چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 362621

سازمان غذا و داروی آمریکا، اف‌دی‌ای (FDA)، محصولات صاف‌کننده مو یا نرم‌کننده‌های حاوی فرمالدئید را ممنوع کرد. فرمالدئید، ماده شیمیایی خطرناکی است که با عوارض نامطلوب بلندمدتی در سلامتی و بروز سرطان مرتبط است.

نرم‌کننده‌های مو می‌توانند عامل انواع سرطان باشند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، پژوهش مؤسسه ملی بهداشت در ۲۰۲۲ نشان داد که ارتباط مستقیمی بین استفاده مداوم از صاف‌کننده‌های شیمیایی مو و سرطان رحم وجود دارد. بر این مبنا، ممنوعیت پیشنهادی درباره این صاف‌کننده‌ها مطرح و ابلاغ شد.

افرایش احتمال ابتلا به سرطان رحم

خطر ابتلا به سرطان رحم تا ۷۰ سالگی در زنانی که هرگز از صاف‌کننده‌های مو استفاده نکرده‌اند، ۱.۶۴ درصد است، اما این خطر در افرادی که مکرر از صاف‌کننده‌ها استفاده می‌کنند، 4.05 درصد افزایش می‌یابد. به گفته محققان، زنان سیاه‌پوست بیشتر در معرض این خطرند، زیرا تمایل به استفاده مکرر از این محصولات دارند و مصرف آن‌ها را از سنین پایین شروع می‌کنند. پژوهش‌ها همچنین حاکی از ارتباط بین صاف‌کننده‌های شیمیایی مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و پستان است.

اثر فرمالدئید روی سلامت ما

فرمالدئید گونه‌ای گاز بی‌رنگ و اشتعال‌پذیر در دمای اتاق است و هنگامی که در هوای محیطی وجود داشته باشد، در برخی افراد موجب جاری شدن اشک از چشمان، آبریزش بینی و تحریک گلو، سرفه، خس‌خس سینه و تحریک پوست می‌شود. به گفته اداره بهداشت ایالت نیویورک، «بیش از ۱۵۰ محصول شیمیایی صاف‌کننده مو حاوی فرمالدئید هستند. به برچسب‌ها نیز نمی‌توان اعتماد کرد، زیرا برخی از محصولاتی نیز که برچسب ارگانیک یا بدون فرمالدئید دارند، حاوی فرمالدئید هستند.»

آیا جایگزین‌ مطمئن‌تری وجود دارد؟

ممنوعیت اف‌دی‌ای هم اکنون صرفا توصیه است؛ به این معنی که محصولات حاوی این ماده شیمیایی مضر هنوز در بازار موجودند. دکتر بونیک متخصص پوست توصیه می‌کند که پیش از گزینش راهی برای آراستن مو به شیوه دلخواه و حتی پس از خواندن برچسب مواد تشکیل‌دهنده محصولی که برگزیده‌اید، با آرایشگرتان مشورت کنید. تری رکوف، آرایشگر اهل تگزاس، می‌گوید که از یک روش صاف‌کننده ارگانیک برای اثرگذاری نیمه‌دایمی بر مو، بدون آسیب‌رساندن یا تحریک مو و پوست سر، استفاده می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha