همه می دانند که سیگار عامل اصلی سرطان است. اکنون، به لطف تحقیقات جدید کانادایی،مشخص شد دقیقاً چگونه دود سیگارباعث ایجاد تومور می شود؟

سیگار کشیدن DNA را که به طور معمول از سرطان جلوگیری می کند تضعیف میکند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسین نت به گفته تیمی در موسسه تحقیقات سرطان انتاریو (OICR) در تورنتو، به نظر می رسد سیگار از تشکیل پروتئین هایی جلوگیری می کند که رشد سلول های محافط در برابر سرطان را تحت کنترل دارند.

به گفته نینا آدلر، دانشجوی دکترای دانشگاه تورنتو که این مطالعه را رهبری کرد، سیگار باعث ایجاد جهش‌هایی در DNA سلولی می‌شود که به عنوان "stop-gain" شناخته می‌شوند. در اصل، جهش ها به بدن می گویند که ساخت این پروتئین های محافظ را متوقف کند.بدون این پروتئین ها، احتمال بروز تومورها بیشتر است.

آدلر، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: «مطالعه ما نشان داد که سیگار کشیدن با تغییراتی در DNA که تشکیل سرکوبگرهای تومور را مختل می کند، مرتبط است.

او توضیح داد: «بدون آنها، سلول‌های غیرطبیعی اجازه رشد بدون کنترل دارند و سرطان می‌تواند راحت‌تر رشد کند.

تیم تحقیقاتی از قبل می دانست که سابقه سیگار ردپای منحصر به فردی در DNA افراد سیگاری بر جای می گذارد. آنها در تحقیقات خود این میراث ژنتیکی را با DNA جمع آوری شده از 12 هزار نمونه تومور در 18 نوع مختلف سرطان مقایسه کردند.آنها دریافتند که سیگار کشیدن به شدت با توقف افزایشی سلول های محافظ مرتبط است که افراد را در برابر سرطان آسیب پذیرتر می کند.

تیم آدلر دریافتند که هر چه فرد سیگاری دوره های طولانی‌تر و شدیدتری مصرف کرده باشد، جهش‌های بیشتری در تومورهای او پیدا می‌شود.

ریمند، محقق و دانشیار دانشگاه تورنتو، می‌گوید: «تنباکو آسیب زیادی به DNA ما وارد می‌کند و این می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد سلول‌های ما داشته باشد».

او گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که چگونه سیگار کشیدن واقعاً پروتئین‌های حیاتی را که بلوک‌های سازنده سلول‌های ما هستند، غیرفعال می‌کند و تأثیری که می‌تواند بر سلامت درازمدت ما داشته باشد».

ریمند گفت، سایر عادات سبک زندگی، مانند نوشیدن الکل و داشتن یک رژیم غذایی ناسالم، ممکن است جهش های توقف افزایش را نیز افزایش دهند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید آن مورد نیاز است.با این حال، سیگار کشیدن به طور قطع ارتباط دارد.

آدلر گفت: «همه می‌دانند که سیگار می‌تواند باعث سرطان شود، اما اینکه بتوانیم یکی از روش‌هایی را که در سطح مولکولی کار می‌کند توضیح دهیم، گام مهمی در درک چگونگی تأثیر سبک زندگی ما بر خطر ابتلا به سرطان است.»

این مطالعه در 3 نوامبر در مجله Science Advances منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha