SAD نوعی اختلال افسردگی است که توسط تغییرات فصلی ایجاد می شود. 

چند ماده غذایی برای غلبه بر اختلالات عاطفی فصلی زمستانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال دیلی، همانطور که روزها کوتاه تر، تاریک تر و سردتر می شوند، بسیاری از مردم احساس تاریکی و ناراحتی طولانی مدت را تجربه می کنند. در حالی که "بلوز زمستانی" خفیف کاملاً طبیعی است، زمانی که این وضعیت بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد و دائماً با احساسات و افکار فرد تداخل می کند، ممکن است نشانه زمینه ای اختلال عاطفی فصلی (SAD) باشد.

SAD نوعی اختلال افسردگی است که توسط تغییرات فصلی ایجاد می شود. حدود 5 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده ممکن است علائم افسردگی فصلی را تجربه کنند، در حالی که 10 تا 20 درصد ممکن است به شکل خفیف تری از بلوز زمستانی مبتلا شوند.

نشانه های بلوز زمستانی

علاوه بر احساس ضعف و اضطراب روزانه، افراد مبتلا به SAD ممکن است خستگی غیر قابل توضیح، کمبود انرژی، مشکل در تمرکز، هوس کربوهیدرات، مشکلات خواب (زیاد خوابیدن) و افکار خودکشی را تجربه کنند.

اگرچه شایع نیست، اما فصل تابستان نیز ممکن است در برخی افراد باعث افسردگی شود. آنها ممکن است علائمی مانند بی قراری، کاهش اشتها، کاهش وزن، کمبود خواب و دوره های رفتار خشونت آمیز را تجربه کنند.

اگر هر یک از علائم افسردگی را مشاهده کردید، باید با یک پزشک صحبت کنید تا بررسی شود.

علل احتمالی آن چیست؟

علت دقیق افسردگی فصلی مشخص نیست. با این حال، برخی از محققان بر این باورند که این به تغییراتی در ساعت بیولوژیکی یا ریتم شبانه روزی فرد مربوط می شود که هورمون ها، خواب و خلق و خو را متعادل می کند.

بر اساس برخی نظریه ها، افسردگی در بیماران SAD ممکن است به دلیل کمبود نور خورشید که سروتونین را تنظیم می کند(یک ماده شیمیایی در بدن مرتبط با شادی و رفاه) باشد.

کمبود ویتامین D همچنین می تواند بر سطح سروتونین تأثیر بگذارد.

چطور بر بلوز زمستانی غلبه کنیم؟

پزشکان از ترکیبی از چندین روش درمانی از جمله نور درمانی، استفاده از مکمل های ویتامین D و داروهای ضد افسردگی برای درمان SAD استفاده می کنند. درمان شناختی رفتاری یا گفتار درمانی نیز می تواند برای کنترل علائم شما مفید باشد.

مواد غذایی که ممکن است به بهبود خلق و خو کمک کند

در حالی که غذا نمی تواند افسردگی را درمان کند، گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و بلوز زمستانی را شکست دهد:

  • 1. سبزی های برگ دار: سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، شاتوت و کلم پر از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند. گنجاندن این مواد غذایی به تنظیم هورمون های استرس و چرخه خواب کمک می کند.
  • 2. میوه های تازه: میوه های غنی از ویتامین C مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش می تواند به رفع خستگی و بهبود خلق و خوی کمک کند. میوه هایی که حاوی فولات هستند مانند گیلاس و توت تیره نیز مفید هستند.
  • 3. شکلات تلخ: سطوح بالای پلی فنول ها، یک آنتی اکسیدان در شکلات های تلخ با خلق و خوی بالا، مرتبط است. شکلات تلخ همچنین ممکن است به بهبود سطح سروتونین کمک کند.
  • 4. موز: حاوی ترکیبی از چندین ماده مغذی از جمله منیزیم، پتاسیم، تریپتوفان، فسفر و آهن است که آنها را به میوه ای ایده آل برای بهبود خلق و خو تبدیل می کند.
  • 5. آجیل: گردو و بادام حاوی منیزیم هستند که به بهبود خلق و خو، کاهش خستگی و بی خوابی کمک می کند.
  • 6. ماهی: ماهی هایی مانند سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D هستند. در حالی که اسید چرب امگا 3 به بهبود سطح سروتونین در مغز کمک می کند، ویتامین D موجود در ماهی به جبران کمبود این ویتامین در زمستان کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha