رییس و دبیران علمی و اجرایی کنگره شنوایی شناسی ایران، به تشریح عارضه های کم شنوایی و میزان شیوع کم شنوایی پرداختند.

کم شنوایی یک معلولیت پنهان است/ میزان شیوع وزوز گوش

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نشست خبری نوزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران، روز سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

نسرین گوهری رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: کنگره امسال با حضور اساتید ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی که رشته شنوایی شناسی را دارند، برگزار می‌شود.

وی افزود: در این کنگره ۱۲۰۰ همکار شنوایی شناسی حضور دارند و تازه‌ترین مطالب علمی در حوزه شنوایی شناسی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

دبیر اجرایی کنگره ادامه داد: در حوزه شنوایی شناسی، غربالگری شنوایی نوزادان را داریم.

وی افزود: کم شنوایی یک معلولیت پنهان است که باید به موقع درمان شود.

گوهری گفت: کم شنوایی در محیط کار باید مورد توجه قرار بگیرد و استفاده از محافظت‌های صدا برای افرادی که در محیط‌های پر سروصدا شاغل هستند، توصیه می‌شود.

در ادامه نشست خبری، مُهّنا جوانبخت دبیر علمی کنگره افزود: در کنگره امسال که در سه روز برگزار می‌شود، بیش از ۳۵ تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها سخنرانی دارند.

وی گفت: از مجموع ۲۱۵ مقاله ارسالی به کنگره، ۳۳ مقاله در قالب سخنرانی و ۵۳ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

جوانبخت ادامه داد: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان، در بدو تولد در سراسر کشور انجام می‌شود.

وی در خصوص میزان شیوع کم شنوایی، گفت: آمار جهانی، ۳ نوزاد کم شنوا در هر ۱۰۰۰ تولد است که آمار کشور ما هم در همین حدود است.

جوانبخت به شیوع وزوز گوش اشاره کرد و افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عمومی گرفتار وزوز گوش هستند که پیش بینی می‌شود با توجه به استفاده افراد نوجوان و جوان از دستگاه‌های صوتی، این میزان در سال‌های آینده افزایش یابد.

وی گفت: معاینه شنوایی، بعد از ۴۰ سالگی باید هر سال انجام شود.

جوانبخت ادامه داد: افراد سالمند که دچار کم شنوایی هستند و از سمعک استفاده نمی‌کنند، با عارضه‌های دیگری مواجه خواهند شد.

در ادامه، احمدرضا ناظری رئیس کنگره گفت: با توجه به پاندمی کرونا، چند سالی بود که کنگره را نداشتیم و لازم بود امسال کنگره شنوایی شناسی را برگزار کنیم.

وی افزود: در حال حاضر رشته شنوایی شناسی در ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور آموزش داده می‌شود و به زودی رشته دکترای حرفه‌ای شنوایی شناسی را خواهیم داشت که فقط برای اقدامات بالینی تربیت خواهند شد.

ناظری گفت: در حال حاضر ۳۰۰۰ شنوایی شناس در کشور از سازمان نظام پزشکی پروانه فعالیت گرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha