شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 365138

تقریباً ۷۰ درصد از زنان در دوران بارداری حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند که در اصطلاح عامیانه «تهوع صبحگاهی» نامیده می‌شود، هرچند ممکن است در هر زمانی از روز رخ دهد.

علت تهوع دوران بارداری چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا به نقل از یورونیوز، حدود ۰.۳ تا دو درصد از زنان نوع شدیدتری از استفراغ را تجربه می‌کنند که اصطلاحا «هایپراِمِسیس گراویداروم» نام دارد و در بعضی موارد چنان حاد است که آنها را در خوردن، نوشیدن و انجام فعالیت‌های روزمره دچار مشکل می‌کند. این امر در موارد شدیدتر حتی می‌تواند منجر به مرگ ناشی از کم‌آبی بدن شود.

متخصصان در آمریکا حالا می‌گویند هورمونی را شناسایی کرده‌اند که توسط جنین در حال رشد در بدن مادر ترشح می‌شود و می‌تواند عامل به وجود آمدن تهوع صبحگاهی باشد.

آزمایش‌ها نشان داده است پروتئین «جی‌دی‌اف۱۵» (GDF۱۵) که در میزان کم توسط اندام‌هایی از جمله مثانه، پروستات و کلیه‌ها تولید می‌شود از طریق اتصال به گیرنده‌های تخصصی در ساقه مغز حالت تهوع را در فرد ایجاد می‌کند.

دکتر «ارهیلی»، متخصص متابولیسم در دانشگاه کمبریج انگلیس و از نویسندگان این مطالعه در این باره می‌گوید: در اوایل بارداری، سطح این هورمون که از سلول‌های جنینی در جفت آزاد می‌شود، افزایش می‌یابد و باعث بروز حالت تهوع و بیماری می‌شود. این حالت عمدتا در سه ماهه اول در بدترین وضع است و سپس به تدریج از بین می‌رود.

دانشمندان می‌گویند بالا رفتن سطح این پروتئین در بدن ممکن است برای محافظت از مادران در برابر مسمومیت و همچنین محافظت از جنین در حال رشد در برابر مواد سمی تکامل یافته باشد.

متخصصان در این مطالعه دریافتند که سطح این پروتئین در ۶۰ زن باردار که تهوع و استفراغ را تجربه کرده‌ بودند، نسبت به حدود ۶۰ زن که حالت تهوع کمی داشتند یا اصلاً نداشتند به طور قابل‌توجهی بالاتر بود.

تیم تحقیق همچنین با تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی بیش از ۱۸ هزار نفر دریافت که سطوح بالاتر این پروتئین در زنان غیرباردار، خطر تهوع و استفراغ در دوران بارداری آنان را کاهش می‌دهد. این بدین معنی است که این گروه از زنان در دوران بارداری اگر سطح پروتئین بالاتری داشته باشند، کمتر به این هورمون واکنش نشان می‌دهند.

متخصصان اعتقاد دارند یافته‌های جدید می‌تواند راه را برای کشف درمان تهوع شدید باز کند. دکتر ارهیلی در این باره می‌گوید: نتایج نشان می‌دهد با تزریق دزهای بالایی از این هورمون به افرادی که به طور کلی سطوح پایینی از این پروتئین دارند و در تلاش برای باردار شدن هستند، می‌توان حساسیت آنها را کاهش داد و شانس آنها برای تجربه استفراغ در دوران بارداری را کم کرد.

همچنین می‌توان به زنان باردار پادتن‌هایی را برای مسدود کردن گیرنده‌های چنین پروتئینی داد تا حالت تهوع و استفراغ در آن‌ها کم شود، هرچند هنوز در این باره به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر ارهیلی می‌گوید: ما اکنون دید روشنی را نسبت به آنچه ممکن است باعث این مشکل شود و به تبع آن راهی برای کشف راه پیشگیری از آن و درمانش در اختیار داریم.

نتایج این مطالعات تازه در نشریه «نیچر» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha