دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 364866

فعالیت‌ بدنی سبک آسیب رفتارهای کم‌تحرک را در کودکان معکوس می‌کند.

راهکاری برای مقابله با کم‌تحرکی کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ارث، بر اساس مطالعه‌ای که دکتر اندرو آگباجه از دانشگاه اکستر انگلستان انجام داد، فعالیت بدنی سبک این پتانسیل را دارد که خطرات مرتبط با افزایش سطح کلسترول ناشی از سبک زندگی کم‌تحرک در دوران کودکی را معکوس کند.

این تحقیق بینش‌های جدیدی در مورد تأثیرات طولانی‌مدت رفتار بی‌تحرک بر سلامت کودکان نشان می‌دهد.

کارشناسان داده‌ها را بررسی کردند و ۷۹۲ کودک ۱۱ تا ۲۴ ساله را ردیابی کردند.

نتایج نشان داد که زمان بی‌تحرکی انباشته از دوران کودکی می‌تواند سطح کلسترول را تا اواسط دهه بیست تا ۶۷ درصد افزایش دهد.

این آمار نگران‌کننده بر ارتباط کلسترول بالا و دیس لیپیدمی(اختلال چربی خون) از سنین پایین با مشکلات شدید سلامتی، ازجمله مرگ زودرس و مشکلات قلبی مانند آترواسکلروز تحت بالینی و آسیب قلبی تاکید می‌کند.

محققان دریافتند که بر خلاف باور عمومی و دستورالعمل‌های موجود، فعالیت بدنی سبک به‌طور قابل‌توجهی موثرتر از فعالیت بدنی متوسط تا شدید در مبارزه با این خطرات است.

فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی طولانی، کارهای خانه، شنا یا دوچرخه‌سواری تا پنج برابر بیشتر در ارتقای سلامت قلب و کاهش التهاب در جوانان مؤثر هستند.

این تحقیق بر روی اندازه‌گیری شتاب‌سنج زمان بی‌تحرکی، فعالیت بدنی سبک و فعالیت بدنی متوسط تا شدید در سنین ۱۱، ۱۵ و ۲۴ سالگی متمرکز بود. متخصصان به‌طور مکرر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، تری گلیسیرید و کلسترول تام را در سنین ۱۵، ۱۷ و ۲۴ سالگی اندازه‌گیری کردند.

معیارهای اضافی ازجمله توده چربی کل بدن، توده عضلانی، گلوکز خون ناشتا، انسولین نیز در نظر گرفته شد.

زمان بی‌تحرکی در طول دوره ۱۳ ساله افزایش یافت، در حالی که فعالیت بدنی سبک به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت.

قابل ذکر است که افزایش کلسترول تام بدون توجه به تغییرات چربی بدن مشاهده شد و به‌طور متوسط چهار ساعت و نیم فعالیت بدنی سبک روزانه از کودکی تا بزرگسالی باعث کاهش سطح کلسترول تام می‌شود.

دکتر آگباجه گفت: این یافته‌ها بر اهمیت سلامتی باورنکردنی فعالیت بدنی سبک تأکید می‌کند و نشان می‌دهد که می‌تواند کلیدی برای جلوگیری از افزایش کلسترول و دیس‌لیپیدمی از ابتدای زندگی باشد.

ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد فعالیت بدنی سبک به‌طور قابل‌توجهی موثرتر از فعالیت بدنی متوسط تا شدید در این زمینه است؛ بنابراین شاید زمان آن رسیده است که سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌های خود را در مورد ورزش دوران کودکی به روز کند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی سبک ممکن است قهرمانی ناشناخته باشد و زمان آن فرا رسیده است که جهان شعار «به‌طور متوسط ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید» را با «حداقل سه ساعت در روز فعالیت بدنی سبک» جایگزین کند. فعالیت بدنی سبک به نظر می‌رسد پادزهر اثر فاجعه بار بی‌تحرکی در جمعیت جوان باشد.

این مطالعه در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha