سنی که بچه ها می توانند به بهترین نحو یاد بگیرند که یک قرص را ببلعند متفاوت است. سعی کنید از مقایسه فرزندتان با بچه های دیگر، حتی خواهر و برادر آن خودداری کنید. به طور کلی، بچه ها باید حداقل 4 سال داشته باشند و در مرحله ای باشند که بتوانند با شما همکاری کنند و انگیزه برای یادگیری مهارت های جدید را داشته باشند.

 بهترین سن مصرف قرص در کودکان و راه حل های موثر در آموزش این مهارت

از دادن شربت به کودک خود خسته شده اید؟ آیا به این فکر کرده اید که بهترین سن مصرف قرص برای کودکان چه سنی است؟ عمدتا سنی که کودک شما می تواند به راحتی قرص را ببلعد متفاوت است. در بررسی های صورت گرفته توسط محققان نشان داده شده است که به طور معمول، کودکان می توانند مصرف قرص را از حدود 10 سالگی شروع کنند. کودک شما باید به سنی رسیده باشند که با شما همکاری کنند و انگیزه برای یادگیری مهارت جدید را داشته باشند.  با این حال، برخی از کودکان 5 یا 6 ساله توانایی بلعیدن قرص را به خوبی دارند. 

چرا بایستی قورت دادن قرص را به کودکمان آموزش دهیم؟

بسیاری از داروها به شکل جویدنی یا مایع هستند. اما برخی از آنها بهتر است به صورت قرص مصرف شوند. در واقع، برخی از قرص هایی که قرار است به طور کامل بلعیده شوند، هرگز نباید خرد یا جویده شوند. انجام این کار می تواند خطرناک باشد یا به درستی در بهبود بیماری اثر نکند. از این رو، برای برخی از کودکان، تغییر مصرف دارو از مایع یا جویدنی به شکل قرص می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و اگر این مهارت به درستی به کودک آموزش داده نشود ممکن است اضطراب ناشی از قورت دادن قرص تا سن نوجوانی ادامه یابد. بنابراین، یکی از مهمترین مهارت‌هایی که کودک شما نیاز دارد یاد بگیرد، مهارت قورت دادن قرص است و یادگیری این مهارت می تواند به کاهش استرس خانواده و افزایش اثر بخشی دارو در درمان بیماری، به کودک شما کمک کند.

نکاتی در مورد آموزش قورت دادن قرص به کودکان

رایج ترین ترسی که بچه‌ها در هنگام بلع قرص با آن روبرو می شوند خفگی در حین قورت دادن قرص است. این ترس ممکن است زمانی برای کودک شما ایجاد شده باشد که غذا یا آب نبات در گلوی او گیر کرده باشد. بنابراین بهتر است با رعایت نکات زیر، شرایطی برای کودک خود مهیا کنید که این اضطراب در او کاهش یابد.

  • بهترین زمان آموزش مهارت قورت دادن قرص به کودک خود را بدانید. بهتر است زمانی را انتخاب کنید که کودکتان نیاز به مصرف دارو نداشته باشد تا فشاری بر آن وارد نشود.
  • بهتر است با آب نبات های کوچک یا چیپس های کوچک شکلات که هر بچه دوست دارد شروع کنید و بعد از چند بار تکرار، تلاش کنید سایز آب نبات را تغییر دهید.
  • انتظار نداشته باشید که فرزندتان این مهارت را یک شبه یاد بگیرد و سعی کنید این مهارت را طی دو تا سه هفته به آرامی به او آموزش دهید.
  • از کودک خود بخواهید که قرص خوردن شما را تماشا کند. سپس شما قرص را روی وسط زبان خود قرار دهید و با خوردن آب آن را قورت دهید.
  • به کودک خود یادآوری کنید که قورت دادن یک قرص، شبیه به مهارت های دیگری مانند دوچرخه سواری یا خواندن است که آنها را یاد گرفته است و با تمرین زیاد توانسته است آن مهارت را به سادگی انجام دهد.
  • به کودکان به زبان ساده و مناسب با سن و درک او در مورد قرص توضیح دهید. به او بگویید قرص چیست؟ چطور می توان آن را تولید کرد، اینکه چرا باید قرص مصرف کرد و چطور قرص به بهبود او کمک می‌کند. با استفاده از داستان‌ و به زبان ساده برای او توضیح دهید که قرص چطور در کارخانه تولید می شود و به داروخانه انتقال داده می‌شود. بهتر است از داستان‌هایی استفاده کنید که مفهوم مصرف قرص را برای او روشن کند و سعی کنید به سوالات کودکان در مورد نحوه تولید قرص با مهربانی و حوصله پاسخ دهید. انیمیشن جذاب و ویدئوهای تولید قرص با محوریت دستگاه قرص ساز نیز می تواند به کودک کمک کند تا مفاهیم جذاب تری در مورد قرص یاد بگیرد و این امر، کودک را به مصرف قرص ترغیب کند. حتی می توانید یک مسابقه طراحی کنید و از او بخواهید که در مورد مراحل تولید قرص یک نقاشی بکشد و در پایان بابت تلاشش از او قدردانی کنید و هدیه کوچکی به او بدهید.
  • سعی کنید موقع آموزش مهارت قورت دادن قرص به کودک  کاملا آرام و خونسرد باشید.
  • اگر فرزندتان قرص را با موفقیت قورت داد او را تحسین کنید. در غیر اینصورت، دوباره امتحان کنید.
  • فراموش نکنید که یادگیری قورت دادن یک قرص به کودک، مانند هر مهارت دیگری، نیاز به تمرین دارد. سعی کنید این مهارت را به کودک خود در زمان مناسب و به روش صحیح آموزش دهید تا آن را به یک تجربه مثبت برای او تبدیل کنید به طوری که این امر باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شما شود.

7 راه حل موثر برای کاهش رفع مشکل قورت دادن قرص توسط کودکان

راه حل مشکل قورت دادن قرص کودکان

  • کودک را صاف بنشانید و سرش را صاف و کمی به عقب خم کنید تا عمل بلع راحت تر شود. دقت کنید که خم کردن بیش از حد سر به عقب می تواند قورت دادن قرص را سخت تر کند.
  • ابتدا یک جرعه آب یا نوشیدنی مورد علاقه کودک را به او بنوشانید.
  • قرص که به شکل آب نبات کوچک تهیه شده را روی وسط زبان کودک بگذارید و به او بگویید کمی آب بنوشد و آن را به همراه آب قورت دهد. اگر آب نبات در اولین بلع فرو رفت، فرزندتان را تشویق کنید که به نوشیدن ادامه دهد. ممکن است لازم باشد کودکان قبل از اینکه سایز بعدی را تجربه کنند چندین بار با آب نبات های هم اندازه تمرین کنند. به کودک خود کمک کنید تا بفهمد که طبیعی است که "قرص" را در گلوی خود احساس کند.
  • گاهی اوقات نوشیدن آب به کودک از طریق نی یا شیشه نوشابه می تواند به بلع راحت قرص کمک بیشتری کند.
  • به جای نوشیدن آب برای بلع قرص بهتر است انواع نوشیدنی های گازدار و غیر گازدار را امتحان کنید.
  • اگر لازم نیست کودک قرص را با معده خالی مصرف کند، بهتر است به همراه قرص از نوشیدنی غلیظ تر از آب، مانند شیر یا نکتار میوه، استفاده کنید و از کودک بخواهید که آن را به طور جرعه جرعه بنوشد تا در بلع راحت قرص به او کمک کند. همچنین می توانید قرص را به همراه یک غذای نیمه جامد مانند سس سیب، ماست، پودینگ، بستنی و...به کودک خود بدهید. البته توصیه می شود که قبل از مصرف دارو همراه با غذا با پزشک یا داروساز کودک مشورت کنید.
  • اگر قرص بزرگ به نظر می رسد و فکر می کنید کودک شما نمی تواند آن را ببلعد، از داروساز بپرسید که آیا برش دادن آن به قطعات کوچکتر بی خطر است یا خیر

کدامیک از کودکان بیشتر با بلع قرص مشکل دارند؟

کودکانی که با بلع مشکل دارند

بیشتر کودکانی که با بلع قرص مشکل دارند از این دسته اند:

  • کودکانی که هنگام مصرف داروی جدید یا کلا با روبرو شدن با تجربیات جدید دچار اضطراب بیشتری می شوند.
  • کودکانی که قبلاً موقع قورت دادن قرص سابقه تهوع و استفراغ داشتند.
  • کودکانی که با تاخیر رشد مانند مشکلات دهانی-حرکتی (مانند مشکلات گفتاری یا امتناع از خوردن دربرخی ازبافت های غذایی) یا مشکلات رفتاری (که می تواند شامل امتناع از مصرف هر دارویی باشد) روبرو هستند. برای این دسته از کودکان، عاقلانه است که آموزش را به تعویق بیندازید و با پزشک معالج او مشورت کنید.

اگر کودکی با بلع قرص مشکل داشت چه کنیم؟

اگر کودک شما آماده بلعیدن قرص نیست و نیاز به داروهای جایگزین دارد، با پزشک خود مشورت کنید. از خرد کردن، شکستن یا حل کردن قرص یا کپسول خودداری کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز به شما توصیه کرده باشد. اگر بتوان قرصی را به صورت حل شده استفاده کرد بهتر است بیاموزید که کدام غذاها را می توانید با داروها حل کنید. مواد غذایی مانند آب میوه، پودینگ، ماست یا آب به طور کلی بی خطر هستند، اما مواد غذایی دیگر ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشند.

خرد کردن یا جویدن کدام قرص ها برای کودک مضر است؟

خرد کردن برخی قرص ها مصرف قرص را آسان تر می کند ولی برخی از آنها را نباید خرد کرد. برخی از قرص ها  که خرد کردن آنها سبب خطراتی در بدن می شود عبارت است از:

  • داروهای آهسته رهش، زیرا این داروها طوری طراحی شده اند که برای محافظت از معده روکش می‌شوند یا مکانیزمی دارند که سبب می شود بعد از مصرف، طولانی‌تر عمل کنند. اگر آن را بشکنید یا خرد کنید، دارو به یکباره آزاد می شود و دوز بیش از حد آن وارد بدن می شود. برای نمونه می توان به آسپرین و ناپروکسن اشاره کرد.
  • قرص های زیر زبانی، خرد کردن یا شکستن آنها سبب تغییر اثر بخشی دارو می شود.
  • داروهای تلخ مزه، له یا خرد کردن آنها سبب احساس ناخوشایندی در بیمار می شود.
  • قرص هایی که دارای شکل غیرمعمول هستند و بیشتر کپسول ها
  • داروهای شیمی درمانی
  • قرص هایی مانند وارفاین که برای رقیق کردن خون استفاده می شود.
  • داروهایی که برای کنترل تشنج استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha