بر اساس داده‌های مطالعه‌ای که اخیرا به صورت آنلاین در JAMA Network Open منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود که شیوع بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) تا سال ۲۰۵۰ میلادی افزایش یابد.

افزایش موارد ابتلا به «بیماری مزمن انسدادی ریه» در جهان تا ۲۰۵۰

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، پیش بینی می شود که موارد ابتلا به این بیماری تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان نزدیک شود.

متخصصان یک مطالعه مدل سازی را برای بررسی بار جهانی بیماری مزمن انسدادی ریه تا سال ۲۰۵۰ با در نظر گرفتن عوامل خطر این بیماری انجام دادند. مدل‌های افزودنی تعمیم‌یافته نیز در این مطالعه توسعه یافته‌اند که شامل شیوع سیگار، آلودگی هوای داخل و خارج از خانه و شاخص‌های توسعه به عنوان پیش‌بینی‌کننده‌هایی برای محاسبه میزان شیوع بیماری مزمن انسدادی ریه در جهان است.

متخصصان تخمین می زنند که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ میلادی، تعداد موارد ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه در سطح جهان در میان افراد ۲۵ ساله و بالاتر ۲۳ درصد افزایش می یابد و تا سال ۲۰۵۰ به ۶۰۰ میلیون ابتلا نزدیک می شود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که موارد ابتلا به این بیماری در بین زنان و در مناطق کم درآمد و با درآمد متوسط بیشترین رشد را داشته باشد. این کارشناسان در عین حال تخمین می‌زنند که تا سال ۲۰۵۰ تعداد موارد ابتلا در زنان ۴۷.۱ درصد در مقایسه با افزایش ۹.۴ درصدی در مردان، رشد داشته باشد و تعداد موارد ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه در مناطق کم درآمد و با درآمد متوسط بیش از دو برابر مناطق پردرآمدها باشد.

نویسندگان این مطالعه می نویسند: تحقیقات، پیشگیری و حمایت بیشتر برای رسیدگی به این مسائل مورد نیاز است تا آماده سازی و تخصیص منابع کافی صورت گیرد.

یک عامل مهم ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی

پزشکان تاکید دارند که سیگار کشیدن یک عامل مهم در افزایش خطر ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی است.

ترک سیگار یک راه حل عالی برای بهبود کیفیت زندگی افرادی است که به طور فزاینده ای از داشتن یک شیوه زندگی ناسالم ناراحت هستند زیرا کشیدن تنها یک نخ سیگار، فرد سیگاری را در معرض میلیون ها مولکول خطرناک رادیکال آزاد قرار می دهد.

هنگام کشیدن سیگار، نیکوتین و سایر مواد مضر از راه بینی و دهان وارد ریه می‌شوند و می‌توانند پرزهای مخاط آن را از بین ‌ببرند یا به التهاب و تورم بافت‌های ریه بیانجامند. تنگ شدن مجاری تنفسی و بافت ریوی موسوم به آمفیزم (Lungenemphysem) نیز یکی دیگر از عوارض مصرف سیگار نیکوتین‌دار است. این عوارض اگر به موقع تشخیص داده شود، تا حدی قابل درمان است.

«میشائیل بارچوک»، پزشک داخلی متخصص درمان آسیب‌های ریوی در شهر «اولم» آلمان می‌گوید: مسئله این است که اغلب افرادی که سرفه می‌کنند یا دچار تنگی نفس نوع COPD هستند، هنگامی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری پیشرفت کرده است.

به گفته‌ او در این گونه موارد بسیاری از بافت‌های ریوی بیمار از بین رفته‌اند و قابل ترمیم نیستند.

علاوه بر این، احتمال ابتلا به سرطان ریه، سرطان خون، برونشیت مزمن، بیماری های قلبی و سکته را نیز افزایش می دهد.

نکاتی برای پیشگیری از COPD

* سیگار نکشید.
* اقدامات احتیاطی لازم برای خطرات مرتبط با شغل خود که ممکن است منجر به ابتلا به این بیماری شود را جدی بگیرید.
* برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به ریه خود از ماسک استفاده کنید.
* تمرینات تنفسی برای بهبود عملکرد ریه انجام دهید.
* ورزش کنید.
* معاینات مکرر مرتبط با سلامت عمومی بدن خود را انجام دهید.
* رژیم غذایی سالمی داشته باشید و مایعات فراوان بنوشید.
* محیط اطراف خود را در حد متعادل تمیز نگه دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha