اگر بدنساز هستید و به دنبال یک وعده یا میان وعده عالی برای افزایش حجم می گردید، گرانولا قطعا می تواند بهترین انتخاب شما باشد.

گرانولا و بدنسازی ؛ آیا گرانولا برای بدنسازی خوب است؟

 گرانولا نه تنها حمل و نقل راحتی دارد و آماده خوردن است بلکه انرژی زاست و می تواند در طول تمرینات به شما کمک کند. گرانولا حاوی ریزمغذی های ضروری است که برای ساخت توده عضلانی مفید می باشد. در این مقاله به نحوه تاثیر گذاری گرانولا بر بدنسازی خواهیم پرداخت. با هایپرارگانو همراه باشید.

گرانولا چیست ؟

گرانولا مخلوطی از غلات و خشکبار بوده که اغلب به عنوان یک صبحانه سالم و مقوی استفاده می شود. از اصلی ترین ترکیبات گرانولا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جو دوسر

  • مغز آجیل ها

  • دانه ها

  • میوه های خشک

  • ادویه ها

  • شیرین کننده (شکر یا عسل)

خواص گرانولا چیست ؟

گرانولا و بدنسازی ؛ آیا گرانولا برای بدنسازی خوب است؟

گرانولا با فواید سلامتی متعددی همراه است. برخی از این خواص شامل موارد زیر می شود:

  • سرشار از آنتی اکسیدان

برخی از ترکیبات گرانولا همانند نارگیل، دانه چیا و آجیل ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند در پیشگیری و درمان بیماری ها موثر بوده و کمک کننده باشند.

  • سرشار از فیبر

جو دوسر سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو به سیری زودهنگام کمک می کند. از طرفی پروتئین موجود در گرانولا برای ورزشکاران به ویژه بدنسازان ایده آل است و بر هورمون های سیری مانند گرلین و GLP-1 تاثیر می گذارد.

  • بهبود فشار خون

تحقیقات نشان می دهند فیبر موجود در گرانولا می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

  • کاهش سطح کلسترول

جو دوسر منبع خوبی از بتا گلوکان است که برای کاهش سطح کلسترول بد (LDL) ایده آل است. کلسترول بالا عاملی برای خطر بیماری های قلبی هستند.

  • کاهش قند خون

ترکیبات موجود در گرانولا مانند غلات کامل، میوه های خشک، آجیل ها و دانه ها ممکن است به کاهش و کنترل سطح قند خون به ویژه در افراد مبتلا به چاقی موثر باشد.

  • بهبود سلامت روده

گرانولا در مقایسه با سایر غلات صبحانه، سطح باکتری های سالم و مفید روده را افزایش می دهد که باعث بهبود و سلامت روده می شود.

آیا گرانولا برای عضله سازی خوب است؟

گرانولا و بدنسازی ؛ آیا گرانولا برای بدنسازی خوب است؟

گرانولا به دلیل ترکیبات درشت مغذی و مواد مغذی غنی آن می تواند غذای خوبی برای عضله سازی باشد، در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا گرانولا می تواند برای رشد عضلات مفید باشد:

1- کربوهیدرات ها

جو دوسر و میوه خشک های موجود گرانولا سرشار از کربوهیدارت های پیچیده است. کرابوهیدارت ها منبع انرژی اولیه بدن هستند و برای سوخت رسانی و رشد عضلات بسیار مهم هستند. مصرف کربوهیدارت ها به ویژه بعد از تمرین می تواند به پر کردن ذخایر گلیکوژن ماهیچه ها کمک و باعث تسریع روند بهبود عضلات شوند.

2- چربی های سالم

آجیل ها و دانه های موجود در گرانولا حاوی چربی های سالمی مانند چربی های تک غیر اشباع است. این چربی ها برای تولید هورمون رشد عضلات از جمله تستسترون مهم و مفید هستند. همچنین چربی های سالم موجود در گرانولا می تواند به کاهش التهاب و ریکاوری عضلات کمک کنند.

3- ریز مغذی ها

سایر ترکیبات گرانولا همانند آجیل، دانه و میوه خشک ها، مملو از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند که می توانند ریکاوری و عملکرد عضلات را بهبود دهند. این ریزمغذی ها شامل ویتامین های گروه B، E، منیزیم، آهن و روی هستند.

مزایای گنجاندن گرانولا در رژیم غذایی بدنسازی

زمانی که صحبت از تامین ریز مغذی ها می شود، گنجاندن گرانولا در رژیم بدنسازی می تواند فواید متعددی به همراه داشته باشد. برای از این مزایا شامل موارد زیر می شود.

الف) درشت مغذی ها

گرانولا منبع کربوهیدارت های پیچیده، پروتئین و چربی های سالم است که همگی برای رشد عضلات، ریکاوری و تولید انرژی ضروری هستند. این ترکیبات می توانند به اهداف کلی ورزشی شما کمک کند.

ب) افزایش انرژی

جو دوسر و میوه خشک های موجود در گرانولا می توانند جریان ثابتی از انرژی را در طول تمرین و روز تامین کنند. این منبع انرژی می تواند به بهبود عملکرد و استقامت در حین تمرین کمک کند.

ج) ریکاوری عضلات

ترکیبات پروتئینی موجود در گرانولا مانند آجیل و دانه ها، به ترمیم و رشد عضلات کمک می کند. از طرفی مصرف پروتئین بعد از تمرین می تواند به تسهیل ریکاوری عضلات و عضله سازی کمک کند.

د) حفظ سلامتی

مواد مغذی مانند دانه، آجیل و میوه خشک های گرانولا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند که سلامت کلی را ارتقا دهند. این ترکیبات در طول تمرین عملکرد مطلوبی دارند و به طور موثرتری  ریکاوری عضلات را انجام می دهند.

ه) راحتی و تطبیق پذیری

گرانولا یک گزینه غذایی قابل حمل و همه کاره است که به راحتی می توانید آن را در انواع برنامه غذایی بگنجانید. افزودن مواد پروتئینی به گرانولا مانند ماست یونانی یا پودر پروتئینی می تواند محتوای پروتئین وعده غذایی شما را افزایش دهد.

چگونه یک گرانولای سالم انتخاب کنیم ؟

گرانولا و بدنسازی ؛ آیا گرانولا برای بدنسازی خوب است؟

از آنجایی که مواد تشکیل دهنده هر بسته گرانولا با توجه به برند متفاوت است، مهم است که در هنگام خرید گرانولا، به برچسب های تغذیه توجه کنید. به فهرست و مواد تشکیل دهنده توجه کرده و میزان قند و نوع شیرین کننده آن را در نظر بگیرید. بهتر است ترکیبات گرانولا شامل آجیل، دانه ها و میوه های خشک باشند تا یک وعده غذایی کامل ارائه دهند.

برای مشاهده انواع گرانولا ورزشی و بهترین مارک گرانولا می توانید به هایپرارگانو مراجعه کنید.

آیا گرانولا برای کاهش وزن مفید است؟

در صورتی که به دنبال یک میان وعده عالی برای کاهش وزن هستید، گرانولا می تواند مفید باشد. غذاهای پر فیبر مانند جو دوسر و غلات گرانولا می توانند با ایجاد احساس سیری، از پر خوری جلوگیری و در نتیجه کالری دریافتی را کاهش دهد و از طرفی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدنسازان را فراهم کند.

چند نکته مبتنی بر تغذیه برای عضله سازی

وقتی صحبت از عضله سازی می شود، عوامل مهم زیادی را باید در نظر گرفت. در ادامه به چند نکته برای تغذیه مناسب برای به حداکثر رساندن عضله سازی اشاره خواهیم کرد.

1) مصرف پروتئین کافی

پروتئین در ساخت بافت عضلانی نقش کلیدی دارد. بنابراین مصرف کافی پروتئین روزانه برای حمایت از رشد عضلات امری ضروری است. بسته به سطح فعالیت و اهداف خود، 1.2 تا 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را هدف قرار دهید. از دیگر منابع سرشار از پروتئین می تواند به گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، لبنیات، حبوبات و کره آجیلی اشاره کرد.

2) هیدراته بمانید

نوشیدن آب کافی به ویژه برای ورزشکاران جهت انتقال موثر مواد مغذی، عملکرد عضلات و حذف مواد ذائد ضروری است. مصرف آب را در طول تمرینات شدید یا هوای گرم افزایش دهید.

3) وعده های غذایی متعادل بخورید

ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید تا مواد مغذی مورد نیاز برای رشد ماهیچه‌ها را در اختیار بدن خود قرار دهید. کربوهیدرات ها انرژی لازم برای تمرینات را فراهم می کنند، در حالی که چربی های سالم از تولید هورمون و سلامت کلی حمایت می کنند.

4) غذای سالم و مغذی مصرف کنید

غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل ها را انتخاب کنید تا بدن خود را با طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری مواجه کنید. گرانولا یک انتخاب عالی برای افزودن یک غذای کامل به رژیم غذایی بدنسازان است.

5) زمان بندی مواد مغذی خود را به صورت استراتژیک

پروتئین و کربوهیدرات ها را قبل و بعد از تمرین مصرف کنید تا ماهیچه های خود را تقویت کرده و به ریکاوری کمک کنید. خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده متعادل در عرض 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از ورزش می تواند به سنتز پروتئین ماهیچه (حفظ و رشد ماهیچه) کمک کند. اگر در حال حرکت هستید، گرانولا یک گزینه قابل حمل آسان است.

6) ریزمغذی ها را فراموش نکنید

ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در عملکرد عضلات، ریکاوری و سلامت کلی ایفا می کنند. اطمینان حاصل کنید که انواع ریزمغذی ها از جمله ویتامین های B، ویتامین D، کلسیم، آهن و منیزیم را از رژیم غذایی خود دریافت می کنید.

7) از میان وعده های سالم استفاده کنید

قرار دادن میان وعده های سالم می تواند به شما کمک کند تا مواد مغذی مناسب برای رشد عضلات را فراهم کنید. ماست یونانی، پنیر، آجیل از میان وعده های محبوب ورزشکاران است.

8) به بدن خود گوش دهید

به احساس سیری و گرسنگی بدن خود توجه کنید و میزان غذای دریافتی خود را بر اساس سطح انرژی، شدت تمرین و نیاز ریکاوری عضلات تنظیم کنید.

سخن پایانی

گرانولا یک انتخاب عالی برای بدنسازی است. ترکیبات موجود در گرانولا می تواند به رشد عضلانی، افزایش حجم و کاهش وزن کمک کند. گرانولا منبع غنی از کربوهیدارت، چربی و پروتئین هاست که می تواند برای افرادی که به دنبال افزایش سریع انرژی هستند مفید باشد. در این مقاله به فواید گرانولا بر بدنسازی اشاره شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha