چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 368499

ایمپلنت فوری یکی از روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته است. اما متاسفانه بسیاری از مجموعه ها با سوء استفاده از این اسم، متقاضیان ایمپلنت دندان راگمراه می‌کنند!

همه چیز درباره ایمپلنت فوری دندان

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی، روش جدیدی به نام ایمپلنت فوری دندان ابداع شده است. ایمپلنت فوری، که در بسیاری از محتواها با عنوان ایمپلنت یک روزه نیز شناخته می‌شود، راه حلی سریع و ایده‌آل برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است.

ایمپلنت دندان، اگرچه که یک راه حل دائمی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته به شمار می‌آید؛ اما با این حال، فرایندی زمان‌بر و طولانی است که بسیاری از افراد فرصت و صبوری کافی برای دستیابی به آن را ندارند.

از دست دادن دندان، چه به دلیل پوسیدگی و بیماری‌های لثه و چه به دلیل ضربه، می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد. این مشکل نه تنها ظاهر لبخند را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند در جویدن غذا و صحبت کردن نیز مشکل ایجاد کند.

ایمپلنت فوری دندان چیست وچگونه انجام می‌شود؟

در برخی از مقالات دندانپزشکی، جراحی ایمپلنت فوری به صورت زیر تعریف شده است:

ایمپلنت فوری شامل کارگذاری فیکسچر درون استخوان فک بلافاصله پس از کشیدن دندان است. یعنی به دلیل کارگذاری پایه ایمپلنت درون استخوان فک (بلافاصله پس از کشیدن دندان) است که به این روش، ایمپلنت فوری می‌گویند. پیشنهاد می شود مقاله ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد از کلینیک دکتر بنیانیان را حتما مطالعه کنید.

اما حتی در این شرایط نیز برای جوش خوردن فیکسچر به استخوان فک و تکمیل مراحل درمان، فرد باید حدود ۳ ماه منتظر بماند. پس عملا تعریف بالا، تعریف صحیحی نیست!

ایمپلنت فوری در واقعیت تعریف دیگری دارد. در ایمپلنت فوری، قبل از شروع فرایند جراحی، یک اسکن از دندان‌های فرد متقاضی گرفته می‌شود تا لابراتوار دندانپزشکی قبل از جایگذاری فیکسچر، یک روکش موقت برای دندان مورد نظر تهیه کند.

با این کار، روکش موقت بلافاصله پس از جایگذاری فیکسچر روی دندان فرد قرار می‌گیرد. این روکش موقت، تنها به عنوان یک محافظ ظاهری برای دندان عمل می‌کند و قابلیت تحمل فشار و صرف غذاهای سفت را ندارد. در نهایت، پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک (تقریباً پس از ۳ ماه)، روکش موقت با یک روکش دائمی جایگزین می‌شود.

نکته حائز اهمیت در توضیحات بالا این است که فراموش نکنید ایمپلنت سریع دندان در بسیاری از مواقع و مطالب تنها یک عنوان تبلیغاتی و محرک برای استفاده از این روش است. چرا که شما در هر صورت، باید تا زمان جوش خوردن پایه فیکسچر به استخوان فکتان منتظر دستیابی به یک دندان واقعی بمانید.

ایمپلنت سریع

آیا همه می‌توانند از روش ایمپلنت دندان فوری استفاده کنند؟

خیر. همه‌ی افراد واجد شرایط انجام ایمپلنت فوری دندان نیستند. بلکه این روش تنها برای درصد کمی از افراد (کمتر از 5 درصد) امکان پذیر است. تشخیص این موضوع باید پس از بررسی کیفیت استخوان فک و لثه‌ی فرد متقاضی توسط دندانپزشک متخصص صورت بگیرد.

علاوه بر این، روش ایمپلنت دندان فوری تنها با استفاده از برندهای خاصی از ایمپلنت مانند برندهای اشترومن و نئودنت امکان پذیر است و تنها برای افرادی که به تعداد کمی ایمپلنت نیاز دارند کاربرد دارد.

مزایای ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت فوری دندان در مقایسه با روش تحویل معمولی (غیرسریع) روکش ایمپلنت مزایای متعددی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرعت: مهم‌ترین مزیت ایمپلنت فوری، سرعت انجام آن است. در این روش، ایمپلنت و روکش دندان (هر چند موقت) در یک جلسه نصب می‌شود. این امر برای افرادی که به دنبال راه حلی سریع برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود هستند، ایده‌آل است. خصوصا در مواقعی که دندان از دست رفته در جلوی فک باشد.
  • زیبایی و اعتماد به نفس: ایمپلنت فوری می‌تواند ظاهر لبخند شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.
  • حفظ سلامت استخوان فک: ایمپلنت فوری از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند.

عوارض ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت فوری دندان نیز ممکن است همانند هر روش درمانی دیگر، عوارضی داشته باشد. برخی از عوارض ایمپلنت فوری دندان که ممکن است رخ بدهد شامل موارد زیر هستند:

  • عفونت
  • خونریزی
  • درد و ناراحتی
  • تورم
  • شل شدن ایمپلنت

ایمپلنت یک روزه

مقایسه ایمپلنت فوری و ایمپلنت دندان معمولی

احتمال موفقیت ایمپلنت معمولی، بسیار بیشتر از ایمپلنت فوری است. علاوه بر این، شانس ابتلا به عفونت ایمپلنت، تحلیل استخوان و ابتلا به بیماری‌های لثه نیز در روش ایمپلنت معمولی، کمتر از ایمپلنت فوری است.

به همین دلیل، معمولا دندانپزشکان استفاده از روش ایمپلنت دندان فوری را به بیماران خود پیشنهاد نمی‌کنند. مگر در شرایط خاصی که دندان از دست رفته در جلوی فک باشد و از دست رفتن ظاهر دندان‌ها برای متقاضی حائز اهمیت بسیار زیادی باشد.

قیمت ایمپلنت فوری دندان

هزینه ایمپلنت فوری نسبت به ایمپلنت معمولی بیشتر است. چرا که شما باید 2 روکش برای ایمپلنت دندان خود تهیه کنید. یک روکش موقت و یک روکش دائمی. علاوه بر این، همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم، اجرای ایمپلنت دندان فوری تنها با استفاده از برندهای خاصی از ایمپلنت دندان (مانند اشترومن و نئودنت) امکان پذیر است. این برندها عموما قیمت بالاتری نسبت به سایر ایمپلنت‌های موجود در بازار دارند.

مراقبت از ایمپلنت فوری دندان

روند بهبودی فرد پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان فوری نسبتا طولانی است. علاوه بر این، مراقبت‌های فرد نیز باید بیشتر از سایر افرادی باشد که روش ایمپلنت دندان معمولی را انجام دادند. چرا که احتمال عفونت دندان در زیر روش، بیشتر از سایر مواقع خواهد بود.

بعد از جراحی ایمپلنت فوری، دندانپزشک شما دستورالعمل‌های خاصی را برای مراقبت پس از عمل به شما می‌دهد. این دستورالعمل‌ها شامل توصیه‌هایی درباره تغذیه، بهداشت دهان و مصرف داروها می‌شود. حتما به این دستورالعمل‌ها پایبند باشید و سوالات خود درباره آنها را از دندانپزشکتان بپرسید.

برای حفظ سلامت ایمپلنت دندان خود از مسواک با سر نرم و خمیده استفاده کنید و دندان‌هایتان را دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. همچنین، استفاده از نخ دندان و پاکسازی فضای بین روکش ایمپلنت با سایر دندان‌های شما نیز می‌تواند به حفظ بهداشت دهان و پیشگیری از بروز عفونت در ایمپلنت فوری شما کمک کند.

در طی دوره جوش خوردن فیکسچر به استخوان فک، ممکن است محدودیت‌هایی در مورد نوع غذاهایی که مصرف می‌کنید وجود داشته باشد. به رعایت رژیم غذایی توضیه شده توسط دندانپزشک خود و جلوگیری از اعمال فشار زیاد بر روی روکش ایمپلنت خود توجه کنید.

ایمپلنت فوری در کلینیک دکتر بنیانیان

ایمپلنت دندان فوری در کلینیک دندانپزشکی دکتر بنیانیان در تهران

دندانپزشکی دکتر بنیانیان یکی از مجهزترین دندانپزشکی‌های شهر تهران است که کلیه خدمات مربوط به ایمپلنت فوری دندان را به مراجعه کنندگان خود ارائه می‌دهد.

این کلینیک فوق تخصصی با به کار گیری کادر درمانی و اداری متخصص، با تجربه و خوش اخلاق و با استفاده از تکنیک‌های نوین درمانی، در سریع ترین زمان ممکن، دندان از دست رفته‌ی شما را با روش ایمپلنت فوری جایگزین خواهد کرد.

نتیجه گیری

ایمپلنت دندان فوری یکی از روش‌های تحویل سریع روکش ایمپلنت به فرد متقاضی است. اما متاسفانه بسیاری از کلینیک‌های دندانپزشکی با سوء استفاده از این نام، افراد را از طرز کار این روش گمراه می‌کنند.

فراموش نکنید که ایمپلنت فوری هم مانند سایر روش‌های ایمپلنت دندان به حداقل 3 ماه زمان برای جوش خوردن پایه فیکسچر به فک نیاز دارد. اما مزیت این روش، حفظ ظاهر دندان و زیبایی لبخند فرد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha