افزایش شاخص‌های بهداشتی درمانی کشور و کاهش ۱۰ برابری مرگ‌ومیر مادران باردار طی ۴۰ سال گذشته، تاکید بر زایمان فیزیولوژیک و طبیعی در دنیا، آمار بالای سزارین در ایران، لزوم گسترش زایمان طبیعی ایمن و ... از جمله مواردی بود که در اولین کنگره چالش‌های بالینی زایمان مطرح شد.

کاهش ۱۰برابری مرگ مادران باردار طی ۴۰ سال گذشته/آمار بالای «سزارین» در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد رئیس‌زاده - رییس کل سازمان نظام پزشکی در افتتاحیه اولین کنگره چالش‌های بالینی زایمان گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهداشتی درمانی کشورها و نشان دهنده وضعیت اجتماعی کشورها شاخص مرگ و میر مادر باردار است. در حال حاضرکشور ما جز سه کشور پیشرو در سرعت کاهش این عدد است؛ به طوری که در طی ۴۰ سال گذشته کاهش ۱۰ برابری در میزان مرگ و میر مادر باردار را شاهد بودیم و از عدد بالای ۲۰۰ مرگ در ۱۰۰هزار تولد به ۲۰ رسیدیم؛ این در حالی است که برنامه‌ریزی‌های جهانی در این خصوص با شکست روبرو شد و هدف‌گذاری کاهش این عدد به ۷۰ تا سال ۲۰۱۶ محقق نشد و الان برای رسیدن به عدد ۷۰ تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی افزود: کشور ما در حال حاضر به کمتر از یک سوم آرزوی جهانی در سال ۲۰۳۰ رسیده است؛ این در حالیست که در بعضی از کشورهای پیشرفته صنعتی این آمار در طی چند سال اخیر رشد داشته است. در کشور آمریکا علیرغم هزینه‌های سنگین بهداشتی درمانی بر اساس مطالعاتی که خودشان اعلام کرده‌اند این عدد کاهش پیدا نکرده است که آن را ناشی از عدم دسترسی همه مردم به بیمه همگانی و نیز تبعیض نژادی در جامعه آمریکا دانسته‌اند؛ به طوری که آمار مرگ و میر مادر باردار در بین سیاه پوستان سه برابر این آمار در میان سفیدپوستان می‌باشد.

رئیس‌زاده افزود: بنابراین وضعیت این شاخص در کشور ما که نشان دهنده تلاش برنامه‌ریزان حوزه بهداشت و درمان کشور، حمایت مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی و زحمات علمی و عملی جامعه متخصصین زنان زایمان و جامعه مامایی کشور است که جای بسی شکرگزاری و افتخار دارد. همین یک شاخص کافی است که مسئولین کشور بیش از پیش قدر جامعه پزشکی را بدانند زیرساخت‌ها و الزامات تداوم این مسیر افتخارآمیز را فراهم کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، وی در ادامه افزود: جامعه پزشکی برای تداوم این مسیر به چیزی بیشتر از اجرای قانون و اجرایی شدن اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی سلامت نیاز ندارد و ما امیدواریم در راستای اجرای این سیاست‌ها که در آن ذکر شده است سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید از میانگین کشورهای منطقه بالاتر باشد، محقق شود.

رئیس‌زاده در ادامه سخنانش گفت: جامعه پزشکی آرزومند است در همه شاخص‌ها به همین نسبت و بهتر از آن برای مردم کشور افتخارآفرینی داشته باشد و سلامتی و شادابی و نشاط را به جامعه ارزانی بدارد اما این نیازمند آن است که خود جامعه پزشکی جامعه‌ای با نشاط، شاداب و امیدوار باشد که لازمه آن این است که مسئولین بزرگوار بر اساس قانون حق و حقوق جامعه پزشکی را به جا بیاورند.

تقویت دانش پزشکی و مهارت‌های روز متخصصین زنان و زایمان در امر زایمان ایمن و تقویت تعهد حرفه‌ای و اخلاق پزشکی، هم افزایی جامعه متخصصین زنان زایمان با جامعه مامایی و سایر رشته‌های تخصصی از دیگر تاکیدات رئیس کل سازمان در این کنگره بود.

رئیس‌زاده با اشاره به اینکه زایمان فیزیولوژیک و طبیعی در همه جای دنیا و در همه محافل علمی مورد تاکید می‌باشد، انتخاب مطمئن‌ترین روش و ایمن‌ترین روش زایمان را برای سلامت مادر و جنین مهم دانست.

رییس‌زاده در پایان سخنرانی خود بر لزوم رعایت شان و کرامت جامعه پزشکی تاکید.

آمار «سزارین» در ایران بالاست

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری اولین کنگره چالش‌های بالینی زایمان، در ادامه نیز دکتر سودابه کاظمی - رئیس انجمن زنان و زایمان با بیان اینکه بحث بارداری و زایمان یک بحث فیزیولوژیک است، گفت:‌ اما گاهی اوقات همین پروسه فیزیولوژی چنان مشکل‌دار می‌شود که برای هندلینگ آن و اینکه مادر و جنین و نوزاد نجات پیدا کنند نیاز به دانش و مهارت بالا و مدیریت قوی این پدیده است. زایمان به صورت یک کار تیمی است اما در راس این تیم متخصص زنان است که مدیریت این پروسه را برعهده دارد. اهمیت آن هم در حدی است که همه ساله کنگره بین‌المللی برث برگزار می شود که آخرین بار در ایتالیا و شهر میلان برگزار شد. ما محتوای آن کنگره را خریداری کردیم و احساس نیاز کردیم که شبیه آن را در کشور داشته باشیم تا به صورت اختصاصی در مورد زایمان کار کنیم.

وی اضافه کرد: علت اینکه این نیاز احساس شد اول اینکه آمار سزارین در کشور ما بالاست و نسبت به نرم جهانی جزء چند کشور صدر جدول هستیم. این چالش فقط مختص کشور ما نیست و در کل دنیا به این سمت حرکت شده است. علت اینکه به عنوان یک مشکل مطرح می شود و جزء یکی از شاخص های بین المللی است که در کشورها رصد می شود، این است که تمام مدارک نشان می دهد که در یک شرایط زایمان ایمن عوارض مادری جنینی و خروجی مادری برای زایمان طبیعی کمتر از سزارین است و باید تلاش شود که این تمایل گسترده‌ای که به سمت سزارین در بین خانم‌ها ایجاد شده را به نحوی مدیریت کنند و گرایش به زایمان طبیعی را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه همه کشورها به دنبال این هدف هستند که تمایل به زایمان طبیعی ایمن را گسترش دهند و خیلی از کشورها موفق نبودند، تصریح کرد: ایران یکی از آن کشورهاست و مجموعه اقداماتی که در ایران انجام شده موفقیت آمیز نبوده است. کشورهای اسکاندیناوی موفق بودند و تلاش ما این است که آنالیز کنیم و طبق مدارک علمی بررسی کنیم که کشورهای موفق چه الگوهایی داشته‌اند.

کاظمی افزود: مساله دوم بحث جمعیت است که یک چالش عمده کشور است و مساله‌ای ملی و فراجناحی و فراگروهی است و همه ما به عنوان کسی که در ایران زندگی می‌کنیم باید این دغدغه را داشته باشیم. ما از یک چاله جمعیتی باید عبور کنیم و فرصت زیادی نداریم. همه ما تکلیف داریم و ما به عنوان متخصصین زنان که خود را متولی سلامت مادران می‌دانیم این رسالت را باید داشته باشیم. هر اقدامی که در راستای افزایش سلامت مادران انجام دهیم به بحث فرزندآوری کمک می کند. زایمان یک کار تیمی است و همکاران زیادی از گروه های مختلف درخواست داشتند که در این کنگره حضور داشته باشند که به دلیل محدودیت جا نتوانستیم در خدمت آنها باشیم. انجمن برنامه دارد با توجه به اینکه سلامت مادر و جنین و نوزاد در گرو افزایش دانش و مهارت همه اعضای تیم است، برنامه داریم که ادامه دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: کار کردن سخت است که البته وقتی انگیزه باشد به چشم نمی آید. یک مقدار حواشی انرژی ها را کم می کند و آنچه به ما انرژی می دهد این است که در یک فضای همدلی و همبستگی همه اعضای خانواده بزرگ متخصصین زنان و زایمان در راه تعالی سلامت مادر و جنین تلاش کنیم. من از همه شما همکاران عزیزم بسیار تشکر می کنم و قصد دارم از طرف هیات مدیره انجمن زنان نهایت تقدیر و تشکر خود را از شما همکاران عزیزم داشته باشم.

رشته زنان جزء رشته‌های مادر است

در ادامه، دکتر نفیسه ثقفی - دبیر علمی اولین کنگره تخصصی چالش‌های بالینی زایمان با بیان اینکه این کنگره ها برگزار نمی شود مگر با همکاری همه متخصصان زنان و زایمان، گفت: رشته زنان جزء رشته های اصلی و مادر در کل رشته پزشکی است. اهمیت ویژه این رشته قسمت مامایی است. به این دلیل که اولا یک خانم حامله در عین حاملگی وابستگی به تمام حرف پزشکی دارد و ممکن است سایر بیماری ها را هم داشته باشد. هیچ رشته ای در پزشکی به اندازه مامایی وابستگی به سایر رشته ها ندارد. اهمیت دوم این است که ما درمانگر دو موجود مادر و جنین هستیم که هیچ رشته پزشکی این گونه نیست.

ثقفی تصریح کرد: در قسمت مامایی مهمترین و حیاتی‌ترین قسمت، ساعات پایانی ۹ ماه انتظار است که به زایمان ختم می شود. پروسه زایمان مهمترین و حیاتی‌ترین مساله است. به خاطر تولد یک انسان و اینکه هر زنی که وارد این مرحله می‌شود، زندگی او ناپایدار خواهد شد. ما حاملگی کم خطر و پرخطر داریم. اگر یک خانم در دوران حاملگی به درستی مورد رسیدگی قرار گیرد و شرح حال از او گرفته شود، مشخص می‌شود که چه بیماری‌هایی دارد و به درستی مدیریت می شود. اما زمانی که وارد فاز زایمان می‌شود، ما زایمان کم خطر نداریم.

وی ادامه داد: اگر یک خانم در طول دوران بارداری به درستی نگهداری نشده باشد، وقتی وارد فاز زایمان می‌شود مثل بمب ساعتی می ماند که ممکن است هر یک از بیماری ها را داشته باشد و کسی باخبر نباشد. اتفاق بعدی اتفاقات پیش بینی نشده در زمان زایمان است. ممکن است در این پروسه اتفاقاتی بیفتد که از روند طبیعی خارج شود و اینجاست که مهارت و علم تخصصی متخصصین زنان می‌تواند نجاتبخش جان مادر و جنین و نوزاد شود و اگر درست مدیریت نشود مسائل زیادی ایجاد می‌شود.

ثقفی خاطرنشان کرد: ما اینجا جمع شدیم که سطح مهارتی خود را اعتلا دهیم که منجر به این اتفاقات نشود. همه رشته های وابسته شاخه هایی از رشته های مادر هستند. همه ما اول متخصص زنان و زایمان هستیم و بسته به علاقه خود در یک رشته فلوشیپی مطالعه و کار می‌کنیم اما همگی شاخه های تنه ارزشمند رشته زنان و زایمان هستیم.

وی با بیان اینکه کدام رشته پزشکی است که دائما آنلاین باشد و تک جنسیتی باشد، گفت: متخصصان زنان در سراسر کشور با کمترین امکانات بزرگترین کارها را می‌کنند. کاری که شما انجام می دهید مقدس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha