پزشکان انگلیسی از افزایش موارد ابتلا به «جرب» (گَری) در سراسر این کشور خبر می‌دهند و می‌گویند که این وضعیت «یک تهدید بزرگ برای سلامت عمومی» است.

شیوع یک بیماری مُسری در انگلیس؛ متخصصان نگران کمبود دارو هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گری که با نام «گال» نیز شناخته می‌شود، یک بیماری بسیار مسری است که توسط کنه ها ایجاد و منجر به بثورات خارش دار می شود. این بیماری از طریق تماس نزدیک با پوست پخش می شود، هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود و باید سریعاً درمان شود تا از انتشار آن جلوگیری گردد.

در انگلیس دو گزینه درمانی اصلی برای این بیماری وجود دارد: پرمترین و مالاتیون. هرچند مجموعه‌ای از مشکلات زنجیره تامین، درگیری‌ها در اوکراین و افزایش قیمت مواد خام، منجر به کمبود چند ماهه هر دو در ذخایر دارویی این کشور شده است.

بنابر گزارش روزنامه گاردین، کارشناسان سلامت می‌گویند که این جرقه یک بحران بهداشت عمومی در حال ظهور است و متخصصان پوست و پزشکان عمومی در تلاش برای درمان سریع افراد مبتلا به گال هستند. در شمال انگلیس دو برابر میزان عادی موارد در ماه نوامبر مشاهده شد.

در همین حال، پزشکان در بحبوحه نگرانی ها از این افزایش موارد تشخیص بیماری، گزارش می دهند که عدم درمان سریع افراد مبتلا، باعث گسترش این بیماری می شود.

متخصصان پوست که با گاردین صحبت کردند، گفتند که این وضعیت با شیوع در خانه‌های بهداشت و مراقبت، خانه‌های سالمندان و خوابگاه‌های دانشگاهی به یک «کابوس مطلق» تبدیل شده است.

یک متخصص پوست در این رابطه گفت که ردیابی ملی بیماران مبتلا به گال بسیار محدود است و نشان می دهد که این مشکل می تواند بدتر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد.

گفته می‌شود که برخی از بیماران آنقدر ناامید شده اند که به دنبال خرید درمان های جایگزین بسیار گران قیمت از طریق اینترنت از خارج از انگلیس هستند.

رئیس انجمن متخصصان پوست انگلیس در این باره گفت: کمبود درمان گال چیزی است که نیاز فوری به توجه بیشتری دارد. گال به راحتی گسترش می یابد و اگر افراد تحت درمان قرار نگیرند، به گسترش آن ادامه خواهد داد. ردیابی موارد گال بسیار محدود است و مردم اغلب از صحبت در مورد آن خجالت می کشند.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های اصلی کنونی، بیماری گال است که در خانه‌های مراقبت، سالن‌های دانشگاه و سایر امکان عمومی گسترش می‌یابد. این امر درمان را بسیار دشوارتر می کند. اگر حتی یک نفر به طور کامل درمان نشود، همه می توانند مجدداً مبتلا شوند. با توجه به چالش‌های موجود در مراقبت‌های اجتماعی و کمبودهای درمانی در انگلیس، سازمان‌های بهداشت عمومی باید برای مهار شیوع بیماری در مراکز مراقبت، برنامه‌ریزی کنند.

در حالی که موارد ابتلا به این بیماری در انگلیس افزایش یافته، مقامات محلی از کمبود درمان‌های لازم خبر می‌دهند.

متخصصان پوست اظهار کرده‌اند که کمبودها منجر به یک دور باطل شده است.

متخصصان گفتند که احتمال افزایش بیشتر موارد وجود دارد زیرا مردم در طول ماه های زمستان زمان بیشتری را در داخل خانه و با هم می گذرانند.

آن‌ها افزودند: در این بین، کمبود امکانات درمانی، فشار زیادی بر افراد مبتلا به گال وارد می‌کند تا جایی که برخی از آنها به خرید آنلاین دارو با قیمت‌های گزاف روی آورده‌اند.

پروفسور «کامیلا هاثورن»، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی گفت که گرچه گال به خودی خود یک بیماری تهدیدکننده نیست، اما می تواند بسیار آزاردهنده باشد و در صورت عدم درمان مناسب می تواند گسترش یابد و خطر عفونت را افزایش دهد یا شرایط موجود مانند اگزما را بدتر کند.

او گفت: همچنین این بیماری می تواند کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین درمان سریع مهم است.

نگرانی پزشکان و داروسازان انگلیسی از کمبود داروی گال

وی افزود: درمان گال یک کرم یا لوسیون موضعی است که می‌توان آن را در داروخانه‌ها یا به‌طور عمومی با نسخه خریداری کرد. با این حال، گزارش‌هایی مبنی بر کمبود دو داروی رایج، کرم پرمترین و لوسیون مالاتیون گزارش شده است. زمانی که هر داروی تجویز شده در دسترس نباشد یا کمبود داشته باشد، این وضعیت برای پزشکان عمومی، داروسازان و بیماران نگران کننده است.

پزشکان عمومی و داروسازان در حال حاضر تحت فشارهای زیادی برای ارائه مراقبت از بیماران خود در فصل اوج شیوع بیماری هستند و هرگونه کمبود دارو، حتی اگر موقتی باشد، وضعیت را بدتر می‌کند.

دکتر «تس مک فرسون»، رئیس انجمن درماتولوژی اطفال و نوجوانان انگلیس گفت: تاکید بر اینکه علت ابتلا به گال، عدم رعایت بهداشت نیست، حیاتی است و با این تاکید باید هر گونه انگ مرتبط با گال را کاهش دهیم تا مردم در صورت نیاز، به دنبال درمان باشند. وی همچنین افزود که هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

این بیماری از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی خارش‌دار در جهان است. خارش به دلیل تراوش‌های بدن انگل است. انگل چندین تونل در درون پوست حفر می‌نماید و در آنها زندگی و تخم‌گذاری می‌کند. انگل همه جای پوست را می‌تواند درگیر سازد ولی شایع‌ترین نواحی، پشت و کف دست‌ها، فضاهای بین انگشتان، مچ، آرنج، زیر بغل، کشاله ران و ... هستند. خارش معمولاً شب‌ها شدیدتر است.

نکات مهم درباره درمان گال

به گفته متخصصان، باید توجه داشت که درمان گال موضعی است و از این رو باید نهایت دقت را به کار برد که هیچ نقطه‌ای از بدن نباید بدون دارو بماند و بیمار باید دقت کامل در مالیدن دارو به نقاط مخفی مثل زیر ناخن‌ها و زیر حلقه ازدواج و نواحی چین‌دار بدن و کشاله ران‌ها داشته باشد و در عین حال باید نواحی که در دسترس قرار ندارند مثل بین کتف توسط فرد دیگری به درمان آغشته گردد.

گال در بزرگسالان سر و صورت را مبتلا نمی‌سازد و لذا اقدامات فوق از گردن به پایین انجام می‌شود ولی در شیرخواران و افراد پیر و کسانی که مبتلا به نقص ایمنی هستند، باید از فرق سر تا نوک پا دارو مالیده شود.

علائم گال چقدر بعد از آلودگی با انگل شروع می‌شود؟

اگر فردی قبلاً هرگز گال نداشته است، ممکن است علائم چهار تا هشت هفته طول بکشد تا ظاهر شود.

همچنین لازم به یادآوری است که فرد مبتلا می تواند در این مدت گال را پخش کند، حتی اگر هنوز علائمی نداشته باشد.

در فردی که قبلا گال داشته است، علائم معمولاً خیلی زودتر (۱-۴ روز) پس از مواجهه ظاهر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha