انواع نان سنتی لواش و سنگک جزء پرطرفدارترین غلات در بین ایرانی‌ها هستند که معمولاً برای مهمانی‌های خانوادگی در کنار انواع غذاهای ایرانی و محلی از جمله خوراک‌های مختلف سرو می‌شوند. سنگک و لواش از دیرباز مهمان سفره‌های ایرانی بوده‌اند و هم‌اکنون با وجود تولید انواع نان‌های فانتزی هنوز جای خود را در سبد مواد غذایی خانوار ایرانی حفظ کرده‌اند.

​​​​​​​ آموزش پخت نان سنگک و لواش در خانه

به‌دلیل محبوبیت بالای نان لواش و سنگک هم‌اکنون مراکز تهیه و پخت آنها در تمام محله‌های شهرهای ایران پیدا می‌شوند. این مراکز زیر نظر ارگان‌ها و مجموعه‌های خاصی فعالیت دارند و برای همین نان‌هایی با کیفیت بالا و سلامت‌محور تولید می‌کنند.

شاید به‌هردلیلی تمایلی به خرید این غلات از مراکز خرید آنها نداشته باشید که دراین‌صورت می‌توانید این نان‌ها را به‌روش خانگی تهیه کنید. لواش و سنگک دستور پخت ساده و خاصی دارند که کافی است طبق این دستورها پیش بروید تا خوشمزه‌ترین غلات را تهیه و به سفره‌هایتان در مهمانی‌های خانوادگی یا حتی دوستانه و رسمی زینت ببخشید.

طرز تهیه نان لواش در خانه

طرز تهیه نان لواش در خانه بسیار ساده است. البته برای تهیه و آماده‌سازی مواد آن باید زمان نسبتاً زیادی صرف کنید. اطلاعات تکمیلی تهیه نان لواش به‌شرح زیر هستند:

تعداد نفرات

5 نفر

زمان آماده‌سازی

2 ساعت

زمان پخت

10 دقیقه

میزان کالری به‌ازای یک کف دست

25 کالری

مواد لازم:

آرد نانوایی

800 گرم

شکر

1 قاشق چای‌خوری

بکینگ‌پودر

1 قاشق چای‌خوری

پودر خمیرمایه فوری

1 قاشق چای‌خوری

نمک

1 قاشق سوپ خوری

شیر ولرم

2 پیمانه

روغن مایع

1 پیمانه

طرز تهیه:

  1. ظرفی را آماده کنید و خمیرمایه، شکر و نصف پیمانه آب ولرم را داخل آن بریزید و مخلوط کنید. ظرف را در محل گرمی بگذارید و روی آن را به‌طور کامل بپوشانید و اجازه دهید مواد برای 10 تا 15 دقیقه استراحت کنند.
  2. ظرفی با گودی مناسب را بردارید و نصف آردها را به‌همراه بکینگ‌پودر، نصف دیگر آب ولرم، روغن مایع و شیر داخل آن بریزید و ترکیب کنید. خمیرمایه را که از قبل تهیه کرده‌اید نیز داخل مواد بیفزایید. حالا نوبت به ورزدادن مواد می‌رسد.
  3. بعد از ورزدادن کامل مواد، کم‌کم نصف دیگر آردها را به ظرف بیفزایید و در این حین دوباره خمیر را ورز دهید. به‌هیچ‌عنوان آب را به‌یک‌باره به مواد اضافه نکنید، چون ممکن است این کارتان باعث خشک‌شدن خمیر شود. البته در صورت خشک‌شدن خمیر کافی است کمی آب به مواد اضافه کنید. وقتی خمیر جمع شد و کمی حالت چسبندگی پیدا کرد، یعنی باید وارد مرحله بعد پخت این نان شوید.

نان لواش، نانی خوشمزه با دستور پخت ساده

  1. اکنون خمیرها را داخل ظرف بزرگی بگذارید و روی ظرف را با سلفون بپوشانید. بالای سلفون نیز یک حوله پارچه‌ای بیندازید و سپس ظرف را در محیطی گرم قرار دهید. اجازه دهید تا مواد بین 1 ساعت تا 75 دقیقه استراحت کنند.
  2. حالا خمیر را کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود؛ سپس آن را به تکه‌های کوچکتری تقسیم کنید. روی چانه‌ها نیز آرد بپاشید. بعد از این کار کافیست روی آنها را دوباره به‌مدت 20 دقیقه بپوشانید.
  3. ظرفی را با سطح صاف روی حرارت بگذارید. خمیر را نیز با وردنه صاف کنید و روی آن با چنگال طرح به‌وجود آورید. اکنون خمیر را کف ظرف قرار دهید. یک طرف خمیر که پخته شد، نوبت به طرف دیگر آن می‌رسد.

طرز تهیه نان سنگک خانگی

نان سنگک نیز یکی از نان‌های خوشمزه و کم‌کالری است که خیلی زود باعث احساس سیری می‌شود؛ بنابراین برای کسانی که به فکر سلامتی‌شان هستند، بهترین گزینه به‌شمار می‌آید.

اطلاعات تکمیلی طرز تهیه نان سنگک به‌ترتیب زیر است:

میزان کالری به‌ازای 1 کف دست

75 تا 80 کالری

زمان آماده‌سازی

90 دقیقه

زمان پخت

20 دقیقه

تعداد نفرات

3 نفر

مواد لازم:

آرد

2 پیمانه

خمیر مایه

نصف قاشق چای‌خوری

آب ولرم

2 پیمانه

کره

به‌مقدار لازم

کنجد

به‌مقدار لازم

نمک

به‌مقدار لازم

طرز تهیه:

  1. یک‌سوم آردها را با خمیرمایه و یک پیمانه آب ولرم با دمای 45 درجه سانتی‌گراد ترکیب کنید.
  2. اکنون روی مواد را سلفون بکشید و یک شبانه‌روز به آنها استراحت دهید.
  3. در ظرفی یک پیمانه آب ولرم را با نمک، خمیرمایه و آرد ترکیب کنید و ورز دهید تا خمیر یکدستی تهیه شود.
  4. حالا روی مواد سلفون بکشید و آنها را به‌مدت 1 ساعت داخل یخچال بگذارید.
  5. تعدادی سنگ‌ریزه مناسب را بشویید و داخل سینی فر بگذارید.
  6. سینی را داخل فر بگذارید و دمای دستگاه را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.
  7. سینی را از داخل فر بردارید و روی سنگ‌ریزه‌ها روغن یا کره بمالید.

نان سنگک، نانی خوش‌خوراک با دستور پخت راحت

  1. حالا خمیر را پهن کنید و سپس آن را روی سینی بگذارید. مقداری کنجد نیز روی خمیر بپاشید.
  2. دوباره سینی را داخل فر بگذارید. بعدازاینکه یک طرف خمیر پخته شد، آن را زیرورو کنید و دوباره داخل دستگاه قرار دهید.
  3. وقتی نان کاملاً طلایی شد، آن را از فر خارج و بعد از کمی سردشدن سنگ‌ریزه‌های آن را جدا کنید.

خرید آنلاین نان لواش و سنگک بدون دردسر

اگر نمی‌خواهید دردسرهای تهیه نان لواش یا سنگک را در خانه تحمل کنید و حوصله رفتن و ماندن در صف نانوایی‌های آنها را نیز ندارید، کافی است از اپلیکیشن‌های سفارش نان انلاین استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها در سریعترین زمان امکان ارسال نان و غلات موردنیازتان را درب منزل دارند. از بابت کیفیت غلات و محصولات آنها نیز مطمئن باشید، چون زیر نظر حرفه‌ای‌ترین کارشناس‌ها مدیریت می‌شوند.

پلتفرم‌های سفارش آنلاین نان با پرسنل حرفه‌ای و کاربرد، آماده هستند تا تجربه‌ای خوشایند از خرید غلات را برایتان به‌ارمغان بیاورند. با این پلتفرم‌ها دیگر هیچ احساس نگرانی از بابت رفتن به نانوایی و تحمل مشکلات آن نداشته باشید.

نان سنگک و لواش، نان های خوشمزه و پرطرفدار بین ایرانی‌ها

در این مطلب به‌طور کامل درباره طرز تهیه نان لواش و طرز تهیه نان سنگک صحبت کردیم و نکته‌های مختلفی را درباره تهیه این غلات به شما گفتیم. اکنون می‌توانید با استفاده از نکته‌های گفته‌شده به‌راحتی در خانه و بدون هیچ مشکلی نان موردعلاقه‌تان را تهیه کنید یا آن را از پلتفرم‌های سفارش آنلاین نان بخرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha