مدیرکل اداره فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به بازار چهار میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور، گفت: شناسه‌گذاری محصولات آرایشی و بهداشتی امری مهم بوده که باعث می‌شود مردم آن را از کالای تقلبی و قاچاق تشخیص دهند زیرا از مرزها این محصولات به صورت قاچاق عرضه می‌شوند.

بازار چهار میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور/ضرورت شناسه‌گذاری محصولات

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمود آل بویه روز سه شنبه در گشایش پنجمین نمایشگاه سه روزه فرآورده های آرایشی، بهداشتی شوینده و صنایع وابسته در هتل المپیک افزود: باید روش‌هایی را به عموم مردم در خصوص شناسایی محصولات اصیل از قاچاق ارایه و در قالب بروشور، کلیپ و غیره آگاه سازی شود، زیرا امروز معضل کالای تقلبی و قاچاق دغدغه است و تولیدکنندگان ما نشان دادند که محصولی با قیمت و کیفیت خوب می توانند وارد بازار کنند.

وی ادامه داد: در آینده ای نزدیک برای تولیدکنندگان فرش قرمز پهن می کنیم و تمامی امور را به تولیدکنندگان واگذار می کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته از مجموع هفت هزار و ۷۲۸ مورد محصول پایش شده فقط ۱۴ محصول عدم انطباق داشتند، تصریح کرد: بررسی محصولات تولید داخل از نظر ویژگی‌های میکروبی نشان داد که تنها ۲ دهم درصد از نمونه‌ها عدم انطباق داشتند، از نظر میزان فلزات سنگین ۱۰۰ درصد محصولات انطباق داشتند.

وی تاکید کرد: مندرجات روی محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده نباید باعث فریب مصرف‌کنندگان شود، آیین‌نامه برون‌سپاری در سازمان غذا و دارو به زودی نهایی می‌شود و با برون‌سپاری بخشی از وظایف سازمان در حوزه آرایشی و بهداشتی، کارها در این حوزه تسهیل می‌ شود.

آل بویه ادامه داد: این نمایشگاه ویترینی برای تبدیل تجربیات است، تولید بدون کارخانه عرصه جدیدی است که می تواند از ظرفیت های خالی صنایع استفاده کرد.

به گفته وی، صادرات محصولات بهداشتی و آرایشی ما چشمگیر نیست و باید تولیدکنندگان با توجه به توانمندی بالایی که دارند در رقابت های بین المللی حضور چشمگیر داشته باشند.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نیز در ادامه این مراسم، گفت: ارزش بازار محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران چهار میلیارد دلار و سهم صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران از بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری منطقه تنها ۲۲ میلیون دلار است.

بختیار علم‌بیگی ادامه داد: این صنایع ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم دارند و محدودسازی افزایش قیمت محصولات این صنایع به ۲۵ درصد با وجود نرخ تورم بالاتر، غیر منطقی است و به نوعی این وضعیت شرکت‌ها را به پرتگاه ورشکستگی سوق می‌دهد.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها باید متناسب با تورم افزایش یابند، تصریح کرد: متاسفانه مذاکرات چند ماهه در ستاد تنظیم برای اصلاح منطقی قیمت‌ها به نتیجه نرسیده و امیدواریم سازمان غذا و دارو در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد.


افزایش ۳۲ درصدی صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی



محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز در این مراسم اظهار داشت: صادرات محصولات آرایشی، بهداشتی و شوینده کشور در ۹ ماهه امسال با افزایش ۳۲ درصدی به ۱۰۷ میلیون دلار رسید و این نشان دهنده وضعیت خوب تولیدکنندگان داخلی است که با تمام توان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه تولید بدون کارخانه را به رسمیت شناختیم ، گفت: یکی از روش‌های استفاده از ظرفیت‌های خالی در صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده، تولید بدون کارخانه است.

وی ادامه داد: در بازدید از یک واحد معروف تولید محصولات بهداشتی متوجه وضعیت نامناسب آن واحد از نظر تولید و رعایت مسائل بهداشتی شدم درحالی‌که شاید این واحد استانداردها را رعایت می‌کرد اما در عین حال با ادعاهای تبلیغاتی آن منطبق نبود.

برادران تصریح کرد: در یک سال گذشته فقط از یک برند خارجی معروف که در حال تولید در ایران است، ۳۰ گروه تولیدکننده مشابه تقلبی شناسایی شده است و ضرورت دارد چنین وضعیت هایی بررسی و نظارت بیشتری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha