بانک مرکزی می‌گوید شاخص اجاره مسکن در آبان امسال نسبت به آبان پارسال در کشور ۵۷.۷ درصد افزایش یافت.

افزایش 57 درصدی اجاره خانه نسبت به پارسال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، بانک مرکزی با انتشار گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان ۱۴۰۲، از کاهش ۰.۴ درصدی میانگین قیمت در این ماه خبر داد. براساس آمارها، تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن تهران به ۶۲.۲ درصد رسیده است.

آخرین آمارهایی که ادارهٔ بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان ۱۴۰۲ منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در این ماه، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به سه هزار و ۵۹۳ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۱۴.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش اتاق ایران آنلاین و براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آبان‌ماه، ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بوده که از کاهش ۰.۴ درصدی میانگین قیمت حکایت دارد.

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان‌ماه امسال حاکی از این است که از مجموع سه هزار و ۵۹۳ واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۲۸.۶ درصدی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم در مقایسه با آبان سال قبل حدود ۰.۲ واحد درصد افزایش یافته است.

توزیع تعداد معاملات انجام‌شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ۱۴۰۲ حاکی از این است که از میان مناطق ۲۲گانهٔ شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۷ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. مناطق ۱۰، ۲ و ۴ به‌ترتیب با سهم‌های ۹.۲، ۸.۲ و ۷.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

تحولات قیمت واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران

در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان مناطق ۲۲گانهٔ شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۱۳۵ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان به منطقه ۳ و کمترین مقدار معادل ۳۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ اختصاص داشته است.

سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شدهٔ شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که به‌لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع، سهمی معادل ۵۵.۸ درصد از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۵۴.۸ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۵۷.۵ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۶ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

تحولات اجاره‌بهای مسکن

بررسی شاخص کرایهٔ مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این شاخص در شهر تهران دو درصد و در کل مناطق شهری سه درصد نسبت به مهرماه رشد کرده است.

بررسی رشد نقطه‌به‌نقطه شاخص اجاره در آبان امسال نسبت به آبان سال قبل از افزایش ۵۱.۶ درصدی هزینهٔ مستأجران در تهران و جهش ۵۷.۷ درصد این شاخص در کل مناطق شهری کشور حکایت دارد.

مرکز آمار ایران، پیش‌ازاین تورم ماهانهٔ اجاره در آبان‌ماه را ۴.۱ درصد و تورم نقطه‌به‌نقطهٔ این بازار در آبان ۱۴۰۲ نسبت به آبان ۱۴۰۱ را معادل ۳۹.۶ درصد اعلام کرده بود.

افزایش 57 درصدی اجاره خانه نسبت به پارسال

عملکرد معاملات انجام‌شده در شهر تهران (مأخذ: محاسبات گزارش/برگرفته از آمارهای خام سامانهٔ ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha