جالب است بدانید که طبق آمارهای ثبت‌احوال در دوماهه نخست امسال (تا ابتدای خردادماه)سال۱۴۰۲ در کل کشور، از ۷۹هزار و ۲۶۰ مورد ازدواج ثبت‌شده تعداد ۳۷هزار و ۷۰۱مورد آن به طلاق منجر شده است.

وقوع نیمی از طلاق‌ها در پنج‌سال نخست زندگی مشترک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،بدون‌شک سال‌های ابتدایی مخصوصا پنج‌ سال نخست زندگی زوج‌ها حساس‌ترین زمان زندگی آنها در کنار یکدیگر است و آمارها نشان می‌دهد متاسفانه بیشترین طلاق‌ها در این دوران ثبت می‌شود.همسرگزینی نادرست، نقص دانش و مهارت همسران،‌ عملکرد نامطلوب همسران و شرایط نامطلوب اقتصادی ازجمله مشکلاتی است که باعث طلاق شده است؛ اما مهم این است که هریک از زوجین بتوانند با مشکلات، درست برخورد کنند و آن را به یک اختلاف بزرگ و غیرقابل حل تبدیل نکنند.

از طرفی یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در موضوع طلاق مطرح می‌شود، طول مدت زندگی مشترک است. شاخصی که چندان حال خوشی در کشور ما ندارد. وقوع نزدیک به نیمی از طلاق‌ها در پنج‌سال نخست زندگی مشترک، دولت را بر آن داشت تا آیین‌نامه «مشاوره نوهمسران در پنج سال اول زندگی مشترک» را تدوین، تصویب و ابلاغ کند.

براساس این آیین‌نامه، نوهمسران یا زوجینی که از تاریخ ثبت‌ازدواج دائم آنها کمتر از پنج سال گذشته باشد، می‌توانند از خدمات تمامی مراحل فرآیند مشاوره مطابق با این آیین‌نامه برخوردار شوند. به‌هرحال حضور یک فرد متخصص در شروع زندگی مشترک برای بسیاری از زوج‌های جوان ضروری است و با توجه به گلایه‌های متعدد جوانان از هزینه‌های زیاد مراکز مشاوره، شاید این اقدام دولت و تدوین این آیین‌نامه، گامی مثبت در جهت کاهش آمار و ارقام‌ طلاق در کشور و پایداری بیشتر ازدواج‌ها باشد.



سال‌های سخت اما شیرین زندگی


به دلایل مختلفی شاید سال‌های اول ازدواج می‌تواند سخت باشد اما از طرفی بسیاری از زوجین با یادآوری خاطرات این دوران، آن را برای خود شیرین کرده‌اند. با وجود این، این سال‌ها به سبب تغییرات زیاد و سازگاری‌های غیرمنتظره‌ با نقش و مسئولیت‌های جدید در زندگی زناشویی همراه است و افراد را وارد دنیایی می‌کند که اصلا انتظار آن را نداشته‌اند. زیبا ایرانی، روان‌شناس و زوج‌درمانگر با اشاره به افزایش نسبت طلاق درسال‌های ابتدایی زندگی به جام‌جم می‌گوید: «از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، انتخاب ناآگاهانه، نداشتن بلوغ فکری و مهارت‌های زندگی است.

زوجین در سال‌های ابتدایی زندگی، بعضا آمادگی و رشد لازم را به لحاظ بلوغ اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی وفکری ندارند. هرکدام ازاین ناتوانی‌ها منجر به این می‌شود که نتوانند نقش‌های خود را در زندگی مشترک به‌درستی تنظیم کنند.»این روان‌شناس بر این باور است زمانی که فردی مهارت‌های زندگی ندارد و نمی‌تواند ارتباط موثری را با اطرافیانش در نقش‌های جدید ایفا کند یا قدرت حل مسأله یا مدیریت هیجاناتش را ندارد، طبیعتا دچار مشکل می‌شود.



یک کمال‌گرایی خاص


نقش آموزش و یادگیری مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج، بر کسی پوشیده نیست. البته بماند که شناخت افراد از خودشان علاوه بر شناخت حدودی از شریک زندگی‌شان نیز از عوامل مهم به‌شمار می‌رود. هر فردی با شناخت همه‌جانبه خود می‌تواند کسی را انتخاب کند که تا حدودی به لحاظ بسیاری از ویژگی‌ها شبیه اوست و این موضوعی است که شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند. همان‌طور که ایرانی هم می‌گوید: «از ابعاد دیگر مهارت‌های زندگی روش تصمیم‌گیری است.

اگر کسی به این توانایی نرسیده باشد، در زندگی مشترک هم ممکن است تصمیمات اشتباهی بگیرد.» این درحالی‌است که استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و سهولت برقراری ارتباط در چنین بستری، باعث مشکلات زیادی برای زوجین در سال‌های اخیر شده است. «زوج‌های جوان زندگی خود را با الگوهایی که در سایر رسانه‌ها وجود دارد مقایسه می‌کنند و شروع زندگی آنان با یک ایده‌آل‌گرایی و یک آرمان‌گرایی خاصی شروع می‌شود.» این را ایرانی می‌گوید چراکه وجود الگوهایی که از فرهنگ ایرانی ــ اسلامی ما نیز دور هستند، زوجین را به مسیر اشتباه هدایت می‌کنند.



کاهش تعارضات با تاب‌آوری


نقش تاب‌آوری و سازگاری در زندگی مشترک یکی از راهکارهای تاثیرگذار در روابط بین زن و مرد است و نوعی حالت قابل توسعه در فرد که براساس آن قادر است در رویارویی با مسائل مختلف به تلاش بیشتر ادامه دهد. این روان‌شناس نیز می‌گوید: «امروزه کاهش فرهنگ و اخلاقیات، تاب‌آوری زوجین را نسبت به زندگی و مشکلات کم کرده است.»

اما آیا می‌شود پیش از ازدواج به برخی از این موارد رفتاری پی برد یا اصلا جنس مشکلات و چالش‌های زوج‌های جوان پیش‌بینی پذیر است یا خیر؟ ایرانی ضمن بیان انجام آزمون‌های سنجش شخصیت هریک از زوجین خاطرنشان می‌کند: «هریک از زوج‌ها پیش از ازدواج با استفاده از آزمون‌های شخصیت می‌توانند ویژگی‌های شریک زندگی خود را پیش‌بینی کنند. با استفاده از این روش و استخراج صفات شخصیتی افراد، می‌توان پیش‌بینی کرد که زن و مرد در طولانی‌مدت در کنار هم ممکن است فراوانی رفتارهای‌شان به چه صورت باشد.

از طرفی میزان تنش و آسیب‌پذیری رابطه زوجین را نیز بررسی می‌شود.» اما مهم این است که زوجین در مورد انتظارات خود به‌صورت دقیق با یکدیگر صحبت کنند تا بتوانند تصویر واضحی ازوظایف ونقش‌های‌شان درزندگی مشترک داشته باشند. اگر این مورد پیش از ازدواج به‌روشنی موردتوجه وبحث قرار نگیرد، زوجین پس از آغاز زندگی دائم دچار تعارض و اختلاف خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha