دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 363163

برنج یکی از مهم‌ترین غذاهای ایرانی است که به طور معمول در برنامه غذایی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و از محبوبیت زیادی برخوردار است. در این مطلب می‌خواهیم ۵ روش کاربردی و موثر را که به تشخیص کیفیت برنج مرغوب کمک می‌کند، به نقل از «فرادید» مرور کنیم. با ما همراه باشید.

راه‌های تشخیص برنج با کیفیت

۱ بررسی چشمی برنج| به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، یکی از روش‌های سنتی برای تشخیص کیفیت برنج بررسی برنج به صورت چشمی هنگام خرید آن است. این روش بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که برنج شناس خوبی هستند و با دیدن ظاهر برنج می‌توانند پی به کیفیت آن ببرند.

۲ بررسی بوی برنج| یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای تشخیص برنج مرغوب، بو کردن دانه‌های خام برنج است. برنج با کیفیت باید بوی مطبوع شالیزار بدهد. اگر برنجی که بو می‌کنید، هیچ عطر و بویی نداشت یا بوی بد ماندگی و کهنگی می‌داد، بهتر است از خریدن آن صرف نظر کنید.

۳ آزمایش کیفیت با آب| در این روش بهتر است برنج را خیس کنید، طوری که دو تا سه بند انگشت روی آن را آب بگیرد. حالا برنج را به مدت چند ساعت کنار بگذارید. اگر آب برنج کم نشد؛ یعنی برنج باکیفیت و مرغوب است و پخت خوبی خواهد داشت. اگر آب برنج کم شد و جذب برنج شده بود، بدانید که برنج کیفیت لازم را ندارد و هنگام پخت آن نیز به مشکل برمی‌خورید.

۴ بررسی رنگ برنج| یکی دیگر از روش‌های تشخیص برنج مرغوب توجه به رنگ دانه‌های برنج خام است. برنجی که کیفیت بالا داشته باشد، رنگ سفید صاف دارد و کدر نیست و شما با نگاه کردن به آن هیچ نوع رنگ مصنوعی و غیر طبیعی را نمی‌بینید.

۵ آزمایش با آتش| در این روش شما برای تشخیص کیفیت برنج لازم است دانه‌های برنج را داخل آتش بیندازید. این یک روش سنتی برای تشخیص برنج مرغوب از بی‌کیفیت است. اگر برنج باکیفیت باشد، دانه‌ها در آتش به‌راحتی پخته می‌شوند و پوست روی برنج همان‌طور سفید و صاف باقی می‌ماند. در مقابل اگر برنج سیاه شد یا آتش گرفت نشانه بی‌کیفیت بودن آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha