مردم در سال‌های اخیر در سایه بی تفاوتی مسئولان باید در ۶ ماهه نخست سال گرد و غبار را و در پاییز و زمستان آلودگی مرگ  آفرین هوا را استنشاق کنند.

آلودگی و گردوغبار دست سر از کلانشهرهای ایران بر نمی‌دارد

به گزارش سلامت نیوز، اطلاعات نوشت: آلودگی هوا بر اثر تردد وسائل نقلیه مستهلک و همچنین ورود ریزگرد به مناطق مختلف کشورمان،معضلی است که از ابتدای سال تاکنون به دفعات در اقصی نقاط کشورمان اتفاق افتاده است که شواهد و قرائن حاکی از تداوم این شرایط بغرنج تا پایان سال دارد،بدون این که اقدام عاجلی برای رفع آن از سوی مسئولان اجرا شود.

تا چند سال قبل با فرارسیدن فصل سرما، هوای کلانشهرها هم به سمت آلودگی سوق پیدا می کرد و در مواقعی ، به تعطیلی ادارات و مدارس هم منجر می  شود اما متاسفانه طی 3،2 سال گذشته ورود گرد و غبار به کشورمان و همچنین فعالیت کانون های ریزگرد داخلی در نیمه نخست سال هم آغاز شده است به نحوی که مردم باید در 6 ماهه نخست سال گرد و غبار را تحمل کنند و در پاییز و زمستان هم شاهد آلودگی مرگ  آفرین هوا باشند.

اما امسال این وضعیت شکل جدیدی به خود گرفته است و در سایه بی تفاوتی مسئولان ذیربط، این 2 معضل توامان خودنمایی می کند.

مشهد از جمله کلانشهرهای کشورمان است که طی چند روز گذشته 2 وضعیت یاد شده را یکی پس از دیگری تجربه می کند.

کارشناسان هواشناسی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما در مشهد، دلیل غافلگیری همیشگی مدیران مشهدی از ورود ریزگردها را نداشتن ابزار لازم پیش بینی و «رادار هواشناسی» می دانند و این در حالیست که خدایی، معاون عمران استانداری خراسان رضوی شهریور ماه به رسانه ها وعده داد که بزودی این تجهیزات وارد مشهد شود.

یحیی قائنی پور،رئیس اداره پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی هم بر ضرورت مجهز شدن این سازمان به ابزار پیش بینی ورود گردوغبار تاکید کرد و با اشاره به آماده شدن زیرساخت سایت «رادار هواشناسی مشهد» افزود: حدود ۴۰میلیارد ریال هزینه تجهیزات و رادار هواشناسی است که برای نخستین بار در شرق کشور در مشهد نصب خواهد شد.

از سویی دیگر آلودگی هوا هم این روزها ساکنان مشهد را رنج می دهد. امینی، کارشناس مسئول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست خراسان رضوی خودروها را مقصراصلی دانست و گفت: «وارونگی هوا»، علت اصلی آلودگی هوای مشهد در پاییز امسال است و بیشترین سهم در این آلودگی را منابع متحرک دارند. ۶۴درصد از ناسالمی کیفیت هوا به دلیل تولید آلاینده توسط منابع متحرک شامل خودروها و ۳۶درصد سهم منابع ثابت شامل صنایع و نیروگاه هاست که در مجموع راهکار رفع آلودگی هوا اجرای قانون هوای پاک است.

اما آنچه در موضوع آلودگی هوای مشهد در پاییز امسال و در شرایط اضطراری مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، ضعف مدیریت بحران بود.


وضعیت نامناسب پایتخت

کیفیت هوای تهران دیروز در نخستین روز هفته و چهارمین روز متوالی در وضعیت نارنجی (آلوده برای گروه‌های حساس) قرار گرفت و حتی مدارس برخی از شهرهای استان تهران در نوبت عصر را به تعطیلی کشاند. به گزارش ایرنا، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای تهران دیروز در حالی همچون روزهای قبل از آن با قرار گرفتن روی عدد ۱۳۰در وضعیت نارنجی (آلوده برای گروه‌های حساس) قرار داشت که ۶نقطه از شهر دارای وضعیت قرمز بودند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران، شهرداری مناطق ۱۹و ۲۱و همچنین پیروزی در منطقه ۱۳، تربیت مدرس منطقه ۶، شادآباد در منطقه ۱۸، شریف در منطقه ۲و شهرداری مناطق ۱۹و ۲۱در وضعیت قرمز (آلوده برای همه) قرار داشت و در سایر نقاط تهران به جز مسعودیه در منطقه ۱۵در وضعیت نارنجی (آلوده برای گروه‌های حساس) بود.

دیروز همچنین براساس تصمیم کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا، فعالیت آموزشی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی در شهرهای ورامین، قرچک، باقر شهر، کهریزک و قلعه نو در شیفت بعد از ظهر غیر حضوری و به طور مجازی برگزار شد.
همچنین دیشب کیفیت هوای تهران روی عدد ۱۵۱در وضعیت قرمز (آلوده برای همه افراد) قرار گرفت.

از خوزستان و اصفهان چه خبر؟

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای دیروز 3 شهر خوزستان در وضعیت ناسالم و قرمز قرار داشت .

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، دیروز در خوزستان در ساعت ۱۱شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵میکرون در ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۶۱، اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۶۰، شرکت ملی حفاری در اهواز ۱۵۹، نیوساید اهواز ۱۵۷، ایستگاه پست برق شماره ۳و ایستگاه پاداشهر اهواز ۱۵۵، ایستگاه سوسنگرد ۱۶۰و ایستگاه هندیجان ۱۵۵میکروگرم بر مترمکعب بود، بنابراین هوای این شهرها در وضعیت ناسالم و قرمز بودند.

به گزارش ایسنا، در این مدت هوای خرمشهر، شادگان و بندر ماهشهر در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" و "نارنجی" بود.

از سویی دیگر شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان دیروز با میانگین ۱۳۶در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلانشهر در ایستگاه پایش خیابان ۲۵آبان با ۱۳۰، میدان انقلاب و ولدان با ۱۲۶، پارک زمزم و رهنان با ۱۲۴، بزرگراه خرازی با ۱۲۱، خیابان فرشادی با ۱۰۲، خیابان فیض با ۱۲۲و خیابان میرزا طاهر با ۱۰۴ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در کردآباد با ۲۱۸ AQI بنفش و بسیار ناسالم بود.

همچنین شاخص هوای اصفهان در ایستگاه خیابان احمد آباد با ۱۵۳، خیابان پروین اعتصامی با ۱۵۹، دانشگاه صنعتی و بولوار کاوه با ۱۵۳و زینبیه با ۱۷۱ AQI وضعیت قرمز و ناسالم را برای عموم شهروندان نشان داد .‌

در همین حال، هوای اراک هم دیروز در وضعیت ناسالم قرار گرفت و آلاینده‌های هوا در این شهر از استانداردهای زیست محیطی فراتر رفت.
به گفته علیرضا محرابیان، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ساعت منتهی به ساعت ۱۱صبح دیروز به عدد ۱۱۳رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک هم در ساعت ۱۱صبح دیروز به ۱۴۶رسید که وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha