یک فوق تخصص ریه، سیگار کشیدن و مصرف دخانیات را مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های ریه عنوان کرد.

زنان سیگاری زودتر درگیر بیماری‌های ریه می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، همایش مردمی روز جهانی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه در تالار شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار شد.

احمدرضا جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی، گفت: بیماری‌های انسدادی سالانه ۳۲۹ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کنند و باعث ناتوانی و تنگی نفس در افراد می‌شود و این در حالی است که پیشگیری می‌تواند بسیار به مؤثر و مقرون به صرفه باشد.

در ادامه، محمدرضا مسجدی فوق تخصص ریه، به تحلیل آمارها و روند رشد بیماری‌های انسدادی ریه پرداخت و افزود: بیماری‌های انسدادی ریه سومین علت مرگ در کشورهای جهان است.

وی گفت: طبق آمارهایی که انگلستان اعلام کرده، بیماری‌های انسدادی ریه تا دو سال آینده می‌تواند در رتبه اول و بالاتر از مرگ‌های ناشی از سکته قلبی و مغزی و فشارخون قرار گیرد و این یک هشدار برای جامعه است که باید هرچه بهتر و عملی‌تر به مصاف اولین دلیل این بیماری‌ها یعنی دخانیات برویم.

مسجدی ادامه داد: نیمی از افراد از بیماری خود مطلع نیستند و این موضوع نیازمند دقت بیشتر برای شناسایی و درمان به موقع بیماری است.

مهرناز اسدی قره باغی فوق تخصص ریه بیمارستان شریعتی، درباره راه‌های پیشگیری از بیماری‌های انسدادی ریه گفت: بیماری‌های ریه تقریباً به یک شکل بروز می‌کنند اما مشکل بیماری‌های ریه این است که ممکن است این بیماری‌ها دیر توسط فرد بیمار تشخیص داده شود.

وی از عوامل محیطی و ارثی در بروز بیماری‌های ریه نام برد و سیگار کشیدن و مصرف دخانیات را مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های ریه عنوان کرد.

در ادامه، ام البنین پاکنژاد رئیس بخش ریه بیمارستان شریعتی، به بررسی تأثیر مصرف دخانیات در بانوان پرداخت و گفت: متأسفانه استعداد عوارض مصرف سیگار همچون بیماری‌های انسدادی و سرطان در بانوان به مراتب بیشتر از آقایان است و این در حالی است که مصرف سیگار در بانوان با شیب تندی در حال افزایش است و با توجه به نقش بانوان در جامعه این موضوع نیازمند تأمل بیشتری است.

وی افزود: بخشی از قربانیان دخانیات، بانوان و کودکانی هستند که در معرض دود درجه ۲ سیگار قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha