بررسی ها نشان داده است که مصرف بیشتر برخی از گروه های غذایی می تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را در کاهش دهد.

چه ارتباطی بین گروه‌های غذایی و سرطان کبد وجود دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سرطان کبد ششمین سرطان پر شیوع و سومین عامل مرگ بر اثر سرطان‌ها است. بروز جهانی ابتلا به سرطان و مرگ های ناشی از آن در 10 سال گذشته رو به افزایش بوده است.

با توجه به افزایش میزان ابتلا به سرطان شناسایی عوامل خطر ایجاد کننده آن جهت ارایه یشنهادهایی برای جلوگیری از آن مهم است؛ عوامل تایید شده مستعد کننده برای ابتلا به سرطان کبد شامل هپاتیت مزمن ویروسی، بیماری متابولیک کبد، نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، چاقی و قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا مانند آفلاتوکسین ها است.

شواهد فزاینده نشان می دهد که رژیم غذایی به عنوان یک جزء قابل تغییر از سبک زندگی می تواند بر بروز سرطان کبد تاثیر بگذارد؛ گزارش‌ها نشان می دهد که الگوهای تغذیه‌ای مانند رژیم مدیترانه‌ای می تواند بر بروز سرطان کبد موثر باشد.

با این حال، تمرکز بر گروه‌های غذایی خاص ممکن است به درک نقش عوامل غذایی در خطر ابتلا به سرطان کبد کمک کند و می‌تواند مبنایی برای توصیه های غذایی برای پیشگیری از سرطان کبد باشد.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا گزارش هایی در مورد پیشگیری از سرطان کبد از طریق رژیم غذایی و فعالیت بدنی منتشر کرده است که بر اساس آن شواهدی وجود دارد که مصرف ماهی، قهوه و محصولات لبنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

این صندوق همچنین اعلام کرده که رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات کامل ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

یک بررسی که در مورد ارتباط گروه های غذایی خاص از جمله غلات (غلات کامل و غلات تصفیه شده)،حبوبات، آجیل، مرغ، تخم مرغ و نوشیدنی های شیرین با سرطان کبد انجام شد، نتایج داد که مصزف غلات کامل،و حبوبات رابطه معکوس با سرطان کبد داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha