سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 365676

هواشناسی پیش بینی کرد که بارش های پاییز امسال، بیشتر از نرمال خواهد بود اما مردم فصلی کم بارش تر از همیشه دیدند. حال مدیریت آبفای کشور اعلام کرده که سال 1402 خشک ترین سال در 50 سال اخیر است. ما وضعیت آب شرب کشور را بر اساس میزان پرشدگی آن ها بررسی کردیم. سدهای تهران و خراسان رضوی بدترین وضعیت را تجربه می کنند.

1402 خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، نه تنها پاییز امسال همچون پیش بینی هواشناسی، بارانی نشد که حالا مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌گوید، سال 1402 خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر است.

6 درصد هم کمتر

اگر نمی شنیدیم و نمی خواندیم که این پاییز قرار است، پر بارش باشد در حالی که این گونه نشد، شاید حالمان کم تر گرفته می شد. در عین حال آن طور که شرکت مدیریت منابع آب اعلام کرده میزان بارش‌ها در پاییز امسال حتی نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد هم کاهش داشته و این هشداری است برای وقوع بحران خشکسالی.

گرم ترین هوا طی 5 سال اخیر


به این کم بارشی ها در این روزها، گرمای رکوردشکن را هم باید اضافه کرد. طبق اعلام دیروز هواشناسی کشور، صبح روز گذشته تهران گرم‌ترین دمای خود در ۵ سال گذشته را تجربه کرد که یک رکورد محسوب می‌شود. دمای تهران به ۵.۵ رسیده بود. همچنین روند افزایش دما در نیمه شرقی نیز رخ داد. برای نمونه مشهد روز گذشته ۷ درجه نسبت به روز قبل از آن گرم‌تر شد.

نگرانی ها از تامین آب شرب


با همه این اوضاع و احوال، طبیعی است که تامین آب برای مصارف مختلف به ویژه شرب دچار مشکل و کاستی شود. همان‌طور که مدیر آبفای کشور متذکر شده است: «امسال ما در چهارمین سال خشکسالی هستیم و در حقیقت بیش از ۵ دهه اطلاعات و آماری که ما داریم یکی از بدترین سال‌های کشور محسوب می‌شود. در حوزه صنعت آب و فاضلاب هم به جهت همین شرایطی که در بارش‌ها داشتیم برنامه ریزی بسیار دقیقی را داریم انجام می‌دهیم که ما حداقل بتوانیم آب شرب و بهداشت مردم را در شهرها و روستاها تأمین کنیم.»

وضعیت سدهای تهران و خراسان رضوی بحرانی


مرور وضعیت میزان پرشدگی سدهای کشور بر اساس آمار رسمی حاکی از آن است که به طور مشخص، سدهای تهران و خراسان رضوی شرایط مساعدی ندارند و چه بسا در بحران قرار گرفته اند. «در چنین شرایطی، میزان ورودی آب به سدهای کشور در ۹۹ روز ابتدایی سال آبی جاری (شروع مهر تا ۹ دی ۱۴۰۲) نسبت به مدت مشابه در سال کم‌بارش قبل، افزایش یا کاهشی نداشت و تقریبا برابری می‌کند؛ با این حال، در همین مدت شاهد افزایش ۲۰ درصدی خروجی آب از سدها به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و نیازهای زیست‌محیطی بودیم. در سدهای تهران، ۸۵ درصد مجموع ظرفیت مخازن سدها خالی است و تنها ۲۷۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب در تهران وجود دارد که تقریبا مشابه شرایط سال آبی گذشته است، با این تفاوت که وضعیت سدهای شرق تهران از سال قبل وخیم‌تر و وضعیت سدهای غرب تهران از زمان مشابه سال قبل، کمی بهتر است. همچنین بر اساس اعلام 5روز قبل مدیریت آب منطقه ای خراسان رضوی «در حال حاضر موجودی آب پشت سد دوستی به عنوان یکی از مهم ترین منابع تامینی آب مشهد، 6 درصد است و شرایط در سدهای دیگر مثل ارداک، کارده و طرق که تأمین‌کننده قسمتی دیگر از آب شهر مشهد هستند، اکنون به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان از اندک آب پشت این سه سد استفاده کرد. برای همین خروجی آن‌ها صفر شده است.»

۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی


بر اساس این گزارش، درحال حاضر، میزان ذخایر آبی سدهای کشور بیش از ۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به ذخایر سدها در زمان مشابه سال قبل ۱۸ میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب، رشدی ۸ درصدی دارد. با وجود ذخایر ۲۰.۰۷ میلیارد مترمکعبی، هم‌اکنون ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی و ۴۰ درصد این ظرفیت پُر است.

خنده بر لب های خوزستان


در میان آمار، وضعیت سدهای خوزستان نسبت به سایر استان ها بهتر به نظر می‌رسد. در این استان که پرآب‌ترین جلگه کشور است نیز «زنجیره کارون» بیش از هفت هزار و ۶۱۸ میلیون متر مکعب، «سد دز» ۱۰۲۱ میلیون متر مکعب، «سد کرخه» بیش از هزار و ۴۹۰ میلیون متر مکعب، «سد جره» ۱۱۸ و «سد مارون» ۴۰۳ میلیون متر مکعب آب دارد که در این بین بیشترین افزایش حجم مربوط به «سد کرخه» است که نسبت به سال گذشته ۱۲۹ درصد افزایش را ثبت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha