داشتن ردیفی از دندان‌های مرتب و سالم در زیبایی لبخند بسیار مهم و اثرگذار است. به‌همین‌دلیل خیلی از افراد پس از کشیدن دندان‌های آسیب‌دیده‌شان اقدام به انجام ایمپلنت و کاشت دندان می‌کنند. این درمان که جزو محبوب‌ترین درمان‌های کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت است، یکی از موثرترین روش‌های درمانی در دندانپزشکی برای جبران دندان‌های ازدست‌رفته به شمار می‌رود. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت چقدر است؟ چه زمانی بهترین زمان برای کاشت دندان است؟ دندانپزشکان در این خصوص توصیه‌های مختلفی دارند که در ادامۀ این مطلب به آن‌ها می پردازیم.

فاصلۀ بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت چقدر است؟

ایمپلنت دندان چیست؟

هر انسانی ممکن است در زندگی به دلایل مختلف دندان‌هایش را از دست بدهد؛ گاهی بر اثر تصادف و ضربه‌ای محکم، گاهی بر اثر پوسیدگی زیاد و آسیب‌هایی از این دست. این امر برای خیلی از افراد می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و علاوه‌بر کاهش زیبایی ظاهری، آن‌ها را در جویدن غذا نیز دچار مشکل کند. ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از درمان‌های کاربردی و مهم در دندانپزشکی است که در جبران این فقدان به شما یاری می‌رساند.

از نظر فنی، ایمپلنت نوعی ریشۀ دندان مصنوعی است که درون فک قرار می‌گیرد تا بتواند تاج یا بریج دندان را نگه دارد اما در حالت مرسوم و عامیانه وقتی حرف از ایمپلنت می‌شود منظور ترکیب ایمپلنت (پایۀ فلزی و پیچ‌مانند) و تاج دندان است. در این درمان، پایه‌های فلزی به‌جای ریشۀ دندان در فک قرار می‌گیرد و یک تاج مصنوعی مشابه دندان طبیعی روی آن‌ها اعمال می‌شود.

ایمپلنت‌ها معمولا از جنس تیتانیوم هستند و در یک بازۀ زمانی چندماهه با استخوان ترکیب و به بخشی از فک تبدیل می‌شوند. علاوه‌بر خود ریشه، یک کانکتور به نام اباتمنت در قسمت بالایی یا درون ایمپلنت قرار می‌گیرد که آن را به دندان جایگزین متصل می‌کند. سرانجام این دندان جایگزین (تاج مصنوعی) به‌صورت سفارشی طراحی و ساخته می‌شود تا بتواند جای خالی دندان را پر و فرایند ایمپلنت را کامل کند. دندان کاشته‌شده دارای استحکام خوبی است و درصورت مراقبت صحیح می‌توانید تا سال‌ها از آن استفاده کنید و به مشکل نخورید.

چه افرادی می‌توانند از درمان ایمپلنت استفاده کنند؟

باوجوداینکه ایمپلنت یک جایگزین مناسب برای دندان‌های ازدست‌رفته و کشیده‌شده است، باید بدانید که همۀ افراد نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. درمان ایمپلنت درصورتی امکان‌پذیر است که دارای شرایط زیر باشید:

  • استخوان فک‌تان به رشد کامل رسیده باشد.
  • بیماری‌هایی که استحکام استخوان را دچار مشکل می‌کنند، نداشته باشید.
  • بافت دهان شما سالم باشد.
  • استخوان کافی برای محکم‌کردن ایمپلنت داشته باشید یا قادر به پیوند استخوان باشید.
  • مصرف دخانیات و تنباکو در برنامۀ زندگی‌تان نباشد.
  • اهل رعایت بهداشت دهان و دندان باشید.

فاصلۀ بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت چقدر است؟

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید برای کاشت ایمپلنت اقدام کرد؟

درمان ایمپلنت معمولا بعد از کشیدن دندان انجام می‌شود، اما زمان آن و فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت از جمله مواردی‌ است که می‌تواند میان بیماران متفاوت باشد و فاکتورهای مختلفی نیز دارد؛ بنابراین هرکس با توجه به شرایط و نیازهایی که دارد می‌تواند از این درمان در زمان مخصوصی استفاده کند. عواملی مثل ساختار فک و لثه و استخوان بیمار از جمله اثرگذارترین موارد در فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت هستند. به‌طور کلی برای این وضعیت، ۳ حالت تعیین شده است که در ادامه به هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

کاشت ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری (immediate implant) یکی از روش‌های کاشت دندان است که در آن عمل ایمپلنت بلافاصله بعد از خروج دندان طبیعی انجام می‌شود. در این روش بعد از اینکه دندانپزشک دندان را کشید، عمل ایمپلنت در حفرۀ تشکیل‌شده صورت می‌گیرد. این روش نسبت به باقی روش‌ها مزایایی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • زمان کوتاه برای انجام درمان

برای انجام ایمپلنت فوری شما دیگر نیازی به صرف وقت بسیار و چند ماه انتظار ندارید. این درمان برخلاف ایمپلنت تاخیری و... در یک جلسه انجام می‌شود و می‌توانید در وقت خود بسیار صرفه‌جویی کنید.

  • استفاده از بافت و استخوان موجود

وقتی در ناحیۀ دندان کشیده‌شدۀ شما جای خالی و مناسبی برای انجام ایمپلنت وجود دارد و هنوز بافت استخوانی تحلیل نرفته است، دیگر نیازی به آمادگی استخوان فک یا پیوند استخوان ندارید و دندانپزشک می‌تواند از بافت طبیعی دهان خودتان برای انجام ایمپلنت بهره بگیرد.

  • حفظ ظاهر طبیعی دندان‌ها

وقتی ایمپلنت با تاخیر انجام می‌شود جای دندان شما در دهان خالی است و مخصوصا اگر دندانتان جزو دندان‌های جلویی باشد ممکن است ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند و بر اعتمادبه‌نفستان تاثیر بگذارد. در روش ایمپلنت فوری شما این امکان را دارید که جای خالی دندان را بلافاصله پر کنید و تغییری در ظاهرتان ایجاد نشود.

  • راحتی بیمار

بعد از انجام ایمپلنت فوری شما دیگر نیاز به سفارشی‌سازی درمان و استفاده از پروتز موقت و... ندارید و می‌توانید به‌راحتی کاشت دندان را انجام بدهید و از دندان جدید خود استفاده کنید.

کاشت ایمپلنت در ماه‌های اولیه

این نوع ایمپلنت معمولا 2 تا 3 ماه بعد از کشیدن یا خروج دندان انجام می‌شود. در این بازۀ زمانی لثه‌های شما فرصت این را دارند که بهبود پیدا کنند و عفونت‌ها و التهابات احتمالی در دهان و دندان شما به‌طور کامل برطرف می‌شود. ازآنجاکه در این روش فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت خیلی زیاد نیست به بیماران توصیه می‌شود از پیوند استخوان استفاده نکنند.

کاشت ایمپلنت تاخیری

کاشت ایمپلنت با تاخیر هنگامی رخ می‌دهد که از زمان خروج دندان شما 3 الی 6 ماه یا بیشتر گذشته باشد. در چنین شرایطی به احتمال خیلی زیاد استخوان فک شما تحلیل رفته است و نیاز به پیوند استخوان دارید؛ چراکه بعد از خروج دندان از فک، استخوان آن ناحیه به‌طور طبیعی تغییر وضعیت می‌دهد و نازک می‌شود. در نتیجه ضخامت و استحکام لازم برای کاشت ایمپلنت را ندارد و باید از روش‌هایی مانند پیوند استخوان کمک بگیرید که به دو شکل طبیعی (با پیوند از سایر نقاط بدن شما) و مصنوعی (با مواد مخصوص) انجام می‌شود. پیوند استخوان، پایۀ محکم‌تری برای ایمپلنت ایجاد می‌کند و باعث می‌شود در جویدن غذا بهتر و طبیعی‌تر عمل کنید. اگر استخوان فک شما آمادگی لازم برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشد احتمال اینکه درمان با شکست مواجه شود بسیار بالاست. در این روش فرایند درمان ممکن است چندین ماه طول بکشد.

فاصلۀ بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت چقدر است؟

بهترین زمان کاشت ایمپلنت چه زمانی است؟

از نظر دندانپزشکان بهترین بازۀ زمانی و فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت، 2 تا 4 ماه بعد از خروج دندان است. در این مدت بافت لثه و استخوان شما کاملا بهبود می‌یابد و از طرفی چون از نظر استخوانی تغییر و تحلیلی صورت نگرفته است، نیاز به پیوند استخوان ندارید. فک شما به‌طور طبیعی می‌تواند پذیرای ایمپلنت باشد و این ریشۀ مصنوعی در زمان کوتاه‌تری با استخوان ادغام می‌شود و جوش می‌خورد. در نتیجۀ همۀ آنچه گفته شد، دورۀ درمان شما کوتاه می‌شود و می‌توانید زودتر جواب بگیرید.

آیا ایمپلنت دندان بلافاصله بعد از کشیدن دندان ایمن است؟

با اینکه بهترین زمان کاشت ایمپلنت با کمی تاخیر است اما این‌ مسئله به آن معنا نیست که اگر فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت کم باشد خطراتی دارد و به مشکل می‌خورید. همه‌چیز بستگی به شرایط دهان دندان شما دارد و درصورتی‌که وضعیت لثه‌ها و استخوان فک شما مناسب باشد، عفونت و التهاب و تورمی نداشته باشید و از یک برنامۀ بهداشتی و غذایی مناسب پیروی کنید، می‌توانید از ایمپلنت فوری، بلافاصله بعد از کشیدن دندان بهره‌مند شوید.

آیا کاشت ایمپلنت سال‌ها بعد از کشیدن دندان امکان پذیر است؟

بله! فرقی نمی‌کند 1 سال از کشیدن دندان شما می‌گذرد یا 5 سال و 10 سال. شما می‌توانید حتی سال‌ها بعد از کشیدن دندان نیز برای ایمپلنت اقدام کنید. تنها شرط آن داشتن استخوان سالم و بافت لثۀ مناسب است که می‌توانید در این خصوص به کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت به‌عنوان بهترین مرکز ایمپلنت و کاشت دندان مراجعه کنید و با بهترین و مجرب‌ترین دندانپزشکان ما مشورت کنید.

سخن پایانی

دندان‌ها مرواریدهای باارزش درون دهان شما هستند که ممکن است به دلایل مختلفی آن‌ها را از دست بدهید یا ناچار به جراحی و کشیدن آن‌ها شوید. تجربۀ این شرایط می‌تواند برای خیلی‌ها از نظر ظاهری و تغذیه‌ای، تجربه‌ای ناخوشایند باشد و درصدد باشند که آن را برطرف کنند. عمل ایمپلنت دندان یکی از روش‌های درمانی در دندانپزشکی است که به شما این فرصت را می‌دهد تا جای خالی دندان‌هایتان را پر کنید و لبخند زیبایتان به لب‌هایتان بازگردد. در این روش درمان ابتدا ایمپلنت یا همان ریشۀ فلزی درون فک شما قرار داده می‌شود و سپس تاج دندان مصنوعی روی آن قرار می‌گیرد. نکته‌ای که می‌تواند در اثربخشی این درمان موثر باشد زمان مناسب آن است. گرچه کاشت ایمپلنت می‌تواند در زمان‌های مختلف حتی سال‌ها بعد از کشیدن دندان انجام شود اما به توصیۀ دندانپزشکان بهترین فاصله بین کشیدن دندان تا ایمپلنت، ماه‌های اولیه بعد از کشیدن دندان است که هنوز بافت استخوانی فک آسیب ندیده است. اطلاعات گفته‌شده چکیده‌ای بود از آنچه در این مطلب به آن پرداختیم. شما می‌توانید برای انجام این درمان و اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان با کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha