قاضی دادسرای جرایم پزشکی: در حال حاضر یکی از مهم ترین معضلات ما بحث مداخله گران غیرمجاز در امر پزشکی است؛ متأسفانه از یک طرف شاهد افزایش شدید تقاضا برای عمل‌های زیبایی در کشور هستیم و از طرف دیگر افراد غیرمتخصص و غیرپزشک و بدون صلاحیت به دلیل گردش مالی بالا وارد این حوزه شدند و اقدام به انجام عمل‌های زیبایی و جذب بیماران می‌کنند.

زیبایی به قیمت جان و مجازات ۵ میلیون تومانی مداخله گران غیرمجاز در امر پزشکی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،با حجم تبلیغات فریبنده در فضای مجازی، چشم‌وهم‌چشمی و مدگرایی و .... شمار جراحی‌ها زیبایی در جامعه افزایش یافته است و به همان نسبت نیز به‌ خاطر فعالیت افراد غیرمتخصص و پزشک‌نماها، بر شمار تخلفات و پرونده‌ها نیز در این حوزه افزوده می شود به نحوی که تنها در شش ماه اول امسال ۲۶۰۰ پرونده در زمینه مداخلات افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی به مراجع قضایی ارسال شده است.

دکتر رجبی راد قاضی دادسرای جرایم پزشکی در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره لزوم ساماندهی خدمات پزشکی زیبایی در کشور گفت: ما در این خصوص با دو معضل مواجهیم اول؛ افراد پزشکی که صلاحیت ورود به حوزه جراحی زیبایی را ندارند و دوم هم افراد غیرپزشکی که در جامعه به آنها «پزشک نما» می‌گویند و در قانون هم از آنها تحت عنوان «مداخله گران غیرمجاز در امر پزشکی» یاد شده است.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی باید عملکرد پزشکانی که صلاحیت و تخصص ورود به حوزه جراحی زیبایی ندارند اما وارد این حوزه می‌شوند را بررسی و بر آن نظارت کند. در پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به جراحی‌های زیبایی عمده شکایات از پزشکان عمومی و در بهترین حالت جراحان عمومی است که سازمان نظام پزشکی باید با این موضوع برخورد کند.

قاضی دادسرای جرایم پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مهم ترین معضلات ما بحث مداخله گران غیرمجاز در امر پزشکی است. ضمانت اجرای قانونی این ماده ۳ مقرات امور پزشکی است که متأسفانه این قانون در سال ۱۳۷۹ اصلاح شد و مجازات شخص مداخله گر در امر پزشکی و تأسیس موسسه غیرمجاز پزشکی تا ۵ میلیون تومان جریمه نقدی اعلام شد.

وی اصلاح قانون در این زمینه را ضروری دانست و ادامه داد: از سال ۱۳۷۹ تا امروز با وجود اینکه جزای نقدی خیلی از مجازات‌ها افزایش پیدا کرد اما در این مورد هیچ اقدامی صورت نگرفت.

این قاضی دادسرای جرایم پزشکی اظهار کرد: ما این موضوع را برای نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شرح دادیم و کمیسیون هم برای اصلاح این قانون اعلام آمادگی کرد و امیدواریم قانون اصلاح شود تا تخلفات کاهش پیدا کند.

دکتر اژدری فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو انجمن فوق تخصصی جراحی پلاستیک نیز در این برنامه رادیویی گفت: متأسفانه از یک طرف شاهد افزایش شدید تقاضا برای عمل‌های زیبایی در کشور هستیم و از طرف دیگر افراد غیرمتخصص و غیرپزشک و بدون صلاحیت به دلیل گردش مالی بالا وارد این حوزه شدند و اقدام به انجام عمل‌های زیبایی و جذب بیماران می‌کنند.

وی افزود: فقط کسانی اجازه دارند عمل جراحی زیبایی را انجام دهند که اولاً پزشک باشند ثانیاً دوره آن را هم دیده باشند اما خیلی از افرادی که پزشک نیستند از جمله تکنسین‌ها و کادر درمان وارد رشته زیبایی شدند و دست به جراحی‌های زیبایی زدند اما به دلیل عدم برخورد لازم با آنها گستاخ تر شده‌اند.

عضو انجمن فوق تخصصی جراحی پلاستیک تصریح کرد: قانون صراحتاً مشخص کرده که چه کسانی صلاحیت و اجازه عمل جراحی زیبایی را دارند اما به علت اینکه برخورد لازم صورت نمی‌گیرد تعداد پرونده‌های پزشکی و تعداد شاکیان در این زمینه بسیار زیاد است.

عضو تیم جراحی پلاستیک مناطق محروم با تأکید بر لزوم برخورد قانونی و جدی با افراد غیرپزشکی که وارد رشته زیبایی و جراحی زیبایی شدند گفت: متأسفانه خیلی از افرادی که تخصص آنها کادر درمان نیست به بازار زیبایی و احداث کلینیک‌های متعدد و جذب بیمار و توریسم درمانی ورود می‌کنند درحالیکه صلاحیت لازم را ندارند.

دکتر اژدری با اشاره به اینکه بسیاری از عمل‌های زیبایی به صورت زیرزمینی و در مناطق گمنام در کشور انجام می‌شود اظهار کرد: پزشکان کشورهای اسلامی به ما انتقاد می‌کنند که چرا عکس‌های برهنه و نامناسب از جراحی‌های زیبایی را در فضای مجازی پخش می‌کنید درصورتیکه پزشکان هیچ وقت چنین کاری نمی‌کنند و از سوی افراد غیرپزشک و غیرمتخصص است.

عضو انجمن فوق تخصصی جراحی پلاستیک، علت بروز تخلفات و قانون گریزی در این حوزه را نبود نظارت و گردش مالی بسیار بالا عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha