افزایش بی سابقه قیمت گوشت قرمز با قیمتی در آستانه هر کیلو 700 هزار تومان و مرغ حدود 100 هزار تومان، در هر حالی صورت می گیرد که بسیاری از فعالان در این بازار، دلیل آن را افزایش قیمت نهاده های دامی و نابسامانی ها در این صنعت می‌دانند، این در حالی است که کارشناس مسئولان در این زمینه معتقدند قیمت نهاده های دامی به ویژه جو و ذرت دامی حتی کمتر از قیمت مصوب دولتی در بازار عرضه می‌شود و بر این باور هستند که فعالان در این بازار به بهانه های مختلف در صدد بازارسازی و گران کردن گوشت و مرغ و منتفع شدن شدن خود در این میان هستند.

 پشت پرده گرانی بی سابقه گوشت و مرغ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی،مسئولان اتحادیه نهاده‌های دامی با رد بهانه گرانی نهاده‌های دامی جهت افزایش قیمت گوشت و مرغ اعلام کردند؛ هر فرد حقیقی یا حقوقی که مشکلی برای تامین نهاده‌های دامی دارد می‌تواند به اتحادیه مراجعه کند و در صورت مشکل فرصت رسانه‌ای شدن این امر نیز وجود دارد.

فروش نهاده‌های دامی زیر قیمت مصوب دولتی

محمد مهدی نهاوندی، دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی در این باره به آرمان ملی گفت: با وجود مشکلاتی که پیش از این در خصوص تامین منابع ارزی و زمان بر بودن گذر از قوانین و ... برای واردات نهاده های دامی در کشور وجود داشت اما در حال حاضر به ویژه در زمینه جو و ذرت با تعامل دولت و همچنین تلاش فعالان بخش خصوصی در این حوزه مشکلی وجود ندارد و حتی 15 تا 20 درصد کمتر از قیمت مصوب در بازار به مقدار مناسب عرضه می شود و اگر کسی ادعایی در باره نبود یا گران بودن نهاده جو و ذرت دارد می تواند با مراجعه به اتحادیه نیاز خود در این خصوص را رفع کند.

او اضافه کرد: درباره دیگر نهاده دیگر دامی یعنی کنجاله سویا در ابتدای سال جاری با محدودیت هایی با توجه به سیاست گذاران اشتباه و قیمت گذاری به دور از واقعیات جامعه، این مهم با چالش هایی مواجه شد که البته طی یکی دو ماه گذشته با توجه به رایزنی های صورت گرفته قیمت گذاری ریالی کنجاله سویا هم تا حدود زیادی حل شده و از نظر عرضه مناسب از نظر کمی هم تا حدود زیادی رفع مشکل شده است و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته هم تا دو ماه آینده اندک مشکلات باقی مانده نیز از بین خواهد رفت.

تامین منابع ارزی هر چند با تاخیر، اما انجام می شود

نهاوندی در خصوص تامین منابع ارزی برای واردات نهاده های دامی گفت: باتوجه به اینکه سال هاست با تحریم و مشکلات جانبی آن روبرو هستیم، می توانیم بگوییم که مشکلات در خصوص تامین ارز برای واردات وجود داشته و دارد، اما اینکه در حال حاضر وضعیت حاد و بسیار متفاوتی با آنچه که سال هاست به دلیل تحریم با آن روبرو شده ایم، صحت ندارد و در مجموع باید بگوییم که با رایزنی های صورت گرفته و حضور فعال و پویای بخش خصوصی مشکلی برای نهادهای دامی به خصوص جو و ذرت دامی در کشور نداریم و می توانند با مراجعه به سامانه های وزارت جهاد دریابند که هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد .

تامین کنجاله سویا تا دو ماه آینده حل خواهد شد

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی مشکلات موجود در باره کنجاله سویا را نیز ناشی از نحوه سیاست گذاری ها در این زمینه دانست و افزود: این مشکل نیز که با تصمیمات اشتباه به مرحله بحران رسیده بود، در حال مرتفع شدن است و پیش بنی می کنیم که تا پایان سال جاری این معضل نیز حل شود و هر کسی که ادعای محدودیت و مشکلی دراین خصوص دارد می تواند با مراجعه به اتحادیه نیاز خود را رفع کند.

این کارشناس مسئول همچنین افرایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و ... به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی را رد کرد و گفت: در حال حاضر قیمت نهاده های دامی به ویژه ذرت و جو حتی حدود 15 درصد پایین تر از قیمت مصوب دولتی در حال عرضه در بازار است، بنابراین توجیه افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ و ... توجیه مناسبی برای گرانی ها نیست و در حقیقت به نوعی بازارسازی و تلاش برای افزایش قیمت گوشت تا مرز یک میلیون تومان و مرغ در آستانه 100 هزار تومان است، اما این توجیه با استناد به افزایش قیمت نهاده های دامی پذیرفتنی نیست و قاطعانه رد می شود.

گرانی گوشت و مرغ به دلیل نهاده های دامی بهانه است

نهاوندی معتقد است: در حال حاضر با کاهش عرضه گوشت قرمز و مرغ در بازار مواجه هستیم که به همین دلیل به افزایش قیمت این دو محصول انجامیده است، اما اینکه چه دلیلی با افزایش قیمت بی سابقه گوشت و مرغ روبرو هستیم مشخص نیست ولی هیچ ارتباطی با نهاده های دامی وجود ندارد، هر چند مشکلاتی در خصوص تامین ارز داریم، اما همه فعالان این حوزه در صدد تهیه نهاده ای دامی و عرضه آن در بازار حتی با کمتر از قیمت مصوبه هستیم .

کاهش 25 دلاری نرخ جهانی نهاده دامی

بر اساس این گزارش؛ امروز کاهش تا 25 دلار قیمت جهانی نهاده دامی» خبری خوشی برای وارد کنندگان و «1.5 میلیون دامدار ایرانی» است کارشناسان می‌گویند در صورت تداوم «قیمت محصولات پروتئینی کاهش می‌یابد. به گزارش ایران اکونومیست، امروز وارد کنندگان نهاده های دامی که قیمت های جهانی را مرور می‌کنند، خوشحال‌تر از روزهای گذشته هستند، زیرا قیمت کنجاله سویا و ذرت که برای خوراک دام استفاده می شود به ترتیب 25 و 5 دلار در یک روز کاهش قیمت داشت، خبری که شادی 1.5 میلیون دامدار را هم به همراه دارد. بلومبرگ دیروز گزارش داد که «قیمت جهانی سویا 25 دلار و ذرت 5 دلار کاهش قیمت داشت» اینها نهاده های ضروری برای دام و طیور هستند. پیش بینی از بارندگی مناسب دلیل افت قیمت ها بوده است.

دلیل شکل گیری بازار سیاه نهاده ها

علی عزیزی کارشناس کشاورزی با بیان اینکه کاهش قیمت های جهانی خروج ارز را هم کمتر می کند، گفت « قیمت نهاده‌ها در داخل هم کمتر می شود» و بیشترین تاثیرش در کاهش رانت و فساد و جمع شدن بازارهای سیاه نهاده است. وی افزود: دولت با پرداخت ارز ارزان(28500 تومان) یا همان پرداخت یارانه، قیمت نهاده را در داخل کنترل می‌کند اما وقتی فاصله قیمت داخل و بازار جهانی بیشتر می شود بازار سیاه نهاده شکل می گیرد که سودجویان به چند برابر قیمت می فروشند، کاهش قیمت جهانی این بازارهای انحرافی را به حداقل می‌رساند. نهاده دامی تا 70 درصد در قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات تاثیر دارد، یعنی اگر هزینه تولید یک کیلو گوشت 400 هزار تومان باشد، 280 هزار تومان مربوط به هزینه نهاده است. ایران 70 درصد نهاده مورد نیاز دامداران را با واردات تامین می کند.

تاثیر جنگ اوکراین و روسیه بر قیمت نهاده های دامی

پس از جنگ روسیه و اوکراین که 35 درصد غلات جهان را تولید می کنند، قیمت برخی نهاده ها تا دو برابر شد و بازارها را به هم ریخت، این شوک سبب شد که کشورها برنامه‌های خود را روی تولید محصولات اساسی متمرکز کنند. این گزارش حاکی است؛ با وجود تاکید مقامات مسئول در این زمینه مبنی بر نبود مشکلی برای عرضه نهاده های دامی تولیدکنندگان تخم‌مرغ معتقدند به دلیل این که سویا به عنوان مهم‌ترین بخش خوراک مرغ تخم‌گذار در سامانه بازارگاه جهاد کشاورزی عرضه نمی شود، مجبورند با قیمتی بسیار بیشتر از بازار آزاد خرید کنند و در شرایطی که اکثر مولفه های تولید افزایش قیمت داشته، هزینه خرید سویا نیز برای آن‌ها 90 درصد بیشتر شده است افزایش هزینه تولید یک محصول در اغلب موارد به افزایش قیمت آن کالا ختم می شود مگر آن که تدبیری اندیشیده و از زیان تولیدکننده در شرایط جدید جلوگیری شود، به همین دلیل، دولت ها همیشه بر آن هستند با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای اقلامی مانند تخم مرغ که از اجناس محوری سبد خانوارهاست؛ هزینه تولید را برای تولیدکننده کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha