کم شنوایی یکی از عوامل ایجاد آلزایمر در سالمندان است و استفاده از سمعک به عنوان یک راه پیشگیری از آلزایمر شناخته شده است. در این مقاله تیم تخصصی شنوایی آوای امید توضیحات کاملی در مورد استفاده از سمعک برای پیشگیری از الزایمر ارائه کرده است.

برای پیشگیری از آلزایمر از سمعک کمک بگیرید

با افزایش سن، برخی از سلول های مغز آسیب میبینند و اتصالات بین سلول‌های مغز ضعیف می شود. این فرآیند ترسناک به نام "کاهش حجم مغز" یا به عبارت ساده "کاهش شناختی" ممکن است در نهایت منجر به ابتلا به زوال عقل شود.

کم شنوایی می‌تواند باعث کاهش عملکرد شناختی فرد شود و دلایل این اتفاق پیچیده هستند. برخی از علل کاهش شناختی غیرقابل اجتناب هستند، مانند ژنتیک، اما دیگر علل قابل کنترل هستند. خبر خوب این است که کم شنوایی به نظر می‌رسد در دسته علت های قابل  کنترل ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرد.

این به این معنی است که وقتی شما اقداماتی را برای جلوگیری یا درمان کم شنوایی انجام می‌دهید، مانند خرید سمعک و استفاده از وسایل کمک شنوایی، در واقع در کاهش خطر زوال عقل کمک می‌کنید. این نکته در گزارش بزرگی از مجله پزشکی بریتانیایی "لنست" نیز ذکر شده است. عوامل خطر دیگری که می‌توانید شانس ابتلا به آلزایمر را افزایش دهندعبارتند از: فشار خون بالا، مصرف الکل بیش از حد، سیگار کشیدن، افسردگی، انزوا اجتماعی و عدم فعالیت جسمانی.

پیشگیری از آلزایمر با سمعک

 ارتباط بین کم شنوایی و آلزایمر چگونه است

مطالعات نشان داده‌اند که کم شنوایی می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر شود. در واقع، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که با کم شنوایی مواجه هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی هستند. دلیل این ارتباط هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی فرضیات مطرح شده‌اند.

تحقیقات نشان داده اند که کم شنوایی باعث تنش و استرس در مغز می شود. مغز افرادی که شنوایی ضعیف دارند، باید بیشتر تلاش کند تا صداها را تشخیص دهد، این باعث می‌شود که مغز آنها درگیر کار کردن با صداهای محیطی بیشتر شود و باعث تنش شود. تنش مغز می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های عصبی شود و این ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به بیماریهای شناختی شود.

از سوی دیگر کم شنوایی می‌تواند باعث کاهش فعالیت اجتماعی و ایزولاسیون شود. افراد مبتلا به کم شنوایی، در برقراری ارتباط با دیگران و همچنین شنیدن صداهای محیطی دچار اشکال هستند این مشکلات می‌توانند باعث ایزوله شدن افراد و کاهش فعالیت‌های اجتماعی آنها شوند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ایزولاسیون اجتماعی باعث کاهش فعالیت مغزی و کاهش استفاده از حافظه می شود و بنابراین افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی را به همراه دارد.

بنابراین، افرادی که با مشکلات شنوایی روبرو هستند، باید در جستجوی درمان مناسب برای آن باشند. درمان شنوایی می‌تواند بهبود کیفیت زندگی شما را افزایش دهد و می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و سایر مشکلات شناختی کمک کند.

کم شنوایی عامل آلزایمر

آیا استفاده از سمعک در پیشگیری از الزایمر موثر است

طبق مطالعات متعدد و آزمایشات صورت گرفته، استفاده از سمعک یا به عنوان بخشی از درمان کم شنوایی می‌تواند در پیشگیری از کاهش شناختی و کاهش خطر زوال عقل به کمک فرد بیاید. در یک آزمایش تصادفی کنترل شده در سال 2023، استفاده از سمعک‌ها به عنوان بخشی از درمان کم شنوایی، باعث کاهش نرخ کاهش شناختی در افراد بالای 70 تا 84 سال شده است.

کم شنوایی بعد از آرتریت و فشار خون بالا سومین بیماری شایع دوران سالمندی است کم شنوایی یک بیماری رایج است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این وجود، بسیاری از افراد دارای کم شنوایی به دلایلی مانند عدم آگاهی از گزینه‌های درمانی یا به دلیل سوگیری نسبت به سمعک، درمان مناسب خود را دریافت نمی‌کنند. اگر شما یا یکی از عزیزان شما با کم شنوایی مواجه هستید، می توانید از مشاورین سمعک آوای امید کمک بگیرید تا بهترین گزینه‌های درمانی موجود برای شما در نظر گرفته شود.

درمان کم شنوایی باید بر اساس شدت و نوع کم شنوایی فرد و با راهنمایی متخصص شنوایی انجام شود. با توجه به اینکه بسیاری از انواع کم شنوایی ها علائم بسیار کمی دارند و تا زمانی که کم شنوایی خیلی زیاد نشود ممکن است فرد آن را تشخیص ندهد بنابراین انجام شنوایی سنجی سالیانه در سالمندان ضروری است و در صورت وجود مشکلات شنوایی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر درمان مناسب توصیه می شود.

انتخاب سمعک مناسب برای افراد مبتلا به آلزایمر

بهترین سمعک برای افراد مبتلا به الزایمر تنها با نظر متخصص شنوایی شناس باید تجویز شود .انتخاب سمعک مناسب برای افراد مبتلا به آلزایمر می‌تواند بهبود کیفیت زندگی آنها را بسیار افزایش دهد. بعضی از افراد تصور می کنند که سمعک افراد مبتلا به آلزایمر هرچه ارزانتر باشد بهتر است اما  متخصصین نظر دیگری دارند ، سمعک مبتلایان به آلزایمر باید از درجه هوشمندی بالایی برخوردار باشد تا بتواند تا حدی جبران کاهش عملکرد مغزی آنها را پوشش دهد.

در هنگام خرید سمعک برای سالمندان و مبتلایان به آلزایمر موارد زیر را در نظر بگیرید:

1. طراحی سمعک: سمعک باید طوری طراحی شود که برای فرد راحت باشد و احساس بار و سنگینی نکند. سمعک باید سبک و کوچک باشد و در هنگام استفاده، احساس راحتی و راحتی کند.

2. کیفیت صدا: سمعک باید باعث بهبود کیفیت صدا و افزایش قدرت شنوایی فرد شود. در برخی از موارد، سمعک‌های دیجیتالی با تکنولوژی پیشرفته‌ای مانند کاهش صدای پس‌زمینه و تقویت صداهای مورد نظر می‌تواند بسیار مفید باشد.

3. سهولت استفاده: برای فردی که به دلیل آلزایمر به مشکل خاصی در حافظه کوتاه مدت دچار شده است، استفاده از سمعک ممکن است چالش برانگیز باشد. بنابراین، سمعک باید طوری طراحی شود که برای فرد آسان قابل استفاده باشد و بتواند با کمترین تلاش ممکن به کار برود.

4. قابلیت تنظیم: سمعک افراد مبتلا به آلزایمر باید دارای قابلیت تنظیم شدن داشته باشد تا بتواند به نیازهای شنوایی فرد پاسخ دهد. در این مورد ما سمعک های دیجیتال با تکنولوژی پیشرفته را توصیه می کنیم این سمعک ها دارای تکنولوژی پیشرفته ای هستند که بهبود کیفیت صدا و کاهش صدای پس زمینه را فراهم می کنند. همچنین، برخی از آنها دارای قابلیت تنظیم شدن هستند و می‌توانند به نیازهای شنوایی فرد پاسخ دهند.

5. دوام باتری: باتری سمعک باید دارای دوام و عمر طولانی باشد تا نیاز به تعویض آن در بازه زمانی کوتاه نباشد.

در کل، انتخاب سمعک مناسب برای افراد مبتلا به آلزایمر باید با توجه به نیازهای شنوایی و خصوصیات فردی آنها انجام شود و توسط متخصص شنوایی شناس انجام شود.

بهترین سمعک برای افراد مبتلا به الزایمر را فقط و فقط می بایست توسط شنوایی شناس معرفی شود . در مرکز شنوایی سنجی و سمعک آوای امید ما بهترین سمعک برای این افراد را باتوجه به نیازهایشان معرفی خواهیم کرد.

خرید سمعک

آیا سمعک ها می توانند بهبودی در حافظه و تمرکز افراد دچار آلزایمر داشته باشند؟

استفاده از سمعک به طور مستقیم تأثیری بر حافظه و تمرکز افراد دچار آلزایمر ندارد، اما می‌تواند با بهبود شنوایی، در بهبود تمرکز و حافظه کمک کند. زیرا با بهبود شنوایی، افراد می‌توانند بهتر به صداهای محیطی و صدای دیگران گوش دهند و به این ترتیب اطلاعات بیشتری به مغز می رسد، که می‌تواند در بهبود حافظه و تمرکز کمک کند.

همچنین برخی از سمعک های دیجیتال، قابلیت اتصال به دستگاه های الکترونیکی دیگر مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر را دارند و برنامه های کاربردی را برای بهبود حافظه و تمرکز ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، برخی از سمعک های دیجیتال، با استفاده از فناوری های مانند بلوتوث، می‌توانند به تلفن همراه یا تبلت متصل شوند و برنامه های کاربردی را برای بهبود حافظه و تمرکز اجرا کنند.

سمعک چگونه کیفیت زندگی افراد دچار الزایمر را بهبود می بخشد

1. بهبود شنوایی: افراد دچار آلزایمر ممکن است به دلیل تغییرات در ساختار مغز و سندرم کاهش شنوایی داشته باشند. سمعک با بهبود شنوایی، افراد را قادر می‌سازد تا صداهای محیط را بهتر بشنوند و ارتباطات خود را با دیگران بهبود بخشند.

2. کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس: کاهش شنوایی ممکن است باعث افزایش اضطراب و کاهش اعتماد به نفس در افراد دچار آلزایمر شود. با استفاده از سمعک، شنوایی بهبود می‌یابد و افراد می‌توانند بهتر در ارتباط با دیگران باشند و این کمک می کند که احساس اعتماد به نفس و کاهش اضطراب شوند.

3. بهبود کیفیت زندگی: با بهبود شنوایی، افراد دچار آلزایمر می‌توانند بهتر از ارتباطات اجتماعی، فعالیت های روزانه و خودمختاری برخوردار شوند. این بهبود کیفیت زندگی و رضایتمندی را در افراد دچار آلزایمر به دنبال دارد.

4. کاهش خطر از دست دادن اطلاعات مهم: افراد دچار آلزایمر ممکن است به دلیل کاهش شنوایی، نتوانند به بعضی اطلاعات مهم و حیاتی دسترسی پیدا کنند. با استفاده از سمعک، شنوایی بهبود می‌یابد و افراد می‌توانند بهتر به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و خطر از دست دادن اطلاعات مهم کاهش می‌یابد.

بنابراین، استفاده از سمعک می‌تواند کیفیت زندگی افراد دچار آلزایمر را بهبود بخشد و آنها را قادر به شرکت در فعالیت‌های روزانه و ارتباط با دیگران کند.

توصیه اخر اینکه در صورتیکه شما یا عزیزانتان به  کم شنوایی مبتلا هستید برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات شناختی و آلزایمر و یا کند کردن سرعت پیشرفت این بیماری ها انجام شنوایی سنجی های دوره ای و استفاده از سمعک مناسب را در اولویت قراردهید. ما در مرکز شنوایی آوای امید برای ارائه بهترین خدمات شما را یاری خواهیم کرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha