دندان درد یکی از آزاردهنده‌ترین دردهای ممکن است. درد دندان می‌تواند ناشی از پوسیدگی، عفونت، ضربه یا سایر عوامل باشد. اگر دندان شما دچار درد شدید شده است، ممکن است نیاز به عصب کشی داشته باشید.

عصب‌کشی: راهکار ایده‌آل برای رهایی از درد و حفاظت دندان‌ها

عوامل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در دهان، مواد غذایی باقی‌مانده را تجزیه و اسید تولید می‌کنند. این اسید به مینای دندان آسیب می‌رساند و باعث ایجاد حفره می‌شود.

علائم پوسیدگی دندان

درد دندان، حساسیت دندان به گرما و سردی، تغییر رنگ دندان، ورم لثه و بروز آبسه لثه از علائم پوسیدگی دندان است و شما باید برای معاینه و عصب کشی دندان به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید.

عصب کشی دندان

عصب‌کشی دندان یا همان درمان ریشه، فرآیندی است که اثر بسزایی در بهبود و طولانی‌تر کردن عمر دندان‌ها دارد. این روش، عفونت در ناحیه پالپ دندان را تصفیه کرده و از دندان‌ها به عنوان یک اعضای حیاتی حمایت می‌کند.

عصب‌کشی دندان، یا Root Canal Treatment به اصطلاح انگلیسی، یک فرآیند پیچیده است که هدف اصلی آن تمیزی و رفع عفونت در ناحیه پالپ دندان است. پالپ که شامل عناصری چون رگ‌های خون، بافت همبند و عصب‌هاست، در رشد دندان‌ها نقش اساسی دارد. با انجام عصب‌کشی، ناحیه پالپ از عفونت خالی شده و سپس با مواد و ترکیبات مخصوصی پر می‌شود.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

افراد دارای مشکلات دندان اغلب از مراجعه به دندانپزشک وحشت دارند و این باعث افزایش دامنه خرابی دندان می‌شود اما خیالتان راحت باشد، برای عصب کشی دندان آمپول بی‌حسی موضعی برایتان تزریق می‌کنند، بنابراین در طول درمان، هیچ دردی احساس نخواهید کرد. پس از اتمام درمان و برطرف شدن بی‌حسی، در صورت احساس درد می‌توانید از مسکن استفاده کنید.

دلایل اهمیت عصب کشی دندان

اگر عصب کشی دندان انجام نشود، عفونت دندان پوسیده شدت پیدا می‌کند و احتمال سرایت آن به بخش‌های دیگر زیاد می‌شود. در این صورت، ممکن است دندان از بین برود یا نیاز به کشیدن آن باشد.

عصب‌کشی: راهکار ایده‌آل برای رهایی از درد و حفاظت دندان‌ها

مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی دندان معمولا در یک جلسه انجام می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است نیاز به جلسات متعدد باشد.

دندانپزشک با تزریق بی‌حسی موضعی، ناحیه اطراف دندان را بی‌حس می‌کند تا در طول درمان، هیچ دردی احساس نکنید.

سپس با استفاده از ابزارهای مخصوص، پالپ دندان را که شامل عصب‌ها، رگ‌های خونی و بافت همبند است، برداشته می‌شود.

دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوص، کانال‌های دندان را ضدعفونی می‌کند تا از بروز عفونت مجدد جلوگیری شود و با استفاده از مواد مخصوص، کانال‌های دندان را پر می‌کند.

عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد

زمان عصب کشی دندان به تعداد کانال‌های دندان بستگی دارد. دندان‌های جلو معمولا یک کانال دارند و عصب کشی آن‌ها حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. دندان‌های آسیاب کوچک و عقبی معمولا دو یا سه کانال دارند و عصب کشی آن‌ها حدود 60 تا 90 دقیقه به طول می‌انجامد.

عصب کشی دندان در دوران بارداری

عصب کشی دندان در بارداری ضرری برای جنین ندارد. اما بهتر است آن را بر اساس نظر دکتر متخصص زنان خود در سه ماه دوم بارداری انجام دهید.

عصب کشی دندان کودکان

دندان‌های شیری نیز مانند دندان‌های دائمی، در صورت پوسیدگی شدید نیاز به عصب کشی دارند. در این مواقع، معمولا از بیهوشی عمومی برای عصب کشی دندان‌های شیری کودکان استفاده می‌شود. البته در بعضی موارد هم بدون بیهوشی عصب کشی کودکان انجام می‌شود.

عصب کشی دندان از روی روکش

در صورتی که زیر دندان روکش‌شده سوراخ ایجاد شود یا ریشه دندان نیاز به درمان مجدد داشته باشد، می‌توان عصب کشی را از روی روکش انجام داد.

مراحل عصب کشی دندان از روی روکش

در صورتی که زیر دندان روکش‌شده سوراخ ایجاد شود یا ریشه دندان نیاز به درمان مجدد داشته باشد، می‌توان عصب کشی را از روی روکش انجام داد. در این روش دندانپزشک روکش دندان را برداشته و ناحیه اطراف دندان را بی‌حس می‌کند.

سپس با استفاده از ابزارهای مخصوص، پالپ دندان برداشته می‌شود و دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوص، کانال‌های دندان را ضدعفونی کرده و با استفاده از مواد مخصوص، کانال‌های دندان را پر می‌کند. بعد از اتمام کار، روکش دندان را مجددا نصب می‌شود.

عصب‌کشی: راهکار ایده‌آل برای رهایی از درد و حفاظت دندان‌ها

شکستن دندان عصب‌کشی شده

دندان عصب‌کشی شده به دلیل نداشتن پالپ، شکننده‌تر از دندان سالم است. در صورت شکستن دندان عصب‌کشی شده، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان ترمیم شود.

درمان مجدد دندان عصب‌کشی شده

اگر دندان عصب‌کشی شده به درستی درمان نشود، ممکن است نیاز به درمان مجدد داشته باشد. دلایل اصلی نیاز به درمان مجدد عصب کشی دندان عبارتند از:

  • پنهان شدن کانال چهارم دندان و عدم درمان آن
  • عدم دسترسی کامل دندانپزشک به کانال دندان
  • ترک خوردن یا شکاف برداشتن ریشه در عمق لثه

مراقبت از دندان‌های عصب‌کشی شده

دندان‌های عصب‌کشی شده شکننده‌تر از دندان‌های سالم هستند. بنابراین، مهم است که از آن‌ها به خوبی و تحت مراقبت متخصص عصب کشی مراقبت کنید. برای مراقبت از دندان‌های عصب‌کشی شده، غذاهای سفت و چسبناک نجوید و از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم غافل نشوید.

همچنین به طور منظم برای معاینه به دندانپزشکی ستاره شرق بروید. و هزینه عصب کشی مناسب و همچنین با رعایت این نکات، می‌توانید از دندان‌های عصب‌کشی شده خود به خوبی مراقبت کنید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

سخن آخر

عصب کشی دندان روشی موثر برای نجات دندانی است که به شدت پوسیده شده یا عفونت کرده است. اگر شما هم علائم گفته شده در این مقاله را دارید، هر چه سریع‌تر به کلینیک دندانپزشکی ستاره شرق بروید و دندان خود را درمان کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha