مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که به طور منظم ماموگرافی های خود را طبق برنامه انجام می دهند، در مقایسه با زنانی که غربالگری را نادیده می گیرند، با احتمال کمتر مرگ ناشی از سرطان سینه مواجهند.

ماموگرافی منظم نجات بخش جان زنان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان دریافتند زنان مبتلا به سرطان سینه که همه ماموگرافی‌های برنامه ریزی شده خود را انجام داده اند، نرخ بقای ۸۰ درصدی در مقایسه با نرخ بقای کمتر از ۵۹ درصد برای زنانی که در هیچ غربالگری شرکت نکرده اند، دارند.

«رابرت اسمیت»، محقق ارشد و مدیر مرکز سرطان انجمن سرطان آمریکا، توضیح داد: «هدف ماموگرافی تشخیص سرطان سینه در طی چند سالی است که در ماموگرافی قابل مشاهده است، اما هنوز علائم اشکار نشده است.»

اسمیت افزود: «اگر زنی به سرطان سینه مبتلا شود و نداند و در این مدت زمانی که هیچ علامتی ندارد، ماموگرافی خود را از دست بدهد یا به تعویق بیاندازد، و سرطان سینه او در حال رشد و شاید گسترش باشد، فرصت تشخیص زودهنگام از بین خواهد رفت.»

این انجمن به زنان بین ۴۵ تا ۵۴ سال توصیه می‌کند که سالانه ماموگرافی انجام دهند. زنان ۵۵ ساله یا بالاتر در صورت تمایل می‌توانند یکسال درمیان این کار را انجام دهند.

محققان برای اینکه ببینند چقدر اهمیت دارد که زنان به این برنامه پایبند باشند، داده‌های بیش از ۳۶۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه در سوئد را از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۶ تجزیه و تحلیل کردند. در میان این زنان، بیش از ۴۵۰۰ مرگ ناشی از سرطان سینه وجود داشت.

در زنانی که در پنج ماموگرافی غربالگری شرکت کردند، در مقایسه با زنانی که در هیچ غربالگری شرکت نکردند، ۷۲ درصد کاهش در خطر مرگ ناشی از سرطان سینه مشاهده شد.

به گفته محققان، حتی پس از تطبیق با سایر عوامل، خطر مرگ ناشی از سرطان سینه در زنانی که ماموگرافی برنامه ریزی شده خود را انجام دادند، ۶۶ درصد کاهش یافت.

اسمیت در بیانیه خبری گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که تا حد امکان، تبعیت از غربالگری منظم ماموگرافی بهترین بیمه برای یک زن در برابر تشخیص سرطان سینه پیشرفته است که می‌تواند جان او را تهدید کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha