معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در برنامه پزشک خانواده، بیمارانی که از طریق نظام ارجاع به مراکز درمانی منتقل شوند از خدمات بستری رایگان برخوردار می شوند.

دریافت خدمات بستری رایگان از طریق برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سعید کریمی افزود: در حال حاضر برنامه پزشک خانواده در ۹۵ شهر در حال اجراست و در این برنامه تیم های سلامت دانشگاههای علوم پزشکی مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اولویت های کاری وزارت بهداشت، اجرای سراسری برنامه پزشک خانواده است، اظهار داشت: مطابق شیوه نامه جدید این برنامه به ازای هر سه هزار نفر یک تیم پزشکی خانواده متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک در برنامه حضور دارند.

کریمی ادامه داد: مراقبان سلامت خدمات مربوط به مراقبت را ارائه داده و در صورت نیاز به پزشک، تا زمان جذب پزشک در پایگاه سلامت، فرد مراجعه کننده به پزشک خانواده پایگاه های مجاور ارجاع خواهد شد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از پنج هدف اصلی طرح عدالت و تعالی نظام سلامت وسند تحول دولت مردمی است ، در نظام ارائه خدمات سطح یک، سلامت تمام افراد جامعه در قالب بسته های خدمتی گروه های سنی و آسیب پذیر در قالب سلامت خانواده تعریف شده و پزشکان خانواده مورد بازبینی قرار می گیرند.

کریمی اظهار داشت: برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، استقرار سامانه های نوبت‌دهی الکترونیک بین همه سطوح و مدیریت نوبت‌دهی در کلینیک‌های ویژه، پیگیری اتصال سامانه‌های موجود و داده‌های پاراکلینیک سطوح یک و دو و سه (نظارت بر ثبت اطلاعات داشبورد نظام ارجاع)، بیمه ها، نظارت بر نحوه اجرای برنامه و کمیت و کیفیت بازخورد بیماران ارجاعی از سطح یک توسط مراکز سطح دوم و سوم تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی انجام می‌شود.

پزشک خانواده به عنوان پزشکی شناخته می‌شود که مستقیما با یک خانواده و افراد آن در ارتباط است. اقدامات پزشکان خانواده سلامت محور هستند، یعنی علاوه بر اقدامات درمانی مربوط به یک خانواده اقدامات مربوط به بهداشت جسمی، جنسی و روانی افراد را نیز تحت نظر قرار می‌دهند و مشاوره‌هایی در این خصوص به افراد می‌دهند.

پزشکان خانواده با صلاح دید خود می‌توانند افراد را به پزشکان متخصص ارجاع دهند تا در صورتی که نیاز به معاینات بیشتر دارند توسط آنها انجام شود.

برنامه پزشک خانواده با محوریت نظام ارجاع بیماران، پس از سال‌ها انتظار و طی شدن دوره طولانی اجرای آزمایشی در استان‌های فارس و مازندران، از دی ماه سال گذشته بصورت آزمایشی اجرا و از اردیبهشت امسال بطور گسترده در سایر شهرها عملیاتی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha