صعود دو تیم کوهنوردی به آلپِ ایران و ارتفاعات قله پیرخدر شاهو، برای امدادگران سرخپوش هلال‌احمر، هم تلخ بود و هم شیرین.آذرماه ٥سال پیش بود که یک تیم کوهنورد در ارتفاعات اشترانکوه گرفتار بهمن شد و غم بزرگی بر جان «آلپِ ایران» نشاند؛ حالا بار دیگر تاریخ تکرار شد و اشترانکوه شد قتلگاه ٥کوهنورد دیگر.

بهمن به ٥ کوهنورد امان نداد، ٤ تن نجات یافتند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، امدادگران پس از ساعت‌ها تلاش توانستند پیکر بی‌جان این کوهنوردان را از میان کوه برف پیدا کنند.این گروه ۹ نفره کوهنورد جمعه باوجود هشدارهای اداره کل مدیریت بحران استان و شهرستان ازنا مبنی بر عدم‌صعود کوهنوردان و گردشگران به ارتفاعات، از دورود به ارتفاعات سِن‌بران صعود کردند، اما درگیر بهمن شدند. ٤نفر از کوهنوردان توسط امدادگران به مراکز درمانی انتقال داده شدند، اما بهمن به ٥کوهنورد دیگر امان نداد و امدادگران آخرین پیکر کوهنوردان مفقودی در اشترانکوه را صبح روزگذشته از دل برف‌ها بیرون کشیدند.


از سوی دیگر ٤ کوهنورد گرفتارشده در ارتفاعات قله پیرخدر شاهو صبح روزگذشته از سوی امدادگران نجات یافتند.داغ حادثه تلخ بهمن حالا روی شانه‌های اشترانکوه سنگینی می‌کند، دو بار بهمن در مدت ٥سال جان ١٤کوهنورد را گرفته است. بیشتر از سفیدی برف، چاله‌هایی که پشت هم قطار شده در اشترانکوه خودنمایی می‌کند.

سیاهی حادثه کام همه را تلخ کرده، صبح شنبه بود که آخرین پیکر کوهنوردان مفقودی در اشترانکوه از دل برف‌ها بیرون کشیده شد، از امدادگران تا کوهنوردانی که به کمک تیم‌های جست‌وجو آمده‌اند همگی ماتم گرفته‌اند و با چشمانی اشکبار آخرین پیکر کوهنورد پیداشده را بیرون کشیدند.٩کوهنورد برای صعود به ارتفاعات اشترانکوه- آلپِ ایران- عازم منطقه شده بودند که دچار حادثه شدند. این کوهنوردان با وجود اعلام هواشناسی مبنی بر شرایط نامساعد جوی راهی منطقه، که متأسفانه در ادامه مسیر با «بهمن» مواجه می‌شوند.

پیدا شدن ٥کوهنورد پس از ٢٤ساعت


در جریان این حادثه ٥کوهنورد جان باختند که صبح شنبه چهارم آذرماه پیکر آخرین کوهنورد مفقودی پس از ٢٤ساعت جست‌وجو در اشترانکوه پیدا شد.این ۹ نفر از استان‌های همدان (۲ کوهنورد ملایری) و ۷ نفر از لرستان (یک نفر از بروجرد و ۶ نفر از دورود) بودند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از جزییات عملیات امدادگران هلال‌احمر در ارتفاعات اشترانکوه گفت: «پنجشنبه، این ٩ کوهنورد به اشترانکوه صعود کردند، اما درگیر بهمن شدند. از این تیم ٤نفر نجات پیدا کردند، اما ٥نفر دیگر زیر بهمن مدفون شدند. همزمان با اعلام این خبر تیم‌های امداد زمینی‌وهوایی برای یافتن و امدادرسانی این کوهنوردان به منطقه اعزام شدند.»


شامگاه جمعه تا آخرین لحظه ممکن، عملیات امدادی برای یافتن کوهنوردان مفقودشده ادامه داشت و امدادگران توانستند پیکر دو کوهنورد را پیدا کنند، اما با تاریک شدن هوا عملیات متوقف شد و امدادگران در پناهگاه در انتظار طلوع آفتاب ماندند.او گفت: «در نخستین دقایق بامداد شنبه با روشن شدن هوا تیم‌های امدادی، عملیات خود را برای یافتن سه کوهنورد مفقودشده آغاز کردند.

تلاش‌ها نتیجه‌بخش بود و امدادگران توانستند پیکر ٣کوهنورد مفقودی دیگر را در میان برف پیدا کنند.»اکنون پیکر ٥ کوهنورد جان‌باخته در بهمن ارتفاعات سن‌بران ازنا پیدا شده و کار جست‌وجو به پایان رسیده است. قدمی با اشاره به اینکه علاوه بر تیم‌های امدادونجات هلال‌احمر تیمی متشکل از کوهنوردان ازنا نیز به منطقه اعزام شدند، ادامه داد: «این منطقه بهمن‌خیز است و در این خصوص هشدارهای لازم داده شده بود، لذا کوهنوردان باید نکات ایمنی و ارزیابی منطقه در صعود را جدی بگیرند.امیدواریم کوهنوردان به توصیه‌های ستاد مدیریت بحران و هواشناسی اهتمام ویژه داشته باشند تا دیگر شاهد حوادث تلخ و ناگوار اینچنینی نباشیم.»

کوهنوردی مرگبار بدون مجوز


فرماندار ازنا هم در این رابطه گفت: «براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان، محدودیت‌هایی برای حضور کوهنوردان در منطقه لحاظ شده تا افراد بدون مجوز اقدام به صعود نکنند.»شهرستان ازنا امکانات و تجهیزات لازم را ندارد و علاوه بر استفاده از ظرفیت و امکانات شهرستان و هیأت کوهنوردی استان از ظرفیت و تجهیزات کوهنوردان استان تهران و مرکزی برای نجات کوهنوردان استفاده شده است.


این گروه ۹ نفره کوهنوردی بدون مجوز و هماهنگی با هیأت کوهنوردی وارد منطقه شدند.فرماندار ازنا با بیان اینکه با تلاش گروه‌های امدادی جسد ٥ کوهنورد گرفتار در بهمن سِن‌بران ازنا پیدا شد، اظهار کرد: «در شهرستان تشییع جنازه‌ برای این کوهنوردان انجام خواهد شد.»وی گفت: «میرحسین دهقانی و کیارش لشنی از دورود، جواد نصرالهی از شهرستان بروجرد، جواد نجفی و حامد حسینی از شهرستان ملایر، کوهنوردان جان‌باخته این حادثه بودند.»منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه یکی از مناطق منحصربه‌فرد و پرجاذبه طبیعی غرب کشور است که به لحاظ برخورداری از شرایط زیست‌محیطی و ویژگی‌های زمین‌شناسی، زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تکثیر وحوش به‌خصوص پستانداران محسوب می‌شود.


اشترانکوه به‌دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای ٣ هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتا گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهی به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است که در جهت شمال‌غربی- جنوب‌شرقی امتداد دارد.یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد و به «آلپِ ایران» نیز معروف است؛ البته این نام تنها به‌خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است، بلکه به‌دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن، سن‌بران، ٤هزار و ۱۵۰ است.

شادی پس از نجات


محمدباقر محمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه، در رابطه با نجات چهار کوهنورد در ارتفاعات قله پیرخدر شاهو گفت: «پس از اعلام گرفتار شدن چهار نفر در ارتفاعات پیرخدر شاهو واقع در شمال روستای قوری‌قلعه شهرستان روانسر به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات ١١٢جمعیت هلال‌احمر استان، بلافاصله عملیات جست‌وجو و نجات از ساعت ١٨:٤٥روز گذشته با اعزام چند تیم عملیاتی از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر و همراهی کوهنوردان داوطلب آغاز شد.


این کوهنوردان سنندجی که بدون راهنما، اقدام به صعود به قله ٣‌هزار و ٢٥٠متری پیرخدر شاهو کرده بودند، به‌دلیل عدم‌آشنایی با این قله فنی و عدم‌رعایت قانون ساعت ١٤، مسیر برگشت را همزمان با تاریکی هوا گم کرده و در جنوب‌شرقی منتهی به این قله زمینگیر شدند.
پس از دسترسی به افراد گرفتارشده عملیات انتقال آغاز و خوشبختانه افراد گروه پس از تلاش‌های ١٢ساعته نجاتگران و تیم‌های حاضر در عملیات، در سرمای شدید و یخبندان از منطقه خطر خارج و ساعت ٧صبح روزگذشته عملیات به پایان رسیده و افراد به محل امن در پایین کوه انتقال داده شدند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha