قبل از تصویب لایحه یا ارائه طرح پژوهش‌های زیادی انجام دادند تا اشتباهات گذشته تکرار نشود. به باور «زهره الهیان»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، برنامه هفتم با برنامه‌های قبلی توسعه تفاوت زیادی دارد و نگاهی بهتر و مؤثرتر به حوزه زنان و خانواده دارد. در این‌باره با او گفت‌وگو می‌کنیم.


فصل 16برنامه هفتم


برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان و خانواده سرانجام به نتیجه رسید و مصوبات آن تصویب شد. آنچه بیش از هر موردی در صحن علنی مجلس مورد توجه نماینده‌ها بود، رفع موانع شکوفایی زنان و استفاده از توانمندی آنها بود. دیگر اینکه خیلی جدی از نهاد خانواده حمایت شود. از این رو، تسهیلات رفاهی و رفع مشکلات اجتماعی برای همه اقشار بانوان، اعم از زنان سرپرست خانوار، بانوان شاغل، بانوان نخبه و ... درنظر گرفته شد.

البته مهیا کردن امکانات رفاهی، همه رویکردهای برنامه هفتم در حوزه زن و خانواده نیست. زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس در این‌باره توضیح می‌دهد: «توجه ویژه به نهاد خانواده و رفع موانع زندگی مشترک از سیاست‌های کلی این برنامه است. در برنامه هفتم یک فصل به حوزه خانواده، زنان و قانون جوانی جمعیت اختصاص داده شده و آن، فصل16 است.

در این فصل، ترویج ازدواج آسان و ترغیب جوانان به انجام این سنت حسنه در اولویت قرار دارد، ازدواجی که با توجه به فرهنگ اسلامی ایرانی صورت گیرد. این امر نیاز به فرهنگسازی‌ دارد. همچنین مراکز مشاوره ازدواج و پیشگیری از طلاق راه‌اندازی شده است. این مراکز می‌توانند نقش مهمی در کاهش آمار طلاق داشته باشند.»



توانمندسازی بانوان نخبه


توانمندسازی بانوان در حوزه علمی و دانش بنیان اتفاق خوب دیگری است که در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است. الهیان از اینکه زنان ایرانی در حوزه علم و دانش پیشرفت زیادی کرده‌اند حس خوبی دارد و می‌گوید:‌ «بانوان نخبه ما پیشرفت قابل‌توجهی در شرکت‌های دانش‌بنیان و خانه‌های خلاق داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که می‌توانند قابل اثر باشند.

در برنامه هفتم سهمی برای آنها لحاظ شده است.» از صحبت‌های الهیان می‌توان استنباط کرد که رویکرد برنامه هفتم در حوزه زنان و خانواده، توانمندسازی زنان و رفع چالش‌های پیش روی آنهاست. او در ادامه به پررنگ شدن حضور بانوان در عرصه بین‌الملل اشاره می‌کند و می‌افزاید: «باید بسترهایی فراهم شود تا زنان فرهیخته ایرانی بتوانند با بانوان نخبه دیگر کشورها تعامل بیشتری داشته باشند و نقش‌آفرینی کنند.»



تحکیم بنیان خانواده


اما موضوع مهمی که مورد توجه نمایندگان مجلس بوده و در برنامه هفتم لحاظ شده، رفع مشکلات مربوط به نظام خانواده است. مواردی که اگر خلأ آنها برطرف نشود، می‌تواند سلامت کانون خانواده را به خطر بیندازد. کاهش میانگین سن ازدواج، کاهش 5درصدی طلاق متأهلان، افزایش 5درصدی نرخ ازدواج نسبت به جمعیت در سن ازدواج برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در ارتباط با انتخاب همسر ازجمله موضوعاتی است که می‌توان به آنها اشاره کرد. الهیان اشاره می‌کند:‌ «برای کاهش طلاق برنامه‌ریزی شده است. همین کمک زیادی به حفظ کانون خانواده می‌کند. از سوی دیگر در برنامه هفتم اقدامات لازم برای رفع موانع فرزندآوری انجام شده است.»



حمایت از زنان سرپرست خانوار


اما سیاست برنامه هفتم برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، موضوعی است که در برنامه ششم توسعه هم به آن پرداخته شده بود. برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مصوبه‌ای بود که به مرحله اجرا نرسید. در برنامه هفتم اتفاقات بهتری رخ داد با این هدف که وضعیت زنان سرپرست خانوار بررسی شود. ازاین‌رو شاخص‌های ارزیابی زنان سرپرست خانوار مشخص و سامانه پنجره واحد خدمات در راستای یکپارچه‌سازی‌ راه‌اندازی شده است.

الهیان در این‌باره می‌گوید:‌ «برای سنجش زنان سرپرست خانوار، نیاز به کمک گروه‌های مردم‌نهاد و گروه‌های جهادی است. ساماندهی این گروه‌ها را سازمان رفاه‌اجتماعی بر عهده دارد. تا درصورت لزوم مورد حمایت قرار گیرند. نکته دیگر، برای برنامه‌ریزی حمایت از زنان سرپرست خانوار وزارت تعاون مکلف شده با همکاری معاونت امور زنان در این حوزه برنامه‌ریزی جدی داشته باشد.»

از دیگر مواردی که نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره می‌کند، برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است و خطرهایی که می‌تواند به سلامت جسم و روح زن آسیب وارد کند. بنابراین باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نهایت دقت را به‌کار گرفت و با پشتکار زیاد فعالیت کرد.



توجه ویژه به بانوان شاغل


دسته دیگری از بانوان که باید مورد حمایت قرار گیرند، زنان شاغل هستند. به‌خصوص مادران که هم امر نگهداری از کودکان را برعهده دارند و هم باید پا به‌پای همسران خود بیرون از خانه فعالیت داشته باشند. الهیان با بیان اینکه امکانات رفاهی برای مادران شاغل درنظر گرفته شده است، می‌گوید: «ایجاد مهدکودک، مهدخانگی یا کلا فضاهایی که بتوان از کودکان مراقبت کرد می‌تواند کمک زیادی به مادر شاغل کند.» اینکه نمایندگان مجلس نگاه ویژه‌ای به مادران شاغل دارند قابل تقدیر است. مادری که ذهنش درگیر نگهداری از فرزند است، کارایی زیادی در محل کار خود ندارد.

جایگاه توانمندسازی زنان در برنامه هفتم توسعه


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha