وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که بیماری‌های وبا و تب دنگی از ماه اوت سال جاری میلادی (۲۰۲۳) تاکنون در این کشور جنگ‌زده بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشته است.

وبا و تب دنگی در سودان بیش از ۱۰۰ قربانی گرفته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این وزارتخانه گفت که در مجموع ۱۰۴۹ مورد ابتلا به وبا در «خارطوم» گزارش شده که ۷۳ نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

خارطوم یکی از میدان های اصلی جنگ داخلی در این کشور است که از ماه آوریل آن را فرا گرفته است.

صدها هزار نفر از ساکنان خارطوم به مناطق دیگر گریخته اند.

این وزارتخانه همچنین اظهار کرد که ۹ ایالت سودان موارد ابتلا به تب دنگی ناشی از نیش پشه را ثبت کرده اند که ۴۹ مورد از مجموع ۳۳۱۶ مورد ابتلا فوت شده‌اند.

حتی قبل از شروع درگیری‌های داخلی در ماه آوریل نیز سیستم مراقبت های بهداشتی سودان برای مهار شیوع بیماری‌ها با مشکل مواجه بوده است.

اکنون با بمباران بیمارستان ها، کمبود داروها و فرار بسیاری از پزشکان از این کشور، سیستم مراقبت های بهداشتی به لبه پرتگاه کشیده شده است.

گزارش وزارت بهداشت سودان می گوید که ۷۰ درصد بیمارستان ها در مناطق جنگ زده این کشور از کار افتاده اند.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: تعداد ثبت شده مبتلایان به وبا در سراسر دنیا در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) بیش از دو برابر شده و شیوع این بیماری بیش از همه در افغانستان، کامرون و کنگو گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت در ژنو اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۲ میلادی، تعداد ۴۷۰ هزار مورد ابتلا به وبا در سراسر دنیا ثبت شد در حالی که سال ۲۰۲۱، این تعداد ۲۲۰ هزار نفر بوده است.

با این حال این آمار مانند همیشه، ارقام دقیقی نیست و تعداد موارد ابتلا احتمالا بسیار بیشتر از این آمار ثبت شده است. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که همه ساله بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون مورد ابتلا به وبا در سراسر دنیا وجود دارد و حدود ۱۴۳ هزار نفر سالیانه در اثر این بیماری جانشان را از دست می‌دهند.

بنا بر این گزارش، در سال ۲۰۲۲ موارد شیوع اسهال بسیار بیشتر از سال پیش از آن بوده است.

شیوع وبا در سال گذشته بیش از همه در کامرون، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالاوی، نیجریه، افغانستان و سومالی گزارش شده است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هرچه موارد شیوع گسترده‌تر باشد کنترل آن سخت‌تر می‌شود.

شیوع وبا رابطه مستقیمی با کمبود و آلودگی آب آشامیدنی، فقر و درگیری‌ و جنگ دارد. در سال گذشته ۴۴ کشور شیوع وبا را گزارش دادند که ۹ کشور بیشتر از سال قبل از آن بود. موارد مرگ بر اثر وبا نیز طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال گذشته ۲۳۴۹ مورد بوده است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید آماری که تا کنون از موارد ابتلا به وبا در سال جاری وجود دارد نشان می‌دهد که امسال نیز موارد بیشتر از سال قبل است. در حال حاضر و تاکنون ۲۴ کشور شیوع وبا را گزارش داده‌اند.

شیوع وبا معمولا پس از وقوع فجایع طبیعی مانند زلزله، طوفان یا سیل رخ می‌دهد. اخیرا خطر شیوع وبا در لیبی پس از جاری شدن سیل مهیب در این کشور گوشزد شده بود.

شیوع طولانی‌مدت اسهال و وبا در کنگو

نگرانی از شیوع بیشتر وبا در کنگو نیز وجود دارد. فرستاده ویژه سازمان جهانی بهداشت در کنگو می‌گوید این کشور شش سال است که با شیوع گسترده اسهال روبروست. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو اعلام کرد که تاکنون ۳۰ هزار مورد مشکوک گزارش شده است. بیش از همه مناطق شرقی این کشور که صحنه درگیری میان شبه نظامیان و نیروهای امنیتی است قربانی شیوع بیماری است و این درگیری‌ها رساندن دارو به مردم را غیرممکن کرده است.

دلیل اصلی شیوع بیماری مسری اسهال پیش از هر چیز آب آشامیدنی است که آلوده به مدفوع یا استفراغ افراد بیمار است و مواد غذایی آلوده نیز از جمله عوامل آن هستند. در عین حال بسیاری از موارد ابتلا به عفونت بدون نشانه بیماری هستند.

به گفته متخصصان، در موارد شدید از دست دادن بیش از اندازه مایعات و نمک بدن در عرض چند ساعت باعث اختلال در گردش خون و گرفتگی عضلانی شده و تا شوک و مرگ بیمار پیش می‌رود. برای وبا واکسن خوراکی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha