یک مطالعه حاکی از آن است که بزرگسالان باید مراقب تغییرات در وضعیت شنوایی خود باشند چرا که مشکلات شنوایی ممکن است با ابتلا به زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط باشد.

مشکلات شنوایی با خطر زوال عقل مرتبط است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از «ساینس الرت»، در یک مطالعه در مورد بیش از ۸۰ هزار فرد بالای ۶۰ سال مشخص شد آنهایی که برای شنیدن صحبت‌ها در یک فضای پُر سروصدا مشکل دارند، با خطر بیشتری برای زوال عقل رو به رو هستند.

زوال عقل یک اصطلاح کلی برای اشاره به مشکلاتی با مشخصه از دست رفتن حافظه و دشواری در تکلم و سایر مهارت‌های فکری است.

این مطالعه بر شواهد و مدارکی می‌افزاید که نشان می‌دهند مشکلات شنوایی ممکن است نه تنها نشانه‌ای از زوال عقل باشد بلکه واقعا یک عامل خطر در این زمینه باشد که می تواند به افراد و خانواده آنها یا پزشکان در آغاز زوال عقل پیش از شروع تشدید بیماری هشدار دهد.

در سروصدا، نمی توانید مکالمات را بشنوید؟ با احتمال زوال عقل روبه‌رو هستید

«توماس لیتلجانز» اپیدمولوژیست و مولف این مطالعه تحقیقی از دانشگاه آکسفورد گفت: علاقه خاصی در ارتباط با نقایص و مشکلات شنوایی و اینکه آیا این مساله می تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد، وجود داشته است.

وی افزود: این نتایج هر چند اولیه هستند اما نشان می دهند که مشکل شنوایی و تشخیص صحبت‌ها در میان سروصدا می‌تواند یکی از هدف‌های مشخص برای پیگیری به منظور جلوگیری از زوال عقل باشد.

مطالعات قبلی مشخص کرده است که مشکلات شنوایی در کنار سیگار کشیدن و فقدان فعالیت فیزیکی یکی از عوامل اصلی خطر زوال عقل است.

مساله کلیدی این است که این عوامل قابل اصلاح هستند به این معنی که اینها بخشی از سبک زندگی و سلامت کلی هستند که امکان بهبود آنها وجود دارد.

برآورد شده است که از میان ۱۲ عامل خطر زوال عقل، ضعف شنوایی ممکن است عامل تاثیرگذارتری نسبت به بقیه باشد؛ به طوری که افراد دارای مشکلات شنوایی در اواسط زندگی تا پنج بار احتمال بیشتری برای ابتلا به زوال عقل دارند.

محققان دانشگاه آکسفورد برای بررسی بیشتر این مساله از «بانک زیستی» (بیوبانک) انگلیس استفاده کرده و خطر زوال عقل را برای گروهی متشکل از بیش از ۸۲ هزار نفر با سن بیشتر از ۶۰ سال بررسی کردند. این افراد از نظر توانایی شنوایی در محیط‌های پر سروصدا آزمایش شدند. پس از حدود ۱۱ سال از میان این افراد هزار و ۲۸۵ نفر مبتلا به زوال عقل شدند.

به گفته لیتلجانز، مشارکت کنندگانی که بدترین عملکرد شنوایی را داشتند، در مقایسه با افرادی که شنوایی خوبی داشتند با خطر تقریبا دو برابری برای ابتلا به زوال عقل رو به رو بودند.

مطالعاتی در استرالیا و تایوان نیز نشان داده است افرادی که مشکل شنوایی دارند، با خطر بیشتری برای زوال عقل رو به رو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha