مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از غربالگری و مراقبت از بیماران پرفشاری خون و دیابت شناسایی شده در «پویش ملی سلامت» توسط کارشناسان تغذیه مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور خبر داد.

نبود غلات کامل در برنامه غذایی از علل بروز دیابت و فشارخون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد اسماعیل‌زاده گفت: تمام افرادی که در «پویش ملی سلامت» که از 20 آبان تا 15 دی‌ماه انجام می‌شود، شرکت کنند در زمینه کنترل دیابت-و-فشارخون">فشار خون و دیابت توسط کارشناسان تغذیه مرکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور مورد غربالگری و مراقبت قرار می گیرند.

وی با اشاره به این که تغذیه و عوامل مربوط به آن نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت دارند، افزود: علت اصلی در بروز این بیماری ها عدم وجود غلات کامل در برنامه غذایی ما ایرانی‌هاست. با توجه به این که قوت غالب در ایران نان و برنج است مصرف غلات کامل و میوه‌ها تا حدود زیادی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در افراد جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر فیبر، پتاسیم و برخی از مواد مغذی دیگر را داریم که به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. در نان و غلات کامل علاوه بر فیبر و سبوس، منیزیوم داریم که باعث کاهش مقاومت انسولین در بدن شده و این بیماری‌ها کاهش یابد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: کارشناسان تغذیه در کنار سایر همکاران در «پویش ملی سلامت» نقش ارزنده و اساسی ایفا می‌کنند. این کارشناسان علاوه بر همکاری با مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در یافتن موارد جدید ابتلا به پرفشاری خون و دیابت، مشاوره‌های لازم را به بیماران ارائه خواهند داد.

اسماعیل‌زاده با بیان این که تمام موارد جدید بیماری که در این پویش شناسایی می‌شوند تحت مراقبت های متعدد و آموزش چهره به چهره تغذیه توسط کارشناسان تغذیه قرار می گیرند، اظهار کرد: با تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور مکاتبه شده که کارشناسان تغذیه بتوانند برای تمام افراد پیش پرفشاری خون و بیماران فشار خون و همچنین افراد پیش دیابتی و بیماران دیابتی شناسایی شده در «پویش ملی سلامت» یک ساعت در هفته جلسات آموزشی گروهی برگزار کنند.

وی افزود: البته ما این جلسات آموزشی گروهی را در طول سال هم برگزار می‌کنیم ولی در«پویش ملی سلامت» این جلسات را به صورت متمرکزتر و خاص‌تر برگزار خواهیم کرد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان با بیان این که خوشبختانه بین دفتر بهبود تغذیه جامعه و دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن «پویش ملی سلامت» انجام شده است، گفت: امیدواریم با کنترل عوامل تغذیه‌ای بیماری‌ها و تشویق افراد به تحرک و فعالیت بدنی، شاهد کاهش بار بیماری‌هایی که به سیستم بهداشتی منتقل می‌شوند باشیم و از خطر افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر در سال‌های آینده جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha