سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که غلظت گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر در سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده و هشدار داده است که روند پایانی در این مورد، قابل رویت نیست.

افزایش گازهای گلخانه‌ای پایانی ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از رویترز، این هشدار، هفته‌ها قبل از گردهمایی رهبران جهان در دبی برای کنفرانس سالانه آب و هوای سازمان ملل متحد (COP۲۸) منتشر می‌شود که در آن دولت‌ها برای اقدامات بیشتر آب و هوایی، ازجمله حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی قبل از سال ۲۰۵۰ تلاش خواهند کرد.

آژانس هواشناسی سازمان ملل اعلام کرد: در سال ۲۰۲۲، میانگین غلظت جهانی دی اکسید کربن برای اولین بار ۵۰ درصد بیشتر از دوران پیش از صنعتی شدن بود.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی تجارت گفت: با وجود دهه‌ها هشدار از سوی جامعه علمی، هزاران صفحه گزارش و ده‌ها کنفرانس آب و هوا، ما همچنان در مسیر اشتباهی حرکت می‌کنیم.

تالاس بیان کرد که غلظت‌های بالاتر گازهای گلخانه‌ای با رویدادهای شدید آب و هوایی ازجمله گرمای شدید و بارندگی، ذوب یخ، سطح بالاتر دریاها همچنین گرمای اقیانوس‌ها و اسیدی شدن همراه خواهد بود.

وی افزود: حدود نیمی از سیاره با افزایش حوادث سیل و یک سوم از سیاره با افزایش حوادث خشکسالی مواجه شده است و این روند منفی تا دهه ۲۰۶۰ ادامه خواهد داشت. ما باید فوری مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم.

آژانس هواشناسی سازمان ملل خاطرنشان کرد که غلظت متان در جو نیز افزایش یافته و سطوح اکسید نیتروژن، یکی دیگر از گازهای گلخانه‌ای، بالاترین افزایش سالانه را بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ ثبت کرده است.

گازهای گلخانه‌ای مسوول گرم شدن کره زمین و ایجاد رویدادهای شدید آب و هوایی هستند و تالاس می‌گوید که هزاران سال طول می‌کشد تا کربن از این سیستم به محض انتشار در جو خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha