چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 365705

دروغگویی صرفا یک عملی غیراخلاقی نیست که روح و وجدان آدمی را تحت فشار قرار دهد. نتایج تحقیقات زیادی بیانگر آن است که دروغگویی بر مغز و بدن اثرات بسیار مخربی می‌گذارد.

دروغگوها مریض‌ می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه از روزنامه همشهری، این یافته‌ها، نتیجه یکی از مهم‌ترین تحقیقات انجام شده درباره تأثیر دروغگویی بر سلامت جسمانی افراد با سرپرستی لین برینکه استاد دانشگاه هاروارد با عنوان «فیزیولوژی بی‌صداقتی، آیا بر سلامت تأثیر می‌گذارد؟»‌ است.



حمله به قلب


برخلاف اعمال صادقانه فضیلت‌مندانه، بی‌صداقتی و دروغگویی عموما با تأثیر منفی بر جسم و بدن همراه است. به‌طور کلی، دروغ گفتن با افزایش برانگیختگی همراه است که منجر به افزایش رسانایی پوست و کندتر شدن روند احیای پوست، افزایش فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب، افزایش سرعت تنفس و گشاد شدن مردمک چشم می‌شود. افزایش مزمن ضربان قلب و فشار خون می‌تواند منجر به اختلال تیروئید، دیابت و سایر شاخص‌های سندرم متابولیک شود.



کاهش عملکرد مغز


در حین دروغ گفتن یا در زمان انجام عمل غیرصادقانه، حوزه‌های مرتبط با کنترل اجرایی مغز درگیر هستند. قشر جلو، پشتی و جانبی و قشر جداری خلفی مغز پاسخ‌های صادقانه را مهار و منابع حافظه فعال را فراهم می‌کند. جالب توجه است که به‌ نظر می‌رسد مناطق عصبی به‌کار گرفته شده با نوع دروغ متعادل می‌شوند؛ درحالی‌که تحقیقات ارتباط دروغگویی با مغز نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد، ترکیبی از نتایج اعلام می‌کند که مناطق کنترل اجرایی مغز در زمان دروغ گفتن درگیر می‌شوند؛ به‌طور کلی کاهش منابع گرانبهای شناختی (که در زمان دروغ گفتن و برای جبران فشار ناشی از آن به‌ کار گرفته می‌شوند) باعث می‌شود که توانایی استفاده مؤثر از این منابع برای اهداف دیگر از جمله کم‌کردن استرس و افزایش سایر واکنش‌های پاراسمپاتیک سالم و حفظ کننده هموستاز کاهش پیدا کند.



ایجاد اضطراب


دروغگویی اثر خود را در بدن و درون ما به جا می‌گذارد، ازجمله تغییر در ضربان قلب، تعداد تنفس و رسانایی پوست. تغییرات در این نشانگرهای فیزیولوژیکی هم می‌تواند به‌طور مستقیم بر سلامت تأثیر بگذارد.حتی صداقت اندک هم احساسات مثبت در افراد را افزایش می‌دهد و می‌تواند به کاهش اختلالات بیش از حد برانگیختگی مانند اضطراب کمک کند به‌طور مستقیم کاهش فشار خون و افزایش طول عمر را برای بدن ما به ارمغان بیاورد.



نفوذ زیرپوستی دروغ


نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اعمال غیرصادقانه با موارد متمایز فیزیولوژیکی همراه است. در واقع، حین و بعد از یک عمل غیرصادقانه، اثرات فیزیولوژیکی در مغز و بدن به روشنی دیده می‌شود. نتایج تحقیقات مختلف نشانگر آن است که اعمال ناصادقانه می‌توانند زیر پوست ما نفوذ کنند؛بنابراین تجسم می‌یابند.



پیامد منفی


راست گفتن منجر به سلامت جسمانی، استرس کمتر، کاهش پیری سلولی و افزایش آسودگی روانی می‌شود. دروغ گفتن، خودخواه بودن، تقلب و خیانت با مجموعه‌ای از پیامدهای منفی مانند افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، انقباض عروق، افزایش کورتیزول و کاهش قابل توجه حجم و عملکرد مناطق مرتبط با تنظیم عاطفی و فیزیولوژیکی در مغز همراه است.



اثر دروغگویی بر دماغ


-به استناد هلث، ممکن است دروغ گفتن در بینی شما تغییراتی ایجاد کند.
-این تحقیقات مستند به پژوهش‌های 2012 محققان دانشگاه گرانادای اسپانیاست.
-زمان دروغ، فرم دور و بر بینی و گوشه‌های داخلی چشم تغییر می‌کند.
-تأثیرات پینوکیو، یعنی لمس بیشتر دماغ توسط دروغگو در زمان دروغ گفتن.
-زمان دروغ گفتن، پمپاژ قلب سریع‌تر و بافت‌های بینی متورم‌تر می‌شود.
-دماغ شما موقع دروغ گفتن، می‌تواند خارش هم بگیرد.
-کاهش هدفمند دروغ‌های روزمره، با سلامتی بیشتر افراد در ارتباط است.
-می‌توانید صادق باشید و در این هنگام، سلامت روحی و جسمی شما نیز از شما تشکر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha