چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 364051

احتمال ظهور عامل بیماری‌زای جدید و ناشناخته‌ای وجود دارد، گرچه در حال حاضر شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد، ولی این احتمال نباید نادیده گرفته شود. با تمام این اوصاف مسوولان ذی‌ربط همچنان باید در برابر هرگونه بیماری در وضعیت آماده‌باش قرار بگیرند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک خصوصا در اماکن شلوغ و پرتردد و تزریق واکسن آنفلوآنزا خصوصا برای گروه‌های در معرض خطر راهکار مناسبی برای کاهش موارد ابتلاست.

نگرانی نسبت به شیوع یک بیماری جدید تنفسی

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا ناجی- استاد ویروس‌شناس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در روزنامه جهان صنعت نوشت: اوایل مهرماه سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به شیوع یک نوع بیماری جدید تنفسی در بین کودکان، از دولت چین خواست تا اطلاعات دقیقی در مورد افزایش بیماری‌های تنفسی و شیوع خوشه‌های ذات‌الریه در بین کودکان در شمال چین، به این سازمان ارائه کند. یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار شد که در آن مقامات کمیسیون بهداشت ملی چین گزارش دادند که شیوع بیماری‌های تنفسی در مناطق شمالی چین افزایش یافته، حتی تصاویر نگران‌کننده‌ای نیز از این بیماری در رسانه‌ها دست به دست شد. مقامات چینی گردش پاتوژن‌های شناخته‌شده مانند آنفلوآنزا، مایکوپلاسما پنومونیه (عفونت باکتریایی رایج که معمولا کودکان خردسال را مبتلا می‌کند)، ویروس تنفسی (RSV)، SARS-CoV-2 و کرونا را از دلایل شیوع بیماری‌های تنفسی اعلام کرده‌اند. طبق اعلام مسوولان بهداشتی کشور چین، کاهش محدودیت‌های کرونایی مثل برداشتن ماسک و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل اصلی شیوع بیماری‌های تنفسی در کودکان است. گویا باتوجه به اینکه کشور چین برای مدت‌های طولانی سیاست کووید صفر را دنبال کرد، پیش‌بینی این موضوع که بعد از کاهش رعایت پروتکل‌ها شیوع بیماری‌های تنفسی و ویروسی روند افزایشی داشته باشد دور از ذهن نبود.

به طور معمول در فصل سرما آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی به مراتب بیشتر می‌شود. بنابراین در حال حاضر عوامل عفونی مثل مایکوپلاسما پنومونیه، ویروس تنفسیRSV و کرونا از جمله مواردی هستند که در چین شیوع بیشتری داشته‌اند.

در حال حاضر غالبا ویروس تنفسی مایکوپلاسما پنومونیه بیشتر کودکان را هدف قرار داده است. طی چند روز گذشته سازمان بهداشت جهانی گزارشی مبنی بر شناسایی خوشه‌های بیماری‌های تنفسی بین کودکان ارائه داده است. این در حالی است که تا این لحظه هیچ‌گونه تغییری در تظاهرات بیماری‌های تنفسی دیده نشده و عامل عفونی غیرمعمول یا پاتوژن جدیدی با علامت‌های بالینی جدید نیز گزارش داده نشده است. در نتیجه به نظر می‌رسد، صرفا کاهش محدودیت‌های کرونایی، خصوصا در چین عامل اصلی گردش ویروس است، بنابراین به نظر نمی‌رسد ویروس جدیدی با تظاهرات بالینی غیرمعمول در گردش باشد.

در ایران فعالیت ویروس‌هایی مثل آنفلوآنزا در سال جاری زیاد بوده و موارد زیادی از ابتلا به آن از اوایل شهریورماه گزارش شده که در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش داشته است. نباید فراموش کرد که همچنان فعالیت و گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور بسیار بالا است. براساس پیش‌بینی‌ها با سردتر شدن دمای هوا احتمال گردش ویروس و افزایش موارد ابتلا به مراتب بیشتر خواهد شد، البته بعید می‌دانم مثل کرونا شود، ولی با توجه به حساسیتی که سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان ناظر روی این موضوع دارد، این بیماری زود کنترل می‌شود؛ مانند ویروس‌های جدیدی که به سرعت کنترل شد و ظاهر قبلی خود را نشان داد. حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دوز واکسن تاکنون توزیع شده که بعید می‌دانم دوران نازیبایی که تجربه کردیم را دوباره در جهان شاهد باشیم.

احتمال ظهور عامل بیماری‌زای جدید و ناشناخته‌ای وجود دارد، گرچه در حال حاضر شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد، ولی این احتمال نباید نادیده گرفته شود. با تمام این اوصاف مسوولان ذی‌ربط همچنان باید در برابر هرگونه بیماری در وضعیت آماده‌باش قرار بگیرند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک خصوصا در اماکن شلوغ و پرتردد و تزریق واکسن آنفلوآنزا خصوصا برای گروه‌های در معرض خطر راهکار مناسبی برای کاهش موارد ابتلاست. به افرادی که دارای علامت‌های مشابه سرماخوردگی هستند نیز توصیه می‌شود، به محض اینکه احساس کردند سرما خورده‌اند در منزل بمانند و استراحت کنند و از حضور در اماکن شلوغ بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha