یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 363861

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تأکید در خصوص برخی اقدامات اورژانسی در زمان برخورد با مصدوم یا مصدومان ترافیکی، رعایت اصول جابه‌جایی و حمل بیمار را هم مهم دانست.

مصدوم ترافیکی را چگونه جابجا کنیم؟

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از فارس: متأسفانه تصادفات جاده‌ای از شایع‌ترین حوادثی هستند که در کشور رخ می‌دهند. بنابراین لازم است پس از وقوع سوانح رانندگی، از یک‌سری نکات ضروری مطلع باشید. حتی اگر تصادف منجر به هیچ‌گونه خسارتی نشود، راننده و سرنشینان ترس و اضطراب بسیاری را تحمل می‌کنند. بنابراین باید در وهله اول در حفظ خونسردی خود بکوشید و بیش از حد هیجان‌زده نشوید.

بعد از وقوع تصادف با عابر چه کنیم؟ آیا لازم است او را جابه‌جا کنیم؟

هنگامی که با یک عابر پیاده تصادف کردید، به‌ هیچ‌ وجه نباید از صحنه حادثه خارج شوید. شما اولین راننده‌ای نیستید که دچار این اتفاق شده‌اید. پس با حفظ آرامش و خونسردی و دوری از هیجان، خودرو را پارک کنید. برای پاسخ به سؤال «بعد از تصادف چکار کنیم» اول باید به سمت عابرپیاده بروید و وضعیت سلامت او را چک کنید. اگر فرد هوشیار و قادر به تکلم بود، از او درباره شرایطش سؤال کرده و او را به آرامش دعوت کنید.

تحت هیچ شرایطی نباید فرد را جابه‌جا کنید، بلکه باید با نیروی امداد ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. کوچک‌ترین حرکت باعث آسیب‌دیدگی به اندام‌های حساس فرد مضروب خواهد شد. پس از درخواست امداد، با نزدیکان و آشنایان عابر تماس بگیرید و با دعوت او به آرامش، ماجرا را توضیح دهید.

افشین امینی، فلوشیپ طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در برخورد با مصدوم ترافیکی مهمترین موضوع را اطمینان از حفظ ایمنی فرد یاری‌رسان اعلام کرد و گفت: هر زمانی که با مصدوم برخورد داشتید، ابتدا مطمئن شوید حضور در صحنه، خطری برای شما نخواهد داشت. توجه به ایمنی خودتان اصل اول کمک‌رسانی است.

به گفته وی، در صورت وجود خطر انفجار یا آتش سوزی، حضور یاری‌رسان غیرمتخصص فقط تعداد مصدومان را افزایش می‌دهد.

امینی قدم دوم را ارزیابی وضعیت بیمار خواند و افزود: اگر بیمار فقط از یک ناحیه آسیب دیده باشد، وجود خراش یا بریدگی جزئی همراه با خونریزی را چک کنید. خون ریزی ناشی از آسیب جزئی با فشار موضعی به راحتی کنترل می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه با قراردادن پارچه‌ای تمیز روی خراش، فشار دادن موضع و در صورت امکان بالاتر از سطح قلب نگه داشتن عضو آسیب دیده، می‌توان خون ریزی را کنترل کرد، گفت: البته اگر آسیب وسعت زیادی داشته باشد، نیاز به مداخله حرفه‌ای دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: باید در نظر داشت در این شرایط هیچ کاری به تنهایی درست پیش نمی‌رود. بعد از ارزیابی وضعیت بیمار واقدامات اولیه، باید فوری از نیروهای تخصصی امدارسان درخواست کمک کنید.

وی افزود: تا رسیدن نیروهای امدارسان، بیمار باید در وضعیت پایدار نگه داشته شود. تحرک و اضطراب خون ریزی را تشدید می‌کند. به بیمار آرامش و اطمینان دهید که کنار او خواهید ماند.

امینی اظهار کرد: اگر فردی دچار شکستگی شده باشد، حرکت دادن او بسیار پرخطر است. ممکن است منجر به آسیب رسیدن به اعصاب و عروق و بروزاختلالات حسی و خونرسانی شود. در صورت شکستگی نیز اندام را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا تورم و خونریزی به حداقل برسد و اگر چوب یا هر وسیله‌ای در دسترس بود، از آن برای ثابت نگه داشتن عضو استفاده کنید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: علاوه بر شکستگی، بریدگی و ضرب دیدگی، ستون فقرات و گردن نیاز به توجه ویژه دارد. اگر فردی از محلی سقوط کرده، از روی موتور به زمین افتاده یا هر اتفاقی که منجر به آسیب رسیدن به چند ارگان شود، اولویت بررسی وضعیت بیمار، ثابت نگه داشتن سر، گردن و ستون فقرات فرد است.

امینی با تاکید بر اهمیت ثابت نگه‌داشتن سرو گردن پیش از هر اقدامی، گفت: حمل و جابه‌جایی بیمار به اندازه درمان‌های اصلی اهمیت دارد، پیش از هر جابه‌جایی باید موقعیت ستون فقرات و گردن بیمار ثابت شود. حتی اگر قرار است سر را از کلاه کاسکت خارج کنید یا وضعیت بیمار را به دلیل استفراغ تغییر دهید و یا بیمار را به دلیل کاهش هوشیاری روی حالت ریکاوری قرار دهید، اولویت ملاحظات باید ستون فقرات و سرو گردن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha