اطلاعات جامع درمورد زردی نوزاد (یرقان) - علت و علائم زردی نوزاد چیست؟ + راه‌های درمان زردی نوزاد و استفاده از دستگاه فتوتراپی (نوردرمانی)

زردی نوزاد، نشانه ها و علل بروز + روش های مقابله براساس درجه زردی

زردی نوزاد، یک بیماری شایع و طبیعی است که معمولاً در روزهای اولیه زندگی نوزادان رخ می‌دهد، در صورت وقوع این وضعیت، پوست و اعضای بدن نوزاد مانند سفیدی چشم‌ها، دست‌ها، پاها و... به طور موقت زرد رنگ می‌شوند. زردی نوزاد معمولاً بی‌خطر است و به طور طبیعی در مدت زمان کوتاهی بهبود می‌یابد.

زردی نوزاد به دلیل وجود بیش از حد بیلی ‌روبین در خون نوزاد ایجاد می‌شود. بیلی ‌روبین ماده‌ای است که در فرایند تجزیه هموگلوبین در بدن تولید می‌شود. از آن جایی که در نوزادان، سیستم ایمنی هنوز کامل توسعه نیافته و کبد آن‌ها به درستی رشد نکرده است نمی‌توانند بیلی ‌روبین را به طور کامل تجزیه و دفع کنند؛ بنابراین بیلی‌ روبین در خون نوزاد انباشته شده و باعث به‌وجود آمدن زردی نوزادان می‌شود.

در اکثر موارد ابتلا به زردی نوزاد، نیازی به درمان خاصی نیست اما در برخی از موارد، سطح بیلی‌روبین خون ممکن است به حدی برسد که نوزاد نیاز به درمان داشته باشد. در صورت وقوع موارد خاص، از درمان‌ها و شیوه‌هایی مانند استفاده از دستگاه فتوتراپی، تغییرات در تغذیه نوزاد، طب سنتی و غیره استفاده می‌شود.

در این مقاله، به بررسی علل، علائم، تشخیص و مدیریت زردی نوزاد می‌پردازیم.

در این مقاله، به طور خلاصه به علت، علائم، تشخیص و نحوه درمان زردی نوزاد اشاره شده است.

زردی آنلاین، متخصص درمان زردی نوزادان توصیه می‌کند در صورت وقوع زردی نوزاد خود همواره با پزشک مشورت و به توصیه‌ها و دستورات وی عمل کنید.

علت زردی نوزاد چیست؟

اصلی‌ترین دلیل و علت به‌وجود آمدن زردی در نوزادان، تجمع بیلی روبین در خون نوزادان است.

وقتی گلبول‌های قرمز به طور طبیعی تجزیه می‌شوند، بیلی روبین تشکیل می‌شود. کبد ما معمولاً بیلی روبین را دفع می‌کند، اما کبد نوزادی که تازه متولد شده با تمام ظرفیت و قابلیت خود کار نمی‌کند و نمی‌تواند بیلی روبین اضافی را به راحتی تجزیه کند.

تا قبل از تولد نوزاد، کبد مادر این فرایند را برای فرزند خود انجام می‌دهد.

زمانی که نوزاد مدفوع نمی‌کند، بیلی روبین اضافی جذب بدن می‌شود و در خون نوزاد جمع می‌شود که باعث زرد شدن پوست و چشم او می‌شود. به این نوع بیماری، زردی فیزیولوژیک می‌گویند.

برخی از عوامل دیگر نیز باعث تجمع بیلی روبین اضافی در خون و تشدید زردی نوزاد می‌شوند، مانند:

تغذیه ناکافی و ارتباط آن با زردی نوزاد

اگر کودک شما به اندازه کافی شیر مادر یا شیر خشک مصرف نمی‌کند، نمی‌تواند به اندازه کافی برای دفع بیلی روبین، مدفوع کند. افزایش شیردهی و مصرف آن مکمل با شیر خشک می‌تواند به رفع زردی کمک کند.

ناسازگاری Rh

زمانی که مادر خون Rh منفی و نوزاد خون Rh مثبت داشته باشد باعث می‌شود خون مادر آنتی‌بادی‌هایی بسازد که گلبول‌های قرمز خون نوزاد را سریع‌تر تجزیه کنند و سطح بیلی روبین را افزایش دهند. این فرایند در رحم شروع می‌شود و یکی از دلایل متعددی است که گروه خونی نوزادان در طول ویزیت‌های دوران بارداری بررسی می‌شود.

ناسازگاری ABO چطور منجر به زردی می شود؟

اگر مادری دارای گروه خونی O و نوزادش دارای گروه A یا B باشد، سیستم ایمنی بدن او احتمالاً آنتی‌بادی‌هایی را علیه سلول‌های خونی نوزادش می‌سازد. بر خلاف ناسازگاری Rh، این عمل معمولاً پس از زایمان اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌ها از جفت به داخل خون نوزاد نشت می‌کنند.

نوزاد مبتلا به زردی

علائم و عوارض زردی نوزاد چیست؟

زردی معمولاً ابتدا روی صورت ظاهر می‌شود و با افزایش سطح بیلی روبین به سمت قفسه سینه، شکم، بازوها و پاها حرکت می‌کند. سفیدی چشم نیز می‌تواند زرد به نظر برسد. مشاهده زردی در نوزادانی که رنگ پوست تیره‌تری دارند دشوارتر است.

اگر کودک شما:

  • پوستی زرد یا نارنجی دارد (تغییر رنگ پوست از سر نوزاد شروع می‌شود و به انگشتان پا گسترش می‌یابد).
  • به سختی از خواب بیدار می‌شود یا اصلاً نمی‌خوابد.
  • به خوبی شیر تغذیه نمی‌کند.
  • خیلی دمدمی مزاج است.
  • پوشک خیس یا کثیف کافی ندارد (حداقل 4-6 پوشک کاملا خیس در 24 ساعت و 3 تا 4 مدفوع در روز تا روز چهارم).
  • با صدای بلند گریه می‌کند.
  • سر یا گردن و پاشنه پای او به عقب و بدن نوزاد به جلو خم شده است.
  • دارای بدنه فلاپی است.
  • حرکات چشم عجیبی دارد.

این ها می‌تواند از علائم تجمع بیش از حد بیلی روبین در خون نوزاد و وقوع بیماری زردی (یرقان) باشد.

اگر درمان زردی صورت نگیرد می‌تواند عواقب جبران ناپذیری مانند موارد زیر باشد:

  • از دست دادن شنوایی نوزاد
  • اسپاسم عضلانی نوزاد
  • کمبود توان عضلانی نوزاد
  • حرکات غیر ارادی و کنترل نشده
  • مشکلات نوزاد در صحبت کردن
  • نگاه دائمی به بالا چشمان نوزاد
  • مشکلاتی در حفظ هماهنگی حرکات نوزاد
  • رشد نامناسب مینای دندان نوزاد

چگونه زردی نوزاد را تشخیص دهیم؟

نوزادان باید هر 8 الی 12 ساعت در 48 ساعت اول زندگی خود از نظر بیماری زردی بررسی شوند. هنگامی که نوزاد بین 3 تا 5 روزه است، بسیار مهم است که کودک شما توسط پرستار یا پزشک معاینه شود، زیرا این بازه زمانی است که سطح بیلی روبین نوزاد در بالاترین حد است؛ به همین دلیل است که اگر نوزاد شما قبل از 72 ساعت مرخص شود، باید تا 2 روز پس از ترخیص معاینه شود.

پزشک یا پرستار با استفاده از نورسنجی (دستگاه بیلی چک) که روی سر نوزاد قرار می‌گیرد یا استفاده از روش خون گیری از پاشنه پای کودک، بیلی روبین نوزاد را اندازه گیری کند.

راه های درمان بیماری زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد به علت بیماری، سطح بیلی روبین و سن نوزاد بستگی دارد.

زردی خفیف پس از 1 یا 2 هفته از بین می رود زیرا بدن نوزاد خود به خود از شر بیلی‌روبین اضافی خلاص می شود. برای نوزادان مبتلا به زردی شیردهی، مادران باید بیشتر به نوزاد شیر بدهند. اگر نوزاد به اندازه کافی شیر مادر دریافت نمی‌کند، پزشک ممکن است مصرف آن با شیر خشک را پیشنهاد کند.

استفاده از طب سنتی برای درمان زردی نوزاد یکی از روش‌های خانگی است که از قدیم رواج داشته و تا امروزه نیز ادامه دارد. در این روش استفاده از گیاهان دارویی مانند ترنجبین، شیر خشت، آب انار و غیره استفاده می‌شود که به دفع زودتر بیلی روبین خون نوزاد کمک می‌کند.

شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر در وب‌سایت زردی آنلاین، مقاله مفید درمان زردی نوزاد با طب سنتی را مطالعه کنید:

https://zardionline.com/traditional-medicine

اما در مواردی ممکن است نوزاد زردی شدیدتری داشته باشد که بهتر است از روش‌های زیر برای درمان زردی نوزاد خود استفاده کنید:

درمان زردی نوزاد با دستگاه فتوتراپی (نور درمانی)

دستگاه فتوتراپی با تابش نور خاص و طول موج به بدن نوزاد، می‌تواند بیلی روبین را به شکلی تبدیل کند تا به‌صورت ادرار از بدن نوزاد دفع شود. از مزیت‌های استفاده از دستگاه زردی نوزاد می‌توان به کم‌هزینه ‌بودن آن، استفاده راحت و آسان در منزل، درمان بی‌خطر و سریع ترین راه درمان زردی نوزاد اشاره کرد.

اگر ساکن تهران هستید شما می‌توانید با اجاره دستگاه زردی نوزاد در تهران از زردی آنلاین، علاوه بر دریافت دستگاه با قیمتی مناسب از پشتیبانی 24 ساعته تیم زردی آنلاین برخوردار شوید. شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از اطلاعات بیشتری درمورد نحوه و شرایط اجاره دستگاه زردی نوزاد در تهران برخوردار شوید:

https://zardionline.com/rent-phototeraphy-tehran

انتقال خون برای درمان زردی

زمانی که استفاده از دستگاه زردی نوزاد جوابگوی درمان بیماری نیست و درجه بیلی روبین خون نوزاد بسیار بالا است، با تشخیص و تجویز پزشک، انتقال و جایگزین کردن خون نوزاد با خون تازه در مقادیر کم، درمان زردی نوزاد صورت می‌گیرد.

دستگاه زردی نوزاد

ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIg)

اگر شما و نوزادتان گروه‌های خونی متفاوتی دارید، این روش آنتی‌بادی‌های مؤثر بر گلبول‌های قرمز خون را غیر فعال کرده و موجب کاهش نیاز به انتقال خون در نوزادان می‌شود.

استفاده از قطره بیلی ناستر

قطره بیلی ناستر یا همان داروی زردی نوزاد یکی از مؤثرترین روش‌های درمان زردی نوزاد است. با استفاده از قطره بیلی ناستر، بیلی روبین خون نوزاد زودتر از بدن او خارج می‌شود. در مواردی با تشخیص پزشک استفاده هم زمان از دستگاه زردی نوزاد و مصرف قطره بیلی ناستر پیشنهاد می‌شود تا مدت زمان درمان نوزاد کاهش پیدا کند.

زردی آنلاین، تضمین کننده درمان زردی نوزادان

در نهایت، زردی نوزاد یک وضعیت گذرا و عادی است که معمولاً خود به خود بهبود می‌یابد؛ با این حال، در صورتی که زردی نوزاد شدید یا طولانی مدت باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت زردی را بررسی کند و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز کند.

توجه داشته باشید با دیدن هریک از علائم زردی که در این مقاله اشاره کردیم سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید و روند درمان را جدی بگیرید زیرا عوارض زردی نوزاد جبران ناپذیر است.

اگر سطح بیلی روبین در خون کودک شما بین 15 تا 20 میلی‌گرم یا بیشتر باشد، زردی آنلاین استفاده از دستگاه فتوتراپی را توصیه می‌کند. با اجاره دستگاه زردی نوزاد شما می‌توانید کم‌ترین هزینه و سریع‌ترین زمان را در خانه خود صرف درمان زردی نوزاد کنید و از رفت و آمدهای غیر ضروری به بیمارستان جلوگیری کنید.

با آرزوی سلامتی برای تمام نوزادان تازه متولد شده.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha