شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 365449

پرونده سارق جوانی که مرداد سال گذشته فیلم زورگیری بی‌رحمانه‌اش از زنی در بزرگراه نیایش(آیت الله هاشمی رفسنجانی) جنجال زیادی به پا کرد، با صدور حکم جدید دادگاه وارد مرحله‌ای تازه شد. این سارق در جریان 2بار محاکمه، هر بار به اعدام محکوم شده بود اما سومین محاکمه‌اش با حکمی تازه همراه بود.

 فرار زورگیر بزرگراه نیایش از اعدام

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، مرداد سال گذشته فیلم کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که به سرعت دست به‌دست شد و بازتاب فراوانی داشت. فیلم، جوانی را نشان می‌داد که در ترافیک بزرگراه، درحالی‌که یک چاقوی بزرگ در دست دارد سراغ یک پژو206رفته، راننده را که زنی جوان است تهدید کرده، گوشی‌اش را به زور سرقت کرده و در ادامه با همدستی موتورسواری که در آن سوی بزرگراه منتظر بود فرار می‌کند. انتشار این فیلم که احساسات عمومی جامعه را جریحه‌دار کرده بود، باعث شد عملیات ویژه پلیس برای دستگیری سارق خشن در مدت کوتاهی به نتیجه برسد و او و همدستش دستگیر شوند. پرونده سارق اصلی که مجرمی سابقه‌دار است و به تازگی از زندان آزاد شده بود، به اتهام محاربه به دادگاه انقلاب فرستاده شد و او در شعبه 15دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد.

در جلسه دادگاه شاکیان جزئیات سرقت‌های زورگیر خشن را شرح دادند. یکی از آنها یعنی همان زنی که فیلم زورگیری از او جنجالی شده بود، گفت: در حال تردد در بزرگراه نیایش بودم شیشه خودرو کمی پایین بود و در ترافیک گیر کرده بودم که دیدم یک نفر با قمه به در خودرو ضربه‌زد. او تلفن همراهم را می‌خواست. شوکه شده بودم و نمی‌توانستم کاری انجام دهم. او در ماشین را باز کرد و دستش را به سمت محفظه‌ای که تلفن همراهم را در آنجا گذاشته بودم برد و آن را برداشت و پس از آنکه چند ضربه به‌خودروام زد، فرار کرد.


در ادامه جلسه، متهم 18ساله که از اتباع افغانستان است، به دفاع از خودش پرداخت و جزئیات سرقت‌هایش را شرح داد. او از دادگاه تقاضای بخشش کرد و گفت از اعمال مجرمانه‌ای که مرتکب شده به‌شدت پشیمان است. او به 100 مورد زورگیری و سرقت اعتراف کرد و گفت:من و همدستم سوار بر موتور می‌شدیم و به مناطق شمال پایتخت می‌رفتیم. از صبح تا شب در خیابان‌ها پرسه می‌زدیم تا سوژه‌ای پیدا کنیم. بعد به سمتش می‌رفتیم و با تهدید قمه اموالش را به سرقت می‌بردیم. پس از پایان دور اول محاکمه، این زورگیر خشن به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح و مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب به اعدام محکوم شد.


وی درخصوص مشارکت در سرقت‌های مقرون به آزار در روز و شب نیز به تحمل ۲۰ سال حبس و درخصوص مشارکت در ۲۹ فقره سرقت گوشی تلفن همراه در روز و مشارکت در ۱۶ فقره سرقت گوشی تلفن همراه در شب به تحمل ۵ سال حبس و در رابطه با تمامی سرقت‌ها و گرفتن اموال شکات به رد مال محکوم شد.

رأی متفاوت
وقتی نخستین حکم اعدام زورگیر خشن بزرگراه نیایش صادر شد، وی به این رأی اعتراض کرد که پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد. قضات عالی رتبه به‌دلیل نقص در تحقیقات، پرونده را مجددا به دادسرا فرستادند. پرونده پس از رفع نقص مجددا به شعبه 15دادگاه انقلاب فرستاده شد که برای دومین بار نیز حکم اعدام برای جوان زورگیر صادر شد. این پرونده بار دیگر اعتراض متهم را در پی داشت و پرونده مجددا به دیوان عالی کشور فرستاده شد. برای دومین بار قضات دیوان حکم را نقض کردند و برای سومین بار پرونده به شعبه 29دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شد. سومین و تازه‌ترین حکم صادر شده با 2 رأی دیگر که حکم اعدام متهم بود متفاوت است. این‌بار شعبه 29دادگاه انقلاب، زورگیر خشن را به‌خاطر سرقت‌هایش به 10سال زندان و رد مال و به جرم محاربه به 15سال حبس در تبعید به یکی از شهرهای غربی کشور محکوم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha