شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 362730

در دومین ماه از فصل زیبای پاییز قرار داریم؛ روزهایی که با کمی نور خورشید و کوتاه تر شدن مداوم آن روبرو هستیم و همین ویژگی، حال روح و روان افراد را همچون رنگ برگ درختان دچار نوسان و دستخوش تغییر می‌کند.

افسردگی پاییزی را چطور درمان کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فصل پاییز یکی از زیباترین فصول سال است. تغییر شرایط آب و هوایی از هوای گرم تابستانی تا هوای نسبتا سرد پاییزی، نوید تغییرات بسیاری را می‌دهد. با این دگرگونی طبیعت و زرد شدن برگ‌های درختان و گرگ و میشی شدن روزهای پاییزی، تغییراتی در خلق و خوی افراد ایجاد می‌شود که در نتیجه این تغییرات، برخی حالت‌های روانی جدید بر انسان عارض می‌شود. مثلا روزها چون کوتاه است و نور خورشید و گرمی آن کاهش پیدا می‌کند، نوعی کرختی و بی حالی وجودانسان را فرا می‌گیرد و مدام بسیاری از افراد دم از بی حوصلگی و سستی می‌زنند.خلق و خوها تنگ تر شده و آن شادابی همیشگی در رخسار بسیاری افراد دیده نمی‌شود.

افسردگی پاییزی یکی از انواع بیماری افسردگی فصلی است؛ اتفاقی ناخوشایند است که بسیاری از مردم در فصل طلایی سال تجربه می‌کنند! افسردگی در پاییز شاید کمی عجیب باشد، اما جالب است بدانید حتی گریبان گیر حیوانات هم می‌شود و آنها هم افسردگی فصل پاییز را تجربه می‌کنند.

افسرده شدن در پاییز طبیعی نیست، اما اگر تا حدودی احساس کرختی دارید طبیعی است.البته اگر این احساسات باعث می‌شوند کارهای اصلی زندگی برایتان سخت و دشوار باشند باید برای درمان سریعا اقدام کنید.

راهی برای جلوگیری از افسردگی پاییزی وجود دارد؟

جلوگیری از بروز افسرده شدن در پاییز باید توسط متخصص درمان افسردگی انجام شود؛ چون دلایل بروز افسردگی در پاییز برای هر شخص متفاوت است. برای مثال افرادی با نور درمانی درمان می‌شوند، اما عده‌ای نیاز به دارو درمانی دارند.

احساس ناراحتی در پاییز با افسردگی چه تفاوت هایی دارد؟

احساس ناراحتی می‌تواند در هوای ابری هم ایجاد شود، اما افسرده شدن در پاییز یعنی توان انجام کارهای روزمره با کیفیت سابق را ندارید. به همین دلیل افسردگی پاییزی کلا با احساس ناراحتی متفاوت است.

مهم ترین علت های افسردگی پاییزی کدامند؟

در این گونه مواقع وجود نور برای تندرستی بسیار با اهمیت است. کوتاه تر شدن روزها و کاهش نور به مغز انسان علامت می‌دهد که وقت کاهش فعالیت است. این امر باعث افزایش ترشح هورمون خواب ملاتونین و کاهش هورمون سروتونین در بدن می‌شود.

برخی از افراد ممکن است در اثر کاهش نور دچار افسردگی فصلی پاییزی شوند و تعداد بیشتری احساس غمگینی و خستگی کنند. بسیاری دیگر نیز با مشکل بدخوابی مواجه می‌شوند. اما در هر صورت، تغییرات آب و هوایی و سردتر شدن آن، در کنار کاهش ساعات تابش نور خورشید (و جهت تابش آن) از مهم ترین علت‌های افسردگی پاییزی است.

راه‌های رفع افسردگی پاییزی عبارتند از: نور را زیاد کنید،غذاهای ترش کمتر مصرف کنید،گردش و تفریح یادتان نرود، پیاده روی روزی ۲۰ دقیقه و استفاده از رنگ‌های گرم از جمله راهکاری‌های موثر است.

علائم افسردگی پاییزی چیست؟

از آن جا که میزان نور خورشید در فصل‌های مختلف به روی فعالیت جانداران می‌تواند تاثیرات گوناگون داشته باشد، بیماری افسردگی فصلی هم ممکن است ناشی از تغییرات طول روز و میزان تابش نور در فصول مختلف باشد که بر روی همه تاثیر گذار است. غم و اندوه بی دلیل، از نشانه‌های اصلی افسردگی پاییزی است اما از دیگر نشانه‌های افسردگی پاییز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

کم خوابی، بد خوابیدن،تغییر الگوی تغذیه و اشتها،از دست رفتن علاقه نسبت به چیزهایی که قبلا لذت بخش بوده‌اند،افکار پوچ،از دست دادن انگیزه از اولین علائم افسردگی پاییزی است.همچنین احساس گناه و سرزنش خود،مقصر دانستن خود در همه موارد زندگی،بی تفاوتی به مسائل زندگی،بدبینی و غیره، کاهش انرژی جسمانی و میل به تنهایی و انزوای اجتماعی از بارزترین علائم افسردگی در پاییز است

یادتان باشد، نور، شکلات و ملاقات دوستان؛از جمله راه‌هایی است که افسردگی پاییزی را کاهش می‌دهد و به طور کلی ناراحتی در پاییز را کاهش می‌دهد؛ پس برای آن برنامه داشته باشید. از دیگر راه‌های رفع افسردگی پاییزی عبارتند از: نور را زیاد کنید،غذاهای ترش کمتر مصرف کنید،گردش و تفریح یادتان نرود،پیاده روی روزی ۲۰ دقیقه بهترین درمان است،از رنگ‌های گرم استفاده کنید،از نور درمانی استفاده کنید،صبح ها زودتر بیدار شوید، هر چقدر هم سخت باشد اما انجامش دهید؛ چون برای درمان افسردگی در پاییز عالی است.همچنین از ویتامین‌ها غافل نشوید که بهترین راه درمانی خانگی افسردگی است.

یادتان نرود در کنار موارد ذکر شده یک برنامه ریزی جدید برای زندگی خود داشته باشید، سلامت بدنی مثل ورزش و سلامت روانی مثل یاد گرفتن چیزی جدید می‌تواند جزو برنامه شما باشد.مثلا می توانید تغییرات را از اهداف کوچک مثل خواندن یک کتاب کم حجم یا قدم زدن روزانه ۱۰ دقیقه شروع کنید. اما اگر علایم ادامه پیدا کرد،جهت درمان به مشاور روانشناس مراجعه کنید.

درمان دارویی افسردگی پاییزی

گاهی آنقدر اختلالات روانی شدید می‌شوند که حتما باید با استفاده از روند دارو درمانی آنها را درمان کرد؛ درمان دارویی افسردگی پاییزی هم یکی از این موارد است. البته روند دارو درمان باید تحت نظر روانپزشک و با مصرف داروهای ضدافسردگی انجام گیرد؛اما عموما درمان افسردگی فصلی پاییز نیاز به دارو درمانی ندارد؛ مگر اینکه زمینه ساز دیگر بیماری‌های روان تنی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha